1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Verkopen op bol.com, dat doe je zo

Verkopen op bol.com, dat doe je zo

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

19 Jan. 2024 - 9 minuten leestijd

De laatste jaren is verkopen op bol.com steeds populairder geworden. De marktleider in non-foodverkopen ziet op jaarbasis tientallen miljoenen artikelen door de winkelmandjes op haar platform gaan. Voor bedrijven die producten verkopen kan bol.com dus een heel interessant platform zijn als distributiekanaal. Maar start je met verkopen op bol.com? En is het moeilijk om te starten als bol.com ondernemer?  Wij vertellen het jou in dit blog, zodat jij meer winst kunt behalen.

Help, waar begin ik als ik wil verkopen op bol.com? 

Een bol.com onderneming starten kan overweldigend klinken en is ook een proces waarbij veel komt kijken, echter is verkopen op bol.com relatief makkelijk zodra jij bent gestart als ondernemer bij de KvK. De eerste stap is het inschrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel of het Belgische zaakregister. Zodra jouw BTW-nummer op de deurmat valt is het startschot gegeven en kan jij aan de slag als zakelijk partner van bol.com. De volgende stap is het aanmaken van een zakelijk verkoop account op bol.com. Binnen twee dagen ontvang je een brief van bol.com met een verificatiecode die je nodig hebt om het registratieproces af te ronden. Zodra dit alles is voltooid ben je officieel zakelijk partner van bol.com en kan jij je business laten groeien. Het verkopen op bol.com kan dan dus officieel beginnen!

Jong geleerd, oud gedaan

Sta jij te springen om te starten met verkopen op bol.com, maar ben je nog geen 18. Geen probleem. Er is namelijk geen minimumleeftijd om te starten met je eigen onderneming. Wel heb je toestemming van je ouders of voogd nodig om te mogen handelen op bijvoorbeeld bol.com. Je ouders of voogd zijn tot je 18 verjaardag 100% aansprakelijk voor jouw onderneming. Houd er dus rekening mee dat zij jouw aankoop of contract kunnen terugdraaien als ze het er niet mee eens zijn.

What’s next?  

Gefeliciteerd, je bent officieel een zakelijk partner van bol.com! En nu? Wat is de volgende stap, en hoe zorg je voor de juist basis van jouw onderneming? Het belangrijkste is om te starten met Product research. Product research, beter bekend als productonderzoek, is nodig wanneer je een product wilt verkopen op bol.com. Hierbij wordt er onderzocht naar welke producten nog vraag is. De vraag van de consument is belangrijk, omdat er anders geen verkoop wordt gerealiseerd. 

Wil je meer weten over Product research? Lees er alles over in onze uitgebreide blog. 

Zodra jij weet welke producten je wilt verkopen op bol.com is het tijd om je te gaan verdiepen in leveranciers, jouw LVB (Logistiek via Bol) en het bouwen van een eigen merk. Kies je voor producten versturen vanuit een magazijn en laat je die personaliseren of koop je in bij de welbekende groothandelaren. Hoe jij dit gaat aanpakken is volledig aan jou. De opties zijn eindeloos en kunnen volledig aan jouw eigen wensen worden voldaan. Op onze blog gaan we nog dieper in op het logistieke plaatje. 

Hoe moeilijk is het starten als bol.com ondernemer?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig, het is relatief makkelijk om te starten als ondernemer met verkopen op bol.com. Het moeilijkste gedeelte is het selecteren van jouw producten. Na het aanmeldingsproces kun je aan de slag en beginnen met het verkopen van jouw producten op bol.com. We zullen eerlijk zijn: het vergt een behoorlijke inspanning om via bol.com op het netvlies van jouw doelgroep te komen. Op Nederlands bekendste webshop werden in 2021 maar liefst 33 miljoen verschillende artikelen aangeboden.

Dit overweldigende aantal biedt de klant veel keuze en jou als ondernemer heel veel concurrentie. Logisch dus dat het steeds lastiger wordt om succesvol te verkopen op bol.com. Hoe word je überhaupt nog gevonden tussen deze miljoenen producten?

Wij hebben de afgelopen maanden veel ondernemers geholpen en kunnen de vraag ‘’is het mogelijk om succesvol te worden op bol.com’’ beantwoorden met een volmondige ja.  

Echter heb je daarvoor wel de juiste tools nodig. Bij Rylee kunnen we jou die tools aanbieden. Wij zijn gespecialiseerd in het schalen en automatiseren van jouw bol.com webshop. Door gebruik te maken van onze Product Tracker blijf jij altijd op de hoogte van jouw verkoopdata en die van jouw competitie, door onze Database in te zetten kan jij snel jouw winnende product vinden op basis van filters die jij belangrijk vindt. Daarnaast bieden wij nog veel meer features die jou op weg helpen naar een succesvolle bol.com onderneming. 

De eerste impressie van je verkopen op bol.com is het belangrijkst

Je krijgt maar een keer de kans op een goede indruk achter te laten. Dat geldt ook voor jouw productpresentatie op bol.com. Het eerste wat potentiële klanten zien is de producttitel. Zorg dat deze onderscheidende kenmerken bevat die jouw klanten aantrekken en aansporen tot een transactie. Een goede producttitel is niet alleen efficiënt voor de klanten, maar ook voor jouw vindbaarheid op het internet. Wat jij in de titel zet heeft een grote invloed op jouw Search Engine Optimization (SEO) waarde, die weer van invloed is op jouw posities in de zoekresultaten van bol.com. 

Als jij erin slaagt om zo specifiek mogelijk je product te omschrijven, zal dit resulteren in een betere positie in de bol.com markt. 

Er zijn meerdere factoren waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van je product titel. Keywords zijn letterlijk key in het bepalen van je titel. Zorg dat deze woorden kort en krachtig zijn en goed aansluiten op jouw product. Door gebruik te maken van de Rylee zoekwoorden functie weet je zeker dat jouw keywords de juiste zijn en goed bijdragen aan jouw vindbaarheid op bol.com. 

Laat je producten stralen

Ondanks dat de producttitel de eerste aandacht pakt, is de productafbeelding ook niet geheel onbelangrijk. Een goede productafbeelding kan jouw verkopen op bol.com, en dus ook jouw omzet, verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat in 93% van de gevallen nieuwe klanten een overweging maken op basis van de productafbeelding. Om dit nog duidelijker te benadrukken is onderzoek gedaan naar het geheugen van online klanten op bol.com. Hieruit blijkt dat maar 20% van wat er wordt gelezen daadwerkelijk wordt onthouden, terwijl we maar liefst 80% onthouden van wat we zien met onze ogen. Als het aankomt op productafbeeldingen kun je een grote voorsprong nemen op jouw concurrenten. Veel bol.com verkopers besteden weinig aandacht aan de productafbeelding. De meeste afbeeldingen zijn slecht en onscherp. Zorg dat jij punten scoort met je afbeeldingen en hiermee een voorsprong creëert op je concurrent. 

Less is more

Naast de titel en afbeeldingen komt er een cruciaal onderdeel wat niet over het hoofd gezien mag worden: de productomschrijving. Ondanks dat dit onderdeel vaak uit gemakzucht op een snelle manier wordt uitgewerkt, leest 76% van de klanten dit wel. Om deze grote groep klanten om te zetten tot koper is het cruciaal om een overtuigende productomschrijving te maken. Het is van groot belang dat jouw productomschrijving kort en bondig is, echter moet deze wel beschikken over een aantal juiste keywords. Zorg dat je niet aan keyword stuffing doet, dit betekent dat een bepaald zoekwoord vaker in de tekst staat dan de zoekmachines leuk vinden. Less is more als het aankomt op keywords en kan in overmatig gebruik averechts werken voor jouw onderneming.

Bij Rylee ligt onze expertise bij het ondernemen op bol.com. Geef jouw Product Listing of Product Fotografie uit handen en je bent gegarandeerd van een succesvolle bol.com onderneming. 

Hoe voldoe je aan de servicenorm? 

Bol.com verwacht dat jij bij het verkopen op bol.com voldoet aan de door hen opgestelde servicenormen. De opgestelde servicenormen zijn de handvatten voor alle partners op bol.com, klein of groot, iedereen is verplicht zich te houden aan deze norm. Bol.com wilt een hoge kwaliteit leveren aan haar klanten, onafhankelijk van de leverancier of partner bij wie de bestelling wordt geplaatst. Bol.com verwacht dat jij een goede en betrouwbare service aanbiedt net als zij. Om dit te waarborgen meet bol.com wekelijks de prestaties van alle zakelijke verkopers. 

Dit aan de hand van de servicenorm die is opgesteld door bol.com. De servicenorm bestaat uit 6 elementen: Beantwoord binnen 24 uur vragen van klanten, verwerk je annuleringsverzoeken binnen 24 uur, lever je bestellingen binnen de verwachte levertijd van 1-8 dagen, verwerk retourzendingen in je verkoopaccount binnen 24 uur nadat je ze hebt ontvangen en tot slot zorg dat je op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur telefonisch bereikbaar bent voor klanten. Zodra jij als zakelijke verkoper voldoet aan deze servicenormen is bol.com tevreden en mag je blijven verkopen op het platform. 

Maar wat als je niet aan de servicenorm voldoet?  

Bol.com begeleidt jou om aan de servicenorm te voldoen. Zo kun je in je verkoopaccount precies zien hoe je ervoor staat. Daarnaast kun je altijd contact opnemen met de speciale partnerservice van bol.com. Zei helpen je om jouw verkoopprestaties te combineren met uitstekende service, ook zodra het minder goed gaat met het behalen van de servicenormen staat bol.com voor je klaar.

Punten scoren bij het verkopen op bol.com

Je krijgt van bol.com per product een score: zorg ervoor dat deze zo hoog mogelijk is. Door goed de status van jouw product in de gaten te houden weet jij hoe deze wordt beoordeeld. Er zijn vijf mogelijke statussen van ‘zwak’ tot ‘zeer sterk’. Hoe hoger de kwaliteit van je productinformatie, hoe beter je producten te vinden zijn en hoe sneller een klant zal overgaan tot een aankoop. Zorg er dus voor dat je status minimaal ‘sterk’ is.

Automatiseren & optimaliseren

Het vinden van de juiste producten voor jouw onderneming is een tijdrovende klus waar jij als gedreven ondernemer niet op zit te wachten. Door dit te automatiseren kan je sneller en efficiënter producten plaatsen op bol.com, dit scheelt niet alleen ontzettend veel tijd, ook krijg je veel makkelijker inzicht in jouw sales. Door gebruikt te maken van onze Database kun jij heel snel jouw winnende product vinden op basis van filters die jij belangrijk vindt. 

Wist je dat je door jouw Product Listing te optimaliseren, je tot wel 4x meer klanten kan genereren. Daarnaast bieden we bij Rylee veel mogelijkheden voor jou als ondernemer. Met een speciale Chrome Extensie zie jij direct alle salesdata op bol.com van een product. Benieuwd wat het automatiseren en optimaliseren nog meer kan bieden voor jouw bol.com onderneming? Check het bij onze features.

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over verkopen op bol.com

Is verkopen op bol.com moeilijk?

Nee, verkopen op bol.com is niet moeilijk. Na je inschrijving bij de kvk kan je direct aan de slag met jouw bol.com onderneming. Nadat je je btw nummer binnen hebt, kan je beginnen met verkopen op bol.com.

Wat kan ik verkopen op bol.com?

In totaal staan er meer dan 33 miljoen producten op bol.com, er is dus genoeg te verkopen en te kopen. Met onze Database kun jij heel snel jouw winnende product vinden op basis van filters die jij belangrijk vindt. Zo weet jij in korte tijd wat jij kunt verkopen op bol.com

Wat is belangrijk om een product te verkopen?

Bij het verkopen van een product spelen diverse onderdelen een rol. Een goede titel, omschrijven en afbeelding zijn extreem belangrijk! Ook is het verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met een eigen merk te creëeren.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨