Laat je je net als veel andere ondernemers leiden door de makkelijke weg en loop je daarom veel winst mis? Of kies je voor een efficiënte manier waarmee jouw producten hoog scoren in de zoekresultaten en je jouw winstmarge ziet stijgen per product? In deze blog laten we je zien hoe het anders kan door middel van een makkelijke formule ontwikkeld door bol.com.
Waar hoge prijzen vaak vertrouwen opwekken bij de klant, belandde de lage geprijsde artikelen sneller in de winkelwagens. Hierin moet je opzoek gaan naar de juiste tussenweg. Om de juiste marktprijs voor jouw product te hanteren is er een gemakkelijke oplossing bedacht: Op basis van de relevante marktprijs worden er zogenaamde ‘prijssterren’ gegeven aan je prijzen door bol.com. Door deze eenvoudige maatstaf weet je precies of je prijzen te laag of te hoog liggen. Hoe werkt dit: In de basis voer je een goede prijs wanneer je 4 prijssterren of hoger hebt. Krijgt jouw prijs 5 sterren? Dan is je prijs het scherpst ten opzichte van de belangrijkste concurrenten op de mark. Door gebruik te maken van prijssterren kan je goed inspelen op de prijzen van de concurrent. Het helpt jou om hoger te scoren in de zoekresultaten, maar het verhoogt ook jouw verkoopdoelstellingen én helpt jouw winstmarges op peil te houden. Werken met prijssterren geeft jou de mogelijkheid om gemakkelijk inzicht te krijgen in je marktwaarde.
Er zijn 1 tot en met 5 sterren te verdelen. De sterren worden gebaseerd op de relevante marktprijs van een product. 1 ster geeft aan dat het product slecht geprijsd is en een aanzienlijk verschil heeft met de marktprijs. Bij 1 ster wordt het product niet getoond. Hoe meer sterren, hoe hoger jouw product komt in de ranking en hoe meer kans op het koopblok. Vijf sterren geeft aan dat jouw product het scherpste is geprijsd in vergelijking met de marktprijs van het product. Binnen het dashboard van Rylee kan jij de prijssterren van jouw concurrentie bekijken. Stel dat jouw concurrent slechts 2 prijssterren scoort en jij kan een betere prijs aanbieden van datzelfde product waardoor jij bijvoorbeeld 4 prijssterren krijgt, dan is er een grote kans dat jij veel meer van dit product gaat verkopen!
Overigens is het belangrijk om te weten dat er nog niet van elk product prijssterren bekend zijn op bol.com. Dit geldt natuurlijk ook als je een product wilt gaan aanbieden op bol.com die nog niet wordt verkocht. Hier kan je dan zelf een schatting inmaken wat een goede prijs zal zijn aan de hand van de RMP. Verder in het blog lees je hier meer over!
De relevante marktprijs speelt een extreem belangrijke rol binnen prijssterren. Om de RMP vast te stellen wordt er gekeken naar verschillende factoren. De meest belangrijke punten zijn hierbij de prijs van de concurrent, de aanbevolen detailhandels prijs en de historische platformprijs.
Jij weet als geen ander dat het van cruciaal belang is om een juiste prijs voor je producten te hebben. Te hoge prijzen kunnen leiden tot een lagere omzet en kunnen de prijsperceptie van de klant ten opzichte van jouw aanbod beïnvloeden. We hebben het hier over de RMP. Om deze te bepalen evalueert bol.com de relevante marktprijs voor elk artikel. Hierbij wordt rekening gehouden met de prijzen van andere aanbieders van hetzelfde artikel buiten bol.com, zodat de prijzen bij bol.com gelijk zijn aan die van producten in een vergelijkbare categorie in de markt. Op basis van de markttrends wordt de prijs per eenheid product vastgesteld.
Door een formule van alle factoren die zojuist benoem zijn geeft bol.com prijssterren aan jouw product prijs. Hierdoor kun je op een effectieve manier je product prijzen meten en eventueel aanpassen. Er wordt een juiste indicatie geven of jouw product prijzen overeenkomen met de marktprijzen.
Bij het bepalen van de RMP kijkt bol.com naar relevante aanbieders binnen en buiten het platform. Er wordt gekeken naar de laatste bekende prijs en de meest gebruikte prijs van het product. Zodra dezelfde prijs ook gehanteerd wordt bij de concurrent spreken we over een scherpe prijs verhouding. Bol.com biedt de prijssterren aan als indicatie voor jou als ondernemer. Wat je er mee doet is geheel in eigen handen. Je bepaalt zelf of je tevreden bent met de verkoopaantallen en marges die je overhoudt als je die prijs hanteert.
Wist jij dat een product met een hogere prijs goedkoper kan overkomen? De prijsperceptie kan je gemakkelijk beïnvloeden per klant. Door deze prijspsychologie toe te passen op jouw producten kan je een product met een hoge prijs goedkoper laten overkomen. Dit kan superhandig zijn als jouw producten hoger zijn geprijsd dan die van de concurrent.
Met dit voorbeeld zie je dat ook jij vaak te maken hebt met de werking van prijspsychologie. Er wordt hier doelbewust ingespeeld op jouw onderbewuste gang van zaken. Je hebt vast wel eens gehoord van prijzen laten eindigen op een 9. Blader een willekeurige folder door en je zult zien dat producten bijvoorbeeld € 9,99 zijn i.p.v. € 10,-. Deze methode wordt maar al te vaak toegepast door ondernemers op bol.com.
Nu je de basis snapt van bol.com's prijsbeleid aan de hand van prijssterren en de RMP, is het natuurlijk ook belangrijk alvorens je je producten inkoopt, dat je nog winst kan maken op jouw product. Bol.com rekent namelijk ook nog een commissie bij een verkoop die je aan hun afdraagt. Het eerste wat je dus doet voordat je je producten inkoopt, is je winst berekenen. Dit kan met behulp van de winstcalculator in Rylee, maar dit kan je ook zelf doen. Een goed uitgangspunt is hier de winst die je wilt behalen op een product. Mocht je tevreden zijn over de winst, dan kan je als je een bestaand product op bol.com zet, met de verkoopprijs in combinatie met de prijssterren al zien of je een goede competatieve prijs kan leveren.
Wil jij voorop lopen in de markt? Dan ben je bij Rylee aan het juiste adres. Wij bieden alle data die je nodig hebt om jouw producten als warme broodjes over de toonbank te laten lopen. Door gebruik te maken van onze Product Tracker krijg je inzicht in alle verkoopdata van je competitie. Wij tonen alle prijssterren van alle producten die je trackt en geven jouw nieuwe inzichten over het vergroten van je winstmarge. Ook hebben we dus een handige winstcalculator waardoor jij inzicht krijgt op welke prijzen je kan hanteren en kan zien wat je winst op jouw product is.
Het is geen geheim dat klanten continu prijzen vergelijken en daarom is het van belangrijk dat deze zoveel mogelijk hetzelfde zijn. Door goed te kijken naar de prijssterren ben je verzekerd van een juiste prijs voor jouw producten. Naast dat een goede prijs veel invloed heeft op jouw winstmarge levert het ook meer conversie op. Dit heeft zowel op het korte als lange termijn positief effect. Op het korte termijn wordt jouw artikel vaker bekeken en meer verkocht. Op lange termijn leidt deze conversiestijging tot een betere positie van je artikel: door meer verkopen komt jouw artikel hoger in de zoekresultaten. En we weten allemaal hoe hoger jouw artikel komt in de zoekresultaten, hoe meer producten je uiteindelijk weer verkoopt. Denk toekomstgericht en laat Rylee je helpen om jouw bol.com onderneming naar een hoger level te tillen. Start nu jouw 14 dagen proefperiode! Probeer Rylee gratis uit en geniet van de voordelen.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.