Laten we beginnen uit te leggen wat überhaupt een product listing is. Een product listing is het optimaliseren van een product waardoor een consument potentieel gezien sneller het product te zien krijgt op een platform als bol.com. Het is betrekkelijk arbeidsintensief om per product deze optimalisaties door te voeren. Na het lezen van dit blog kun je ieder element sneller bij langsgaan.
In een eerder blog beschreven we al een aantal product optimalisaties voor een goede product listing. We gaan hier nog verder op in. Een goede product listing voor bol.com bestaat uit de volgende elementen:
Een duidelijke producttitel met relevante zoekwoorden
Kenmerkende productspecificaties
Mooie foto’s en video’s
Een heldere productomschrijving
Een logische productcategorie
Een marktconforme prijs
Duidelijke opgave van het merk, de levertijd en je beschikbare voorraad
Een referentie(nummer)
We gaan nu per element bij langs om te beschrijven hoe je ze het beste in kunt zetten om optimaal gevonden te worden met je product op bol.com.
Optimalisatie 1: Realiseer een goede producttitel
Het is van essentieel belang een goed geoptimaliseerde producttitel voor je product te schrijven. Dit doe je met relevante zoekwoorden, met de onderscheidende kenmerken van het product. Binnen Rylee werken we met een zoekvolume tool, waarbij je kunt achterhalen hoe een bepaald zoekwoord wordt gezocht door gebruikers om hierop te acteren.
Het belangrijkste is dat je de producttitel niet te lang maakt en dat je uitsluitend de belangrijkste kenmerken benoemd. Je zorgt er dan namelijk voor dat je titel sneller wordt doorgevoerd door het systeem van bol.com en dat je niet de melding te zien krijgt dat het systeem andere content heeft gevonden.
Een voorbeeld van een goede titel opbouw is: [Merk] [Serie] [Productgroep] - [Maat] - [Aantal stuks/onderscheidende kenmerk(en)].
Vermijd altijd een langere producttitel dan 70 woorden, gebruik geen Engelse termen en typ niet in CAPSLOCK. Daarbij is het gebruiken van symbolen of veel bijvoeglijke naamwoorden ook niet aan te raden. Als je onze tool gebruikt heb je misschien wel eens gezien dat we voor de juiste producttitels specifieke lay-outs klaar hebben staan, zodat je altijd een geoptimaliseerde producttitel hebt gerealiseerd.
Optimalisatie 2: Kenmerkende productspecificaties schrijven
Om op te vallen met je product is het aan te bevelen kenmerkende productspecificaties te schrijven bij je product. Ook dit is te verpakken met relevante keywords. Hierbij heb je onderscheid tussen zogenoemde shorttail keywords en longtail keywords. Om je een voorbeeld te geven tussen beide vormen van keywords:
Shorttail: Laptop Apple, grijze laptop, Macbook computer
Longtail: Grijze Apple Macbook laptop of computer
Shorttail keywords bestaan uit niet meer dan drie woorden. Longtail keywords worden gezien als zoekwoorden met meer dan 3 termen. Aangeraden wordt om beide vormen voor je productspecificaties te hanteren, om zo geen woorden potentieel uit te sluiten.
Optimalisatie 3: Mooie foto’s en video’s
Nadat je een pakkende producttitel en kenmerkende productspecificaties hebt geschreven - SEO-proof - is het tijd de inhoud visueel aantrekkelijk te maken met afbeeldingen en eventuele video’s. Het optimaliseren van je afbeeldingen wordt gezien als het belangrijkste binnen een goede product listing. Weet dat consumenten vaak een aankoop doen op basis van aantrekkelijke afbeeldingen, in plaats van (bij wijze van spreken) 10.000 woorden. Hierbij is de eerste afbeelding, ook wel hoofdafbeelding genoemd, de belangrijkste. Dit is namelijk het eerste informatiepunt als een potentiële koper van jouw product door de resultatenlijst van bol.com scrolt en moet dus opvallen. Als de hoofdafbeelding mooi, scherp en onderscheidend is is de kans tot aanklikken groot. En naast dat dit kan resulteren in aankoop, leidt het er ook toe dat je vaker wordt gevonden omdat je meer kliks genereert.
Naast de hoofdafbeelding zul je ook moeten investeren in de additionele afbeeldingen. Bespaar hier nooit op. Regel bijvoorbeeld een professionele productfotograaf die jouw afbeeldingen aantrekkelijk op de plaat kan vastleggen met de aanwezigheid van onderscheidende factoren. Als je geen productfotograaf wilt of kan inhuren, zorg er dan voor dat je afbeeldingen kwalitatief fotografeert. Dit kan prima met je telefoon, te meer omdat je dan eigen afbeeldingen bij je product zet in plaats van fabrikantfoto’s die jouw concurrent immers ook kan gebruiken.
Optimalisatie 4: Een heldere productomschrijving
Aansluitend is het doorvoeren van een heldere productomschrijving ook cruciaal voor een goede vindbaarheid van je product op bol.com. Het doel van de productomschrijving is informatie verstrekken over het product waarna de kans op conversie wordt vergroot. Hoe meer informatie je verstrekt, hoe groter de kans namelijk tot aankoop. Daarnaast wordt je product met een uitgebreide en heldere productomschrijving beter gevonden dan producten die weinig tot geen informatie verstrekken in de tekst. Ook externe zoekmachines zoals Google indexeren je bol.com productomschrijving.
Wat je in ieder geval moet noteren is de basisinformatie, zoals het unieke EAN-nummer. Verdere verplichte informatie is minimaal nodig om je product uberhaupt online te kunnen zetten op bol.com, zoals een producttitel en tenminste 1 afbeelding. Optionele informatie kan zijn de unieke eigenschappen en kenmerken van het product om consumenten een beter beeld te geven van het product en je vindbaarheid wordt vergroot.
Optimalisatie 5: De juiste productcategorie toewijzen
Bijna klaar! Op het moment dat je alle bovenstaande informatie hebt doorgevoerd ter optimalisatie van de product listing, zul je de juiste productcategorie moeten toewijzen voor je product. Hiervoor typ je het betreffende EAN-nummer in, waarna bol.com automatisch de juiste categorie voor je opzoekt. Hierbij komt bol.com met een aantal suggesties. Het is aan te bevelen te kiezen voor de meest waarschijnlijke, vaak de bovenste. Let er wel op dat je je blijft verplaatsen in de consument, dus wat voor hem of haar logisch is als productcategorie.
Optimalisatie 6: Een marktconforme prijs
De laagste prijs is vaak doorslaggevend voor consumenten om tot aankoop over te gaan. Het kan zo zijn dat er meerdere aanbieders voor je product zijn, je hebt dan te maken met concurrentie. Een belangrijk criterium waar bol.com onder andere naar kijkt voor het koopblok (om gezien te worden) is de prijs. Met de tool van Rylee kun je achterhalen wat de beste prijsstrategie is voor je product om op te vallen tussen je concurrenten.
Optimalisatie 7: Duidelijke opgave van het merk, je levertijd en beschikbare voorraad
Als het goed is heb je in de producttitel je [Merk] al opgegeven. Het is nooit verkeerd om de merknaam een aantal keren terug te laten komen in de productomschrijving. Consumenten onthouden namelijk vaak de merknaam en kunnen specifiek en gericht de merknaam in de zoekbalk van bol.com typen. Let wel op het intellectuele merkeigendom.
Hoe sneller je kunt leveren, hoe beter je gevonden wordt. Maar het opgeven van een snelle levertijd is niet zo moeilijk, de uitdaging is om de levertijd ook echt waar te maken. Uiteraard ben je hier grotendeels afhankelijk van de bezorgdiensten. Toch kun je het nakomen van een snelle levering ook zelf beïnvloeden door Logistiek via Bol (LvB) in te schakelen. Hiermee neemt bol.com jouw logisitiek volledig uit handen. Bol gaat hierbij verder dan alleen de orderverwerking, het beantwoord namelijk ook de klantvragen en verwerkt retouren. Lees er meer over in dit blog.
Een voorraad die op peil is is belangrijk voor het snel leveren van het product naar je klant. Hoe meer voorraad je hebt, hoe sneller je kunt verzenden. Bekijk per product hoeveel je op voorraad hebt en stuur waar nodig de levertijd bij per product.
Optimalisatie 8: Een referentie(nummer)
Als laatste optimalisatie voor een goede product listing is het opgeven van een referentie(nummer). Kies voor het referentienummer van de fabrikant, er zijn namelijk nogal wat consumenten die de productnaam niet kennen maar wel een referentienummer voor handen hebben. Op deze manier wordt je toch gevonden met je product. Daarnaast is een eigen referentienummer raadzaam op te geven, voor je eigen overzicht en administratie.
Mocht je niet uit de bovenstaande optimalisaties komen of er geen zin of tijd voor hebben, dan biedt Rylee je dit aan voor een voordelig tarief! Bekijk hier meer informatie over de dienst.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.