Er worden nog wel eens wat fouten gemaakt door verkopers op bol.com. Natuurlijk, fouten maken is menselijk en vaak ook onoverkomelijk. Toch vinden we dat je deze fouten kunt voorkomen als je verkoopt op bol.com. De fouten zitten met name in de productadvertenties, denk hierbij aan de foto’s of beschrijvingen van het artikel. Dit is zonde want onjuiste advertenties kunnen je veel klanten - en dus geld - kosten, die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Wij nemen je mee door de 5 meest gemaakte fouten.
De grootste fout bij verkopen en daarbij ook die het meeste impact heeft op je verkopen. Ga eens bij jezelf na, lees je eerst de producttitel of kijk je eerst naar de hoofdafbeelding? Grote kans dat je dat tweede doet. Weet dat veel potentiële kopers van jouw product dat ook doen. Het instellen van een opvallende en juiste hoofdafbeelding is essentieel om je potentiële klant nieuwsgierig te maken. Kijk eens naar dit voorbeeld, op welke advertentie zou jij eerder klikken?
Juist, de onderste. Zorg ervoor dat je professionele foto’s maakt en dat in ieder geval de eerste foto een duidelijk beeld laat zien van het product. Dat klinkt simpel, maar wij zien dat veel verkopers hier toch nog de grootst mogelijke moeite mee hebben. Het is aan te bevelen een afbeelding te selecteren van 1200 x 1200 pixels zodat je potentiële klant de best mogelijke gebruikerservaring krijgt. Realiseer ook een witte achtergrond.
Wat ten aanzien van productfoto’s ook ‘not done’ is, is het fotograferen van artikelen die nog in de verpakking zitten. Op die manier krijgen geïnteresseerden geen goed beeld en zijn ze om die reden minder snel geneigd jouw artikel aan te schaffen. Mocht je toch een foto van je product met verpakking willen plaatsen, kies er dan voor om dit als één van de laatste foto’s te doen en zeker niet als hoofdafbeelding.
Nadat je de hoofdafbeelding en goede andere foto’s naar je tevredenheid hebt ingesteld, is het zaak om je productomschrijving op te maken. Veel verkopers schrijven lukraak een tekst zonder het gebruik van relevante zoekwoorden- of termen. Wanneer een consument een bepaald product zoekt in bol.com, dan zal hij of zij gebruik maken van relevante zoekwoorden- en termen. Stel dat je elektrische tandenborstels verkoopt. We hoeven je dan niet te vertellen dat het raadzaam zou zijn in ieder geval elektrische tandenborstel in zowel de producttitel- als omschrijving te zetten. Overigens beveelt bol.com je dit ook aan samen met het merk en andere eigenschappen zoals de kleur.
Wat door veel verkopers echter wordt nagelaten is ook synoniemen te gebruiken van het product dat ze verkopen. In het voorbeeld van elektrische tandenborstel zou je er dan ook voor kunnen kiezen om “Hulpmiddel voor gebitsreiniging” als zoekterm in je advertentie op te nemen. Of als je een (boeken)kast verkoopt het woord “Commode” te typen. Zo weet je zeker dat je geen potentiële klanten misloopt bij het aanbieden van je artikelen.
Met onze zoekwoordentool analyseer je populaire zoekwoorden en weet jij zeker dat je zoekwoorden gebruikt met een hoog zoekvolume.
Het is belangrijk jouw potentiële klant te overtuigen waarom hij of zij dat product moet kopen en niet bij een andere concurrent via bol.com. Met andere woorden, laat je Unique Selling Point (USP) zien. Veel verkopers via bol.com laten na dit te doen. Zij zetten bijvoorbeeld geen iconen of teksten in de afbeelding. Zo zal dat product nooit opvallen. Kies er voor je USP’s aan de hand van een icoon in een of meerdere afbeelding(en) te plaatsen. Zo zien leads in één oogopslag waarom jouw product beter is of anders maakt dan van (al) die concurrenten. Kijk eens op https://www.flaticon.com/icons voor het maken van gratis iconen.
Je kunt producten verkopen via de Logistiek via Bol (LVB). Als je dat doet is het noodzakelijk een duidelijke sticker of etiket op ieder artikel te plakken. Die sticker krijg je van je leverancier. Hierop staat informatie met in ieder geval de EAN-code van het product en vaak ook de merknaam en aanvullende informatie. Het kan zijn dat je in alle haast bent vergeten de sticker te plakken waardoor niet kan worden geverifieerd om wat voor artikel het gaat. Het traceren van het artikel is niet mogelijk en je kunt de informatie niet gemakkelijk invullen. Zorg ervoor dat je een werkwijze of systematiek hanteert waarbij je nooit vergeet deze belangrijke handeling (ook al is het maar een sticker plakken) uitvoert. Het bespaart je een hoop tijd en geld.
Misschien een open deur, maar bol.com is zeer streng op de levertijden dus vergeet zeker niet op te geven hoe snel je kan leveren. Hoe sneller, hoe beter en hoe groter de kans op het veroveren van het koopblok. Vergeet ook zeker niet om eventuele belangrijke voorschriften te vermelden. Als je bijvoorbeeld cosmetische spullen of vloeistoffen op bol.com aanbiedt, is het aan te bevelen aan te geven dit te gebruiken buiten de aanwezigheid van een kind. Hoewel een fabrikant verplicht is dat ook op de verpakking aan te geven, dek je je als aanbieder ook zeker in voor eventuele juridische stappen die tegen jou kunnen worden ondernomen.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.