1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe doe je product research op bol.com in 2022?

Hoe doe je product research op bol.com in 2022?

door Ryon - Bol.com verkopersinformatie

20 Jun. 2022 - 7 minuten leestijd

Wat is product research?

Product research, beter bekend als productonderzoek, is nodig wanneer je een product wilt verkopen op bol.com. Hierbij wordt er onderzocht naar welke producten nog vraag is. De vraag van de consument is belangrijk, omdat er anders geen verkoop wordt gerealiseerd. Product research is vaak de eerste stap in het verkoopproces, omdat je hierbij als verkoper de verkoopkansen van producten in gaat schatten. Niet alleen jij, maar ook je concurrenten zullen productonderzoek verrichten. Hierdoor betekent veel vraag naar een product vaak ook meer concurrentie. Het is de kunst om als verkoper op zoek te gaan naar een product waar veel vraag naar is, de marges hoog zijn én weinig concurrentie aanwezig is. Vaak is het bij producten met veel zoekresultaten op bol.com lastig om hier tussen te komen.

Bij product research gaat het niet alleen om de vraag naar een product. Het gaat ook om de kwaliteit van je product. Deze kwaliteit heb je als verkoper zelf in de hand, omdat je het product laat maken. Kwaliteit is belangrijk, omdat een lage kwaliteit zal leiden tot veel retouren. Het verwerken van retouren kost erg veel tijd en is hierdoor niet winstgevend voor jou als verkoper op bol.com. Meer over de kwaliteit van producten lees je verder in deze blog.

Waarom is product research lastig?

Het verrichten van product research is één van de lastigste zaken bij het verkopen op bol.com. Toch is dit hét fundament voor je succes bij het verkopen op bol.com. Op bol.com staan enorm veel artikelen. Naar schatting worden dertig miljoen artikelen aangeboden voor de verkoop. Hierdoor is het verrichten van goed productonderzoek waardevol. Dit maakt niet alleen het productonderzoek lastig, maar ook het opvallen tussen deze vele producten. Het grote aanbod op bol.com staat gelijk aan de vraag. Als er geen vraag zou zijn naar producten op bol.com zou het aanbod in dit geval niet zo hoog liggen. Dit hoge aantal toont dus aan dat er op bol.com zeker verkoopkansen liggen.

Fysiek onderzoek verrichten

Nadat je verschillende producten hebt gevonden is het tijd om de producten zelf te beoordelen. Voorafgaand kun je als verkoper onderzoek verrichten naar het zoekvolume op ons platform. Hierbij wordt het zoekvolume van een product op bol.com weergegeven. Is er sprake van een hoog zoekvolume? Dan biedt dit kansen voor jou als verkoper. Meer over zoekvolume volgt in het stappenplan. Het verrichten van fysiek onderzoek is erg belangrijk voor het succes van je producten op bol.com. Je kunt de kwaliteit van de concurrent bekijken om op zoek te gaan naar verbeterpunten. Deze verbeterpunten kun je in jouw product doorvoeren. Wanneer de verkoop van een concurrent hoog is, maar er veel negatieve reviews zijn, kun je hiermee een voordeel behalen.

Stappenplan voor product research

Om de opgedane theorie toe te passen in de praktijk hebben wij voor jou onderstaande stappenplan beschreven voor effectief product research van bol.com.

Stap 1. Het filteren van de categorieën

Zoals bekend hanteert bol.com een diversiteit aan productcategorieën. Het is aanbevolen om te letten op artikelen in de categorie electronica. Dit zijn doorgaans producten met een hoger risico op defecten. Ook zijn productcategorieën als boeken en muziek lastig, vanwege auteursrecht (copyright). Tot slot is het aanbevolen rekening te houden als je dranken en delicatessen via bol.com wilt verkopen, vanwege de algemene strenge wet- en regelgeving.

Maar wat zijn nu laagdrempelige en toegankelijke categorieën? Denk bijvoorbeeld aan speelgoed, kantoor, school, koken en huishoudspullen. Dit zijn artikelen die doorgaans in een gangbare prijscategorie zitten en eenvoudig zijn te verkopen op bol.com.

Stap 2. Producteigenschappen

Nadat je bij de eerste stap al veel categorieën tot je shortlist hebt gefilterd, kun je de lijst nog meer uitdunnen en specifieker maken als je kijkt naar de producteigenschappen. Waar je in algemene zin rekening mee moet houden zijn de grootte en het gewicht van je producten. Dit maakt de verzendkosten hoog en kost je veel voorraadruimte. Ook moet je letten op garanties en dergelijke. Als je bijvoorbeeld veel elektronische spullen verkoopt is de kans op defect doorgaans groter. Daarnaast moet je rekening houden met het retourneren van producten. Over het algemeen geldt een retourbeleid van 30 dagen.

Stap 3. Kies de juiste prijs

Het belangrijkste aspect waarop klanten besluiten jouw product te kopen is in de basis de prijs. Als je als verkoper een hoge prijs hanteert is de kans op winsten maken makkelijker, maar de verkoop wordt eventueel wel moeilijker. Goedkopere producten hebben vaak een kleinere marge (het verschil tussen de in- en verkoopprijs).

Je kan ervoor kiezen om producten tussen de €20 en €50 te verkopen. Dit is eenvoudiger. Daar komt bij dat producten die in de prijscategorie van €20 tot €50 vallen, voor veel mensen impuls aankopen kunnen zijn. Men zal niet zomaar producten duurder dan €50 kopen zonder aanbieders vergeleken te hebben óf echt na te gaan of ze het product daadwerkelijk nodig hebben.

Lees dit blog over hoe je naast prijs met jouw product het koopblok veroverd.

Stap 4. Analyseer de verkopen

Een product met een hoge vraag en veel aanbieders kent potentieel een geringe marge. Het is zaak een product te ontdekken met veel vraag en weinig aanbod. Dit kun je raadplegen met de product tracker van Rylee. Hiermee krijg je niet alleen inzichten in de omzet, voorraad en de gemiddelde verkopen, ook achterhaal je prijsverschuivingen over de tijd heen, kun je de listing geschiedenis ophalen en zie je of de producten goed geprijsd zijn aan de hand van de prijssterren. Dit biedt jou waardevolle informatie in hoe je product in de markt ligt. Daarnaast is het van belang om de concurrentie te analyseren. Kijk bij de concurrentie, welke op de eerste pagina verschijnt, naar de verkoopaantallen. Wanneer concurrenten meer verkopen hebben dan jou als verkoper, is het verstandig te vergelijken waar zij het beter doen. Pas dit aan voor je eigen product zodat je verkopen stijgen. 

Stap 5. Bekijk het zoekvolume

Naast de populariteit via bol.com raadt Rylee je ook aan naar het zoekvolume binnen Google te kijken. Misschien staat een product niet op bol.com, maar is er wel veel vraag naar. Binnen de product research tool van Rylee heb je eveneens de mogelijkheid om de trends van bepaalde zoekwoorden te achterhalen van bol.com. Met deze overzichtelijke tool kun je inventariseren in hoeverre je product überhaupt wel populair is te verkopen op bol.com. Doe aansluitend een zoekwoorden onderzoek. Hiermee kun jij als verkoper de verschillende zoekwoorden vergelijk. Scoren zoekwoorden goed? Plaats deze dan in de beschrijving bij jouw product. Ook kun je de minder scorende zoekwoorden vervangen door zoekwoorden met een hoog volume. Dit zorgt ervoor dat jij als verkoper beter zichtbaar bent.

Stap 6. Winstgevendheid van producten

Veel verkopers gaan nog wel eens de mist in bij producten met veel omzet. Ze verkopen wel veel, maar onder de streep blijft er weinig over. Per verkocht product krijg je meer werk. Je moet ze versturen, potentieel retourneren en de klantenservice bijhouden. Dit kost tijd en geld terwijl je ze misschien niet op voorhand als kosten hebt berekend.

Met de productcalculator van Rylee kun je berekenen hoe winstgevend je product is. Hoe gebruik je de calculator? Bekijk deze blog over hoe je de juiste prijs bepaald!

Klaar voor actie?

Door gebruik te maken van het handige platform Rylee beschik jij als verkoper over alle benodigde gegevens om de verkoop op bol.com een succes te maken. Maak gebruik van de product research tool om producten in de gaten te houden. Zo ben jij als verkoper op de hoogte van onder andere beoordelingen, prijs en omzet. Bepaal welk product jij wilt laten volgen om te kijken of deze geschikt is voor de verkoop. Maak aanvullend gebruik van de tool ‘zoekvolume’. Hierdoor verkrijg jij binnen no-time inzicht in de zoekwoorden waarop veel wordt gezocht. Dit zoekvolume wordt voor zowel Nederlandse- als Belgische verkopers inzichtelijk gemaakt, evenals gerelateerde zoekopdrachten. Ben jij klaar om te starten met de verkoop op bol.com en wil jij je verkoop een kickstart geven? Start dan vandaag nog met Rylee!

Start nu jouw gratis 14-daagse proefperiode.

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

An app that keeps on developing!! Highly recommended! 👍 💎

Karen

@karen

Very nice research tool that is easy to use and gives a good overview. Highly recommended! 🥰

Jona

@jona

Very fine tooling. Looks pretty slick and has just about everything needed for my business. Unanimously worth every euro! Highly re... 🔥✨

Bradley

@bradley

Good for both beginners and those who have already started. Convenient and easy to use. 🥰

Cassandra

@cassandra

Since using Rylee I have grown as a Bol.com entrepreneur. What I like about Rylee is that I can my automate emails ... 🔥✨

Sadat

@sadat

The best tool to track the products and good overview clear and easy to use. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideal for tracking a lot of products at the same time! A real enrichment to my business. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is simple, easy to learn & use. Very affordable and can be canceled monthly, so no annoying contracts. 🔥✨