Als ondernemer is het belangrijk om te starten in een niche met kansen. Maar naast dit moet de niche ook bij jou als ondernemer passen. In deze blog leer je hoe je een geschikte niche vindt voor jou als ondernemer. Ook lees je over de verschillende factoren welke hierbij komen kijken. Zo is het niet alleen van belang dat de niche je goed past. Nee, er moet ook vraag naar zijn van potentiële klanten. We leggen je uit hoe je de niche het best bepaalt en hoe je hiermee een goed rendement gaat behalen.
De letterlijke vertaling van ‘niche’ is in het Engels ‘nis. Nis staat voor een klein deel uit een groter deel. In het geval van een markt dus een kleine markt uit een grotere markt. Het kan hierbij gaan om interesses, groepen of producten. Een niche betreft een specifieke groep. Het doel van een niche is dan ook om een specifieke doelgroep aan te trekken. Hoe specifieker de niche, des te meer kopers verloren zullen gaan. Maar waarom zou je in dit geval kiezen voor een niche? Het antwoord is simpel. Door specifiek te zijn, trek je een specifieke doelgroep aan welke geïnteresseerd is. Dit is vaak veel waardevoller dan een grote doelgroep die half óf helemaal niet geïnteresseerd is.
Een niche dient niet te worden verward met een markt. Zo is ‘Sport’ bijvoorbeeld geen niche, maar een markt. Een voorbeeld van een niche kan in dit geval zijn ‘Tafeltennis’. Het betreft een specifieke doelgroep waar enkel geïnteresseerden op af zullen komen. Ditzelfde geldt voor kleding. ‘Kleding’ zelf is wederom geen niche. Dit kun je specifieker maken door te richten op werkkleding. Ga je dan nog een stap verder kun je focussen op de niche ‘Werkkleding voor in de tuin’. Nogmaals, hoe specifieker de niche des te geïnteresseerder je doelgroep.
Het is goed om te weten dat je dit niet zomaar kiest. Het hangt af van drie verschillende elementen. Je moet hiervoor eerst jezelf kennen, dan de markt en tot slot de doelgroep. We lichten deze onderdelen onderstaand kort even toe.
Jezelf kennen: voordat je een niche gaat kiezen is het belangrijk om bij jezelf eerst na te gaan of de niche wel bij je past. Wij raden aan om niet een niche te kiezen wat voor jou klinkt als een ver-van-je-bed-show. Dit zorgt niet alleen voor een gebrek aan kennis, maar zal op termijn ook de motivatie verlagen. Ga bij jezelf goed na of je enkel de niche kiest omdat dit goed aansluit op de markt en doelgroep (ja, dat zijn de andere twee elementen), of dat dit goed past bij jezelf als ondernemer.
Markt: een goede niche sluit aan op de markt. De markt bestaat uit het aantal andere aanbieders en dus je eventuele concurrenten. Als je een niche wilt betreden met weinig mensen in de doelgroep en veel aanbieders moet je jezelf afvragen of dit een verstandige keuze is. Anderzijds, misschien zie je een trend en wil je toch inspelen op de toekomstige vraag. Bepaal goed of de markt ook goed te betreden is met je nicheproduct.
Doelgroep: het laatste onderdeel is doelgroep. Dit zijn de potentiële afnemers van je producten uit de niche. Indien je doelgroep heel klein is, geldt dit ook voor de kans op verkoop. Heb je ook nog eens binnen de markt meerdere aanbieders of concurrenten? Dan kan het onverstandig zijn om de niche te betreden. Het is van belang alle drie de elementen in overweging te nemen alvorens je een keuze voor de niche maakt.
Als je de bovenstaande elementen hebt uitgewerkt kun je verder met je niche. Indien je tot meerdere niches bent gekomen, is het belangrijk de potentie hiervan te testen. Dit kan op verschillende manieren. Allereerst is het verrichten van zoekwoordenonderzoek belangrijk. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken. Indien je enkel op bol.com wilt verkopen, beschikken wij zelf over een zoekwoorden tool. Deze tool maakt direct het zoekvolume in zowel Nederland als België inzichtelijk. Dit wordt ook aangevuld met verwante zoektermen. Op basis van het zoekvolume kun je bepalen of er interesse is in een bepaalde niche. Je kunt de niches met een laag zoekvolume filteren uit je lijst. De kans dat je hiermee successen gaat behalen is behoorlijk klein.
Ook kun je bepaalde trends in de gaten gaan houden. Wordt een bepaalde zoekterm de laatste maanden meer gezocht? Dan is de kans groot dat dit de komende tijd ook zal stijgen. Het kan slim zijn om hierop in te spelen met je niche. Is er een toenemende vraag op gebied van konijnenvoer? Dan kun je je niche hierop focussen. Let er uiteraard wel op dat de doelgroep zich ook online bevindt en dat jezelf affiniteit hebt met dieren. Tot slot is het belangrijk dat je je verdiept in het aantal (online) concurrenten.
Na het kiezen van je niche is het belangrijk dat je veel tijd gaat investeren in het vindbaar worden. Het vindbaar worden gaat vaak gepaard met goede zoekwoorden. Gebruik onze tool voor de bepaling van de juiste relevante zoekwoorden. Indien je op bol.com gaat verkopen is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te implementeren in je productbeschrijving. Meer hierover lees je door op de link te klikken. Als je niet op bol.com gaat verkopen, maar via een eigen website, kun je ook kiezen voor advertenties. Voor deze advertenties kun je zoekwoorden gebruiken met een hoog zoekvolume binnen jouw niche. Op deze manier kun je je doelgroep trekken richting jouw website. Let er wel op dat advertenties geen garanties bieden voor de toekomst. Wanneer je stopt met adverteren, is de kans groot dat je volledige publiek verdwijnt. Zorg dus altijd voor organische vindbaarheid.
Als je zowel de markt, doelgroep en je eigen interesses hebt onderzocht is het een kwestie van testen. Indien je goed onderzoek hebt verricht is de kans op succes zeker aanwezig. Maar zeker weten doe je pas in de praktijk. Meet continu hoe je verkopen presteren. Indien je op bol.com gaat verkopen kun je goed gebruik maken van onze tool. Ontvang in één oogopslag de prestaties van je shop. Stuur bij waar dit nodig is om zo een beter verkoopresultaat te behalen. Werkt dit allemaal niet? Dan heb je waarschijnlijk toch de verkeerde niche te pakken. In dit geval doorloop je de vorige stappen nogmaals en start je in een nieuwe niche. Wat een goede verkoper beschikt altijd over adaptief vermogen ;).
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.