1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoeveel commissie betaal je eigenlijk aan bol.com?

Hoeveel commissie betaal je eigenlijk aan bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

21 Jan. 2023 - 7 minuten leestijd

Als bol.com niets aan de verkoop zou verdienen, zou het helaas niet kunnen bestaan. Met deze gedachte is het logisch dat een partij als bol.com ook een bepaalde marge wil van je verkoopprijs. Dit noemt men ‘commissie’. Commissie zorgt ervoor dat bol.com haar medewerkers kan betalen en dat ze nieuwe features kunnen lanceren. Denk hierbij aan optimalisatie van het platform. Als verkoper moet je je goed verdiepen in de hoogte van de commissie per product. Zo hebben bepaalde producten een hoog commissiepercentage. Dit is niet per definitie erg, maar kan er wel voor zorgen dat je onderaan de streep weinig geld overhoudt. In deze blog kom je erachter waar bol.com haar commissies voor gebruikt en welke categorieën hoge commissies vragen. 

Wat doet bol.com met de ontvangen commissie?

Transparant als bol.com is deelt ze graag waar de ontvangen commissie naartoe gaat. Natuurlijk wordt dit bedrag goed besteed. Bol.com meldt dat de commissie aan verschillende onderdelen wordt besteed. Onderstaand zullen wij deze onderdelen opsommen inclusief korte toelichting. Bol.com benoemt zelf dat je als verkoper zult profiteren van de commissies welke je afdraagt. Nadat wij dit inzichtelijk hebben gemaakt, gaan we over naar de commissiepercentages per productcategorie. 

Bereik: bol.com heeft een enorm bereik. Bol.com bereikt circa 10 miljoen mensen en de webshop wordt maandelijks meer dan 100 miljoen keer bezocht. Dit bedrag blijft, mede doordat jij als verkoper commissie afdraagt, toenemen. Kortom, je investeert in feite in je eigen succes.

Vindbaarheid: bol.com investeert veel geld, tijd en aandacht aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hierdoor wordt de webshop sneller gevonden en hiermee ook jouw producten. Ook worden je producten vaker gevonden, omdat de website vaker wordt bezocht. Hoe hoger de vindbaarheid van bol.com, des te gunstiger dit is voor jouw verkoopaantallen.

Zichtbaarheid en promotie: bol.com doet veel aan zichtbaarheid. Dit kan zowel via social media, evenals op de televisie. Heel het jaar door is bol.com bezig om de zichtbaarheid te verhogen middels promotie. Ze sturen op verschillende campagnes welke eraan bijdragen dat consumenten bol.com nog beter zullen vinden. We hoeven je niet te vertellen dat dit gunstig is voor jouw verkoopresultaten. 

Vernieuwingen: bol.com is continu bezig met het vernieuwen en innoveren van het platform. Voortdurend worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Alles met het doel om de klantreis verder te optimaliseren. Dit draagt bij aan het verhogen van de verkoopcijfers voor jou als verkoper.

Inzicht en gemak: bol.com is steeds bezig met het meten van de beschikbare data. Hierdoor kunnen ze je via je verkoopaccount inzicht geven in verkoopprestaties- en cijfers. Deze data kun je als verkoper gebruiken om je aanbod verder te ontwikkelen. 

Schaalvoordelen: als partner van bol.com kun je profiteren van verschillende schaalvoordelen. Denk hierbij aan verzending, logistiek of automatisering. Kortom, hoe groter je wordt als verkoper, des te meer voordelen je hebt.

Financiële afhandeling: ze nemen het risico van niet betalende klanten op zich. Hier heb jij als verkoper dus geen last van. Ook maken ze de manier van betalen nog makkelijker voor je klanten en nemen ze betalingen voor je uit handen. Dit scheelt veel gedoe met klanten, omdat ze verschillende betaalopties aangeboden krijgen. 

Persoonlijk contact: ook voor vragen of contact kun je direct terecht bij een medewerker van bol.com. Dit is ideaal wanneer je een vraag hebt. De specialisten van bol.com staan je graag te woord en beschikken over de benodigde kennis. Dit is erg prettig. 

Het is nu wel duidelijk geworden dat bol.com veel goede dingen doet met de ontvangen commissie. Niet alleen bol.com wordt er beter van als platform, ook jij als verkoper plukt hier de vruchten van. Onderstaand duiken we dieper in de productcategorieën met bijbehorende commissies. 

Vaste en variabele commissie

Bol.com hanteert een vaste en een variabele commissie. Onderstaand gaan we beide onderdelen toelichten. 

Vaste commissie: bij bol.com betaal je een vaste commissie van €0,83,- per verkocht artikel. Dit bedrag betaal je altijd. Om de verkoop van producten met een lage verkoopprijs aantrekkelijk te maken heeft bol.com onderscheid gemaakt tussen drie verschillende categorieën. Producten onder de 10,- betaal je een vaste commissie van €0,20 ex. btw voor. Bij producten met een verkoopprijs tussen de €10,- en €20,- betaal je een vaste commissie van €0,40 ex. btw. Houd er ook rekening mee dat de btw altijd bij de verkoopprijs in zit. De klant kan de btw namelijk niet terugvragen. Er zijn een aantal uitzonderingen bij de vaste commissie. Bij computers, mobiele telefoons, drones, televisies, witgoed en grote meubelen geldt een vaste commissie van €2,48 ex. btw. Dit geldt voor de producten boven de €20,-. Bij boeken, games, muziek of films betaal je naast de vaste- en variabele commissie een mediatoeslag van €1,- ex. btw. 

Variabele commissie: voor veel artikelen geldt een variabele commissie van 12,4% ex. btw van de verkoopprijs. Echter zijn er ook een aantal categorieën waar afwijkende commissiepercentages gehanteerd worden. Meestal zijn de afwijkende commissies lager dan deze 12,4%. Dit is het geval bij onder andere de volgende categorieën. Voor elektrisch gereedschap hanteert bol.com een commissiepercentage van 4,1%. Voor beddengoed is dit 14,1%, kampeerartikelen 10,8% en dierenvoer 6%. Ook zijn er percentages welke hoger liggen dan de ‘normale’ 12,4%. Een goed voorbeeld zijn sieraden. Bol.com rekent 20,7% variabele commissie bij sieraden. Dit laat je als verkoper wel twee keer nadenken of het winstgevend is om te verkopen. Onderaan de streep houd je namelijk relatief minder over. Ook bij mode- en sport boven de €50,- betaal je een hoger percentage. Dit percentage is 13%. Ook de categorie ‘Beauty en Verzorging’ heeft een relatief hoog variabel commissiepercentage. Met 15% ex. btw rekent bol.com hier één van de hoogte commissiepercentages voor. 

Rekenvoorbeelden

Onderstaand schetsen we drie rekenvoorbeelden voor je. We maken onderscheid tussen de producten tot €10,-, producten tot €20,- en producten met een hogere verkoopprijs. 

Rekenvoorbeeld 1: stel je verkoopt een knuffel. Deze knuffel heeft een verkoopprijs van €9,50. Bij dit bedrag zit allereerst de het btw-percentage van 21% in. Dit is een bedrag van €1,65. De vaste commissie is, zoals je hebt gelezen, €0,20. Hiernaast betaal je nog een variabele commissie van 12,4%. Kortom, je draagt €1,65 + €0,20 + €1,18 af. Bij een verkoopbedrag van €9,50 houd je dus €6,47 over.

Rekenvoorbeeld 2: stel je verkoopt een mixer. Deze mixer heeft een verkoopprijs van €19,90. Bij dit bedrag zit allereerst de het btw-percentage van 21% in. Dit is een bedrag van €3,45. De vaste commissie is, zoals je bovenstaand hebt gelezen, €0,40. Ook betaal je nog een variabele commissie van 5%. Dit is een bedrag van €0,99,-. Kortom, je draagt €3,45 + €0,40 + €0,99 af. Bij een verkoopbedrag van €19,90 houd je dus €15,06 over.

Rekenvoorbeeld 3: stel je verkoopt een BALR tas. Deze BALR tas heeft een verkoopprijs van €89,-. Bij dit bedrag zit allereerst de het btw-percentage van 21% in. Dit is een bedrag van €1,65. De vaste commissie is in dit geval €0,83. Hiernaast betaal je nog een variabele commissie van 12,4%, dus €11,03.. Kortom, je draagt €15,45 + €0,83 + €11,03 af. Bij een verkoopbedrag van €89,- houd je dus €61,69 over.

Deze rekenvoorbeelden kun jij ook gebruiken als je wilt starten met het verkopen van een (nieuw) product. Op het partnerplatform van bol.com vind je de actuele commissiebedragen- en percentages. Zorg er voor dat je op voorhand goed gaat berekenen. Zo voorkom je dat je achteraf een kleinere marge dan gedacht overhoudt. Binnen ons platform beschikken wij over een rekentool. Vul hier je product, verkoopprijs, categorie, vaste tarief, variabele tarief en btw-tarief in. Na het invullen van de categorie worden de bijbehorende percentages en bedragen direct ingevuld. Onze rekenmachine rekent snel uit wat jij overhoudt aan de verkoop. Erg handig dus! Mocht je dit willen uitproberen? Wij hanteren een gratis 14-daagse proefperiode. We zijn ervan overtuigd dat onze tool je niet teleur zal stellen. Klik op de homepagina om deze proefperiode af te sluiten. 

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over hoeveel commissie je betaalt aan bol.com

Waarom betaal ik commissie?

Als verkoper betaal je commissie voor de ontwikkeling van het platform. Deze ontwikkelingen zit hem in verschillende onderdelen, zoals: bereik, vindbaarheid, promoties en persoonlijk contact. Je investeert eigenlijk in je eigen succes.

Waarom hanteert bol.com soms lagere vaste commissies?

Dit doet bol.com in twee gevallen. Bij bedragen onder de €10,- en tussen de €10,- en €20,-. Het doel hiervan is het stimuleren van verkoop van producten met een lagere verkoopprijs. In het geval van de hogere vaste commissiebedragen is het verkopen hiervan niet aantrekkelijk.

Welke categorie is het meest gunstig?

Dit kun je niet zo eenvoudig stellen. Het hangt van meer factoren af, zoals de verkoopprijs van je product. Ook kun je verder kijken naar levering en het aantal retouren. Kortom, dit vergt nog wel wat onderzoek.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨