1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Wel of niet starten met Logistiek via Bol

Wel of niet starten met Logistiek via Bol

Rylee

Bol.com verkopersinformatie

20 May. 2025 - 5 minuten leestijd

LVB (Logistiek via Bol) brengt je direct conversieverhoging en op het niveau van de grote spelers.

Logistiek is de motor achter vele succesvolle eCommerce bedrijven. Het zelf verwerken en versturen van bestellingen kost veel tijd, of zelfs héél veel tijd. Zelf labels uitprinten en keer op keer naar het postkantoor gaan is iets wat je kunt doen als je klein bent, maar op iets grotere schaal is het zelf organiseren al lastig. En ook voor grote bedrijven is het echt een kunst dit goed in te richten. Bij LVB stuur je je producten naar het magazijn van bol.com voordat ze worden besteld, en Bol regelt dat deze worden verstuurd aan je klanten zodra er bestellingen binnen komen. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Tegelijkertijd wordt door veel Bol-verkopers onderschat hoeveel dit financieel oplevert. De late cut-off tijd en snelle levering van LVB heeft namelijk een ontzettend grote impact op je conversie.

Dit zijn de voor- en nadelen van LVB

Voordeel 1: Het scheelt heel veel tijd
Niet alleen het printen van labels en het verwerken van de verzendingen, maar ook het verwerken van mails met alle klantvragen wordt bij LVB door Bol opgepakt.

Voordeel 2: Snelle leveringen
Wij hebben gezien dat logistieke verbeteringen een van de grootste conversie-verbeteringen oplevert die mogelijk zijn. Lever jij binnen 2-3 dagen en je concurrent binnen één dag, dan is de kans groot dat de klant kiest voor de concurrent. Met LVB zijn alle bestellingen de volgende dag in huis.

Voordeel 3: Late cut-off tijd

Kun jij je producten binnen één dag leveren als klanten vóór 16h bestellen, heel knap. Alleen wanneer zien we dat veel mensen online bestellen? Na het avondeten... Daarom zie je dat alle grote partijen een late 'cut-off tijd' hanteren. Met LVB zit je direct op hetzelfde niveau: vóór 23.00h besteld, morgen in huis.

Voordeel 4: Win het koopblok
Meer dan 97% van de verkopen op Bol gaan via de verkoper die het koopblok heeft. Daarin speelt de verkoopprijs een belangrijke rol, maar óók de leversnelheid. Met LVB heb je daarom meer kans op het koopblok, zelfs als jij een hogere prijs hebt dan je concurrent als die geen LVB heeft.

Gemiddeld zien wij een conversie-stijging van zo'n 30%

Voordeel 5: Mooie betrouwbare en Bol verpakkingen
Je hoeft je geen zorgen te maken over de kwaliteit van de doos en of iets netjes wordt afgeleverd. Dat weet de klant ook, dus die is blij als jouw product in een betrouwbare doos wordt afgeleverd. Dat geeft meteen een goede ervaring, meer tevreden klanten en een hogere kans op betere reviews.
Kies je toch voor een andere logistiek dan LVB, dan biedt Rylee een partner waar je met een mooie korting ook kwalitatieve dozen kunt bestellen.

Voordeel 6: De verantwoordelijkheid ligt bij Bol verantwoordelijkheid om te regelen - ook voor retouren

Verstuur je zelf je product via PostNL, DHL, GLS, of een andere partij en je levering is vertraagd... dan ziet Bol dat als jouw verantwoordelijkheid en heb je kans op strafpunten. Verstuur je je producten via LVB (of VVB), dan is dat risico voor Bol. Ook de verantwoordelijkheid van het retourproces ligt bij LVB volledig bij Bol.

Zoals je leest zijn wij best onder de indruk van de voordelen van LVB. Qua kosten baten zien we dan ook in de meeste situaties veel voordelen. Tegelijkertijd is het wel goed om een aantal zaken in gedachten te houden.

Nadeel 1: Voorraad kwijt

Het kan voorkomen dat Bol je voorraad kwijt raakt. Dat is erg vervelend, maar kan gebeuren in zo'n groot magazijn. In dat geval wordt deze wel netjes gecompenseerd.

Nadeel 2: Controle retourproducten

Bol neemt ook het retourproces van je over. Dat heeft voordelen, maar kan in enkele gevallen lastig zijn. Bijvoorbeeld bij dozen met een beschermzegel als een iPhone. Een klant opent dan de doos waarbij de zegel moet worden geopend. Op het moment dat deze retour gaat naar Bol ziet Bol dit als een nieuw product dus eindigt het op de plank om opnieuw te worden verzonden. Als een nieuwe klant dit product ontvangt denkt deze dat het product 2e hands is en ontstaat een probleem. Dit zien wij echter slechts bij een enkel product gebeuren.

Nadeel 4: Kosten facturen

Je ontvangt elke maand of elke twee weken een factuur, want al deze diensten zijn natuurlijk niet gratis. In onze ogen zijn ze wel marktconform en onze ervaring is dat in veel gevallen de kosten uit gaan. Echter, let wel op bij het op voorraad leggen van slow-movers, dan kunnen de voorraad-kosten snel oplopen. Focus daarom vooral op de hardlopers - producten met een hoge omloopsnelheid - daarbij is LVB eigenlijk vrijwel altijd een no-brainer.

Bekijk hier de tarieven van LVB: https://partnerplatform.bol.com/nl/hulp-nodig/logistiek-via-bol-com/tarieven-logistiek-via-bol-com/

Nadeel 5: Foutieve kosten

LVB van bol.com is een grote operatie, dus het komt voor dat een verkeerde verzendverpakking wordt aangeslagen. Daarom hebben wij de LVB box-size checker ontwikkeld die op basis van de data in Rylee je facturen controleert en fouten aangeeft. Daarmee kun je naar Bol en een hermeting aanvragen. Op die manier zien wij vele verkopers honderden of zelfs duizenden euro's besparen.

Rylee

Veelgestelde vragen logistieke uitdagingen bij bol.com

Hoe kan ik voorraadbeheer optimaliseren om tekorten en vertragingen te voorkomen?

Om voorraadproblemen aan te pakken, is het essentieel om een goed systeem voor voorraadbeheer te implementeren. Dit betekent regelmatige updates van voorraadniveaus, het gebruik van software oplossingen en het hebben van een buffer om onverwachte pieken in de vraag op te vangen. Het monitoren van de vraag van klanten en het proactief inkopen van producten helpt ook bij het verminderen van voorraadtekorten.
Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨