1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. Een eigen merk opzetten, een game-changer voor je webshop

Een eigen merk opzetten, een game-changer voor je webshop

Administratie Rylee

E-commerce

27 Aug. 2024 - 12 minuten leestijd

Een eigen merk, ook wel private label genoemd, opzetten is niet alleen een goed idee, maar een echte game-changer voor je webshop. Hier leggen we je uit waarom, zodat je aan het einde van dit artikel exact weet waar je op moet letten. Het opzetten van een eigen merk gaat niet over één nacht ijs, maar voegt veel waarde toe aan de winstgevendheid van je shop en de waarde van je bedrijf.

Wat houdt een eigen merk in?

Een eigen merk betekent in het kort dat je zelf producten laat maken via een leverancier waar je jouw eigen merknaam en logo op plaatst. Vaak laten verkopers deze producten maken via een leverancier in Azië, of het zuiden fo oosten van Europa. We kennen de voorbeelden van grote eigen merken als het AH huismerk op etenswaren, Staples printpapier, en BlueBuilt van Coolblue. Wat je wellicht nog niet wist is dat veel verkopers op bol.com en bijna alle grote verkopers op Bol óók een eigen merk voeren.

Een eigen merk is geen nieuw concept, maar is steeds belangrijker bij online verkoop - zeker op bol.com - en kan veel waarde toevoegen aan de winstgevendheid van je shop en de waarde van je bedrijf. Een eigen merk heeft namelijk veel voordelen voor de verkoper. Zo gaat er meer verkoop naar jouw eigen producten in plaats van naar de originele producten van de fabrikant of leverancier waar je normaal inkoopt. Belangrijker nog, op je eigen merk producten zitten doorgaans veel grotere marges. Het sturen op een zo hoog mogelijk aandeel van eigen merk verkoop in je portfolio is dus positief voor je winstgevendheid.

Het tegenovergestelde van een eigen merk van verkopers zijn originele producten vanuit de fabrikant (OEM producten) zoals een mobiele telefoon van Apple, een inktcartridge van HP, of een koffiezetapparaat van Jura. Op Bol zijn er vele verkopers die de originele producten van fabrikanten aanbieden. Zij zijn daarbij in competitie met iedereen die dat product ook verkoopt. En daarvan kan er maar één het koopblok winnen, terwijl dat essentieel is voor het succes van je webshop.

Wat is het koopblok?

Als je het ervaren Bol-verkopers vraagt geven ze je binnen 1 seconde het antwoord. Echter, als je het bezoekers van bol.com vraagt hebben ze geen idee. Waar het om gaat is dat er op de productpagina op Bol rechts van de foto één verkoper getoond wordt. Dat is de verkoper bij wie de klant koopt als je het product in je winkelmandje gooit. Andere verkopers die het product verkopen vindt je door een klein, doorzichtig onopvallend blokje ver onder de winkelmand-knop. Oftewel, bezoekers zien deze dus niet. Uit de data blijkt ook dat klanten hier vrijwel nooit op klikken. Dat betekent dat bijna alle verkoop van de producten op bol.com gaat via degene die zichtbaar is naast de foto. Deze unieke positie heet is het koopblok, en daar wordt door verkopers snoeihard om gevochten.

Het koopblok wordt bepaald door het algoritme van Bol en is een combinatie van de beste prijs, logistieke en service voorwaarden, en de reviewscore van jouw shop. Je moet dus op veel punten de concurrentie aan met al je concurrenten op bol.com. Hoe dit algoritme exact werkt wordt net zo goed geheim gehouden als het recept van Coca Cola. Op die manier wordt je als verkoper gestimuleerd om op alle punten zo goed mogelijk voor de dag komen en alle andere verkopers te verslaan.

Bij een eigen merk en eigen merk producten ontstaat echter een andere situatie. Want bij een eigen product hoort een unieke EAN code, een code die de concurrentie niet mag verkopen. Jij hebt het product namelijk eigen gemaakt met een logo, merknaam, eigen verpakking, eigen productfuncties, unieke product specificaties, merkregistratie etc. Daarmee heb jij als enige de verkooprechten van deze producten. Dus heb je bij je eigen merk producten altijd het koopblok! Dat scheelt.Een eigen merk is dus razend-interessant, zeker op bol.com.

Let op: Een eigen merk of private label anders dan ‘white label’. White label producten hebben geen aparte EAN code en mogen daarom wél door andere verkopers worden verkocht.

Hoe gaat het in zijn werk?

Het opzetten van een eigen merk gaat niet over één nacht ijs. Er moet veel gebeuren, het inkopen van producten en de merkregistratie kosten tijd, en alles dient netjes binnen de richtlijnen te worden uitgevoerd. Dan nóg zijn de marges zo interessant dat veel verkopers een grote hun focus leggen op hun eigen merk. Het is een meerwaarde voor je bedrijf, omdat je het traject hebt doorlopen waardoor nu het inkoop en verkoop traject is ingericht, én omdat je winstgevendheid stijgt. Hier leggen we stap voor stap uit hoe je een eigen merk en eigen merk producten opzet.

1.      Vind jouw winnende producten met product research

Bij het bepalen van producten voor je eigen merk is een goede markt- en product-research essentieel. Door inzichten in zoektrends, concurrentie, en kwaliteit van producten verlaag je je risico en verhoog je de kans op een succesvol assortiment. Zo kun je zien waar veel vraag naar is op welk moment, welke producten veel of weinig worden verkocht, hoeveel competitie er binnen categorieën en producten is, etc. Daarnaast kun je met de review analyser van Rylee razendsnel een goed beeld krijgen van welke problemen klanten hebben met het bestaande assortiment, waardoor jij hier rekening mee kan houden bij jouw eigen producten. Op die manier voorkom je problemen, klachten en de kosten die horen bij de afhandeling van een retour of negatieve review. Een winnend product betekent dus niet alleen veel verkoop, maar ook de total cost of ownership.

Tip: Rylee biedt uitgebreide productonderzoek mogelijkheden, incl. de grootste database obv echte historische data, soepele Chrome extensie & mobiele app, en onbeperkt tracken van producten.

2.      De inkoop van jouw eigen merk producten

Nadat je je producten hebt gekozen ga je op zoek naar een leverancier. Leveranciers zijn over het algemeen enthousiast over verkopers die een eigen merk starten, omdat ze weten dat het een langere termijn samenwerking is met een commitment vanuit jouw kant. Let bij een keuze goed op de betrouwbaarheid van de leverancier en de kwaliteit van de producten. Als je levertijden onregelmatig zijn en/of de kwaliteit van het product niet goed is, dan heeft dit een invloed op de reviews die je ontvangt.

Houdt er rekening mee dat bij een eigen merk er altijd een minimale inkoop (MOQ) wordt gevraagd door de leverancier. De leverancier moet namelijk zijn fabriek, machines en grondstoffen inzetten om de producten voor je te maken. Je kunt hier kosten besparen om niet direct specifieke mallen te maken inclusief jouw logo, maar bestaande mallen te gebruiken. Het maken hiervan kost de leverancier namelijk relatief veel geld en vanuit Bol is het geen vereiste. Later kun je ze, na de productinspectie, eventueel alsnog laten bedrukken.

Het vinden van een goede leverancier in Azië kan lastig zijn. En als je een leverancier hebt wil je zeker weten dat de kwaliteit van je bestellingen goed zijn vóór het naar Europa wordt verstuurd. Daarom zijn er diensten die jouw samples voor je testen, leveranciers evalueren, de producten en containers inspecteren, etc. Onze partner hierin is V-Trust, de marktleider op dit gebied. Bij een eerste bestelling ontvang je daar als Rylee klant ook een leuk aanbod.

3.      De product presentatie van jouw eigen merk en producten

De product listing is het ‘online kennismakingsmoment’ waarop potentiële klanten jouw merk en jouw producten zien. Daarmee wil je jezelf goed mogelijk presenteren waarmee je ook de conversie zo hoog mogelijk maakt. Mooie fotos zijn daarin essentieel, want de visuele overtuigingskracht hiervan is vele malen sterker dan tekst. Tegelijkertijd wil je je teksten en titels wel optimaliseren, qua SEO om goed vindbaar te zijn en met een commerciële tint om de klant te overtuigen. Vergeet hierin niet verwachtingen juist te managen zodat er geen teleurstellingen ontstaan, want retouren zijn duur, en negatieve reviews nog duurder… Let bij de listing ook op de eisen van Bol, zo dient er o.a. een productafbeelding van de productverpakking of het artikel aanwezig te zijn in jouw listing. De productverpakking zelf is het eerste ‘offline kennismakingsmoment’ van jouw merk en jouw product. Ook hiermee wil je jezelf zo goed mogelijk presenteren - het liefst met een stukje wow-factor natuurlijk. Vergeet bij het maken niet de eisen vanuit Bol, zo moet de merknaam of het logo zichtbaar gedrukt zijn op de originele productverpakking óf het product zelf.

Tip: Rylee’s specialisten ([email protected]) kunnen je helpen je listing te optimaliseren met mooie fotos, optimale SEO content, productverpakkingen etc. Met hun jarenlange Bol-ervaring kun je er op vertrouwen dat deze niet alleen goed zijn, maar ook voldoen aan alle voorwaarden.

4.      De vindbaarheid van jouw eigen merk en producten

In de regel is het zo dat hoe specifieker de zoekopdracht van mensen, hoe verder ze zijn in het aankooptraject en hoe hoger de kans op een conversie. Daarom wordt er veel gezocht op algemene woorden als ‘scheerapparaat’, en minder op een specifiek type. Op dat moment oriënteren mensen zich nog en zijn ze nog een aantal stappen verwijderd van de aankoopbeslissing. Aan de ene kant wil je daar, net als alle concurrenten ook zichtbaar zijn. Aan de andere kant kun je je misschien beter richten op specifiekere zoektermen met specificaties die matchen met jouw product; bijvoorbeeld, ‘scheerapparaat met trimmer’. Als je slim te werk gaat kun je zorgen dat jouw product op de relevante zoekwoorden goed ranked op Bol.

Het nadeel van een eigen merk is dat er niet specifiek gezocht wordt naar jouw merk, want tenzij je héél veel geld investeert in marketing is de naamsbekendheid hiervan laag. Fabrikanten van originele producten doen dat wel, en daarom zoeken veel klanten direct naar ‘Braun scheerapparaat’ of naar een specifiek product als ‘scheerapparaat mannen Philips 5000’. Hier komt een interessant stukje categorie management om de hoek. Want door goed product onderzoek en de juiste product-specificaties kun je op dat moment slim inspringen op de behoefte van de klant.

Als je de specificaties van jouw product matcht met enkele originele producten, of zelfs iets extra’s toegevoegd, kun je op een cruciaal moment relevantie bieden diep in de funnel - helemaal aan het einde van het aankooptraject. Wanneer klanten specifiek zoeken naar het originele product en jouw product staat daar onder - met vergelijkbare specificaties en een betere prijs - dan zal een klant geneigd zijn jouw product te bekijken. Dan overweegt de klant jouw product in de allerlaatste stap van zijn of haar aankoopbeslissing, de stap met de hoogste conversie...

Tip: Rylee heeft een aantal handige tools om je (SEO) ranking te optimaliseren op bol.com zoals de Ranking Tracker en de Listing AI.

5.      De vereisten van Bol voor een eigen merk en eigen merk producten

Het registreren van je merk is essentieel om deze juridisch te beschermen, deze merkregistratie is 10 jaar geldig. Nadat een merkregistratie rond is mag niemand onder jouw EAN-code verkopen. Gebeurd dat toch, dan kun je een ‘Notice and Takedown’ aanvragen via bol.com. Bol zal deze verkoper dan verwijderen van jouw listing.

Het merkregistratie proces is complex en een aanvraag neemt al snel 3 maanden in beslag. Onze partners Merk-Echt en Brndpwr hebben veel ervaring met merkregistraties van eigen merken voor verkopers op bol.com en kunnen je helpen zodat de aanvraag in één keer goed verloopt, én dat je al eerder kunt starten met de verkoop. Met een expert in de hand hoef je namelijk niet te wachten op de volledige afronding van de merkregistratie voordat je bij Bol het product kan verkopen, maar kun je al starten op basis van je aanvraag.  

Bol heeft een aantal eisen voor een eigen merk en producten van een eigen merk waaraan je moet voldoen voordat je op het platform mag verkopen. Dat is geen eenvoudig proces dus je wil dit in één keer goed wil doen. Daarom beschrijven we hier in het kort hoe je dit in orde kunt maken, maar adviseren we om een adviseur in de hand te nemen.

De vereisten in het kort:

1.      Een EAN op naam van de merkeigenaar én geregistreerd bij GS1
2.      Een merk geregistreeerd bij het BOIP in de juiste klasse
3.      Het merk zichtbaar op de originele productverpakking of op het artikel

Tip: Rylee klanten ontvangen een gratis adviesgesprek en €50,- korting op een naamsonderzoek bij een Merk-Echt en BRNDPWR (noem RYLEE50).

De stappen van het opzetten van een eigen merk in het kort

Het opzetten van een eigen merk en eigen merk producten neemt al-met-al best wat kosten met zich mee. Houdt dan ook rekening met de volgende kostenposten:

  • Het kopen van GS1 codes

  • Een merknaamonderzoek

  • Een merkregistatie van jouw merk

  • De inkoop van de producten

  • Eigen merk op product (optie)

  • Product verpakking

  • Product listing (fotos, content, titels)

  • Extra’s als een handleiding, video, insert cart, etc.

Conclusie

Het opzetten van een eigen merk gaat dus niet over één nacht ijs, maar voegt veel waarde toe aan je bedrijf – zeker op bol.com. Gelukkig biedt Rylee veel oplossingen en services waardoor je eigen merk meer oplevert, het proces minder tijd kost en je zeker weet dat alles correct wordt ingeregeld. Dat maakt het opzetten van een eigen merk niet alleen financieel interessant, maar ook een leuk project om te doen.

Hopelijk heeft dit artikel je een aantal stappen verder geholpen en ga je ervoor, want sta er eens een moment bij stil… je eigen merk, dat is ook gewoon erg gaaf 😊

Administratie Rylee

Veel gestelde vragen over hoe je geld kan verdienen met bol.com

Hoe kan Rylee me helpen met verkopen op bol.com?

Rylee helpt je met een effectief voorraadbeheer, product tracking, en o.a. het optimaliseren van product listings. Deze tools kunnen je helpen om je verkoopprocessen efficiënter en effectiever te maken.

Wat zijn de kosten van verkopen op bol.com?

bol.com rekent commissies op basis van het producttype dat je verkoopt. Het is belangrijk om deze kosten in je prijsstrategie op te nemen om winstgevend te blijven. Gelukkig heeft Rylee hiervoor een praktische winstcalculator.

Hoe verbeter ik mijn product listings?

Gebruik hoogwaardige foto's, schrijf gedetailleerde en aantrekkelijke productbeschrijvingen, en optimaliseer je prijzen. Met het brandingpakket van Rylee kun je dit proces verder verfijnen.

Is klantenservice belangrijk voor mijn succes?

Ja, een goede klantenservice is cruciaal. Tevreden klanten zijn meer geneigd om positieve beoordelingen achter te laten en terug te keren voor toekomstige aankopen, met Rylee kun je bijvoorbeeld automatische mails sturen waarmee je om positieve reviews kan vragen voor jouw kopersaccount.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨