1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Adverteren op bol.com

Adverteren op bol.com

Rylee

Bol.com verkopersinformatie

23 Jul. 2025 - 9 minuten leestijd

Adverteren op bol.com

  • Bereik meer bezoekers en potentiële klanten

  • Beter zichtbaar binnen jouw productcategorie

  • Kies je eigen zoekwoorden

  • Betalen voor de advertentie doe je pas wanneer men erop klikt

  • Extra traffic door ads zorgt ook voor hogere ranking van je productpagina via een organische boost

Waar wordt je advertentie getoond?

Advertenties kunnen worden getoond op meerdere devices zoals laptops, desktops, maar ook op mobiel en in de app. Je kunt kiezen om je advertenties zichtbaar te maken in de zoekresultaten, categoriepagina's en de productpagina's van Bol. Je wil natuurlijk op het meest optimale moment zichtbaar zijn bij de bezoekers op Bol. Bol geeft zelf aan dat 78% van alle klikken op de productpagina's is afkomstig van de eerste pagina van de zoekresultaten, en 60% komt zelfs uit de top 10. Met Sponsored products vergroot je dus de kans dat jouw artikelen daar staan en je je traffic en omzet verhoogd. En hoe dieper en gerichter je in de funnel gaat (met een mooi en relevant aanbod natuurlijk), hoe beter de conversie-resultaten van je advertenties op Bol over het algemeen zijn.

Wat zijn redenen om te gaan adverteren?

  • Je kunt hardlopers verder stimuleren. Door een nog hogere omzet kun je wellicht betere voorwaarden onderhandelen met je leverancier

  • Je kunt adverteren op nieuwe artikelen. Hierdoor creëer je direct volume voor je product, waardoor je het vliegwiel start. Meer sales leiden namelijk tot een hogere ranking van je productpagina op Bol. En klanten kunnen je een review geven op Bol, wat bezoekers meer vertrouwen geeft in je product waardoor de conversie wordt verhoogd. Rylee biedt hiervoor een aantal betrouwbare oplossingen als de review-email-functionaliteit.

  • Adverteer op een breed assortiment, waardoor je gehele aanbod een boost krijgt, ook door betere zoekresultaten. Dit kan waardevol zijn wanneer je een eigen merk in de markt gaat zetten.

  • Adverteer op overgebleven voorraad. Cashflow is king in ecommerce, dus het kan de moeite waard zijn om 'de schuur op te ruimen', oftewel laatste restanten van je voorraad uit het magazijn te krijgen. Daarmee bespaar je kosten en komt er weer ruimte voor nieuwe producten. Het kan zijn dat leveranciers bereid zijn een stukje support te bieden in deze advertenties of een prijsverlaging via 'marketing funds' of 'price protection'. Dit zorgt er namelijk ook voor dat je weer ruimte hebt om nieuwe producten in te kopen. Hebben ze geen ruimte voor support, dan kunnen ze vaak in ieder geval een korting bieden op de nieuwe inkoop of betere voorwaarden als een langere betaaltermijn.

Wat kosten advertenties op Bol?

Voordat je start, ben je natuurlijk benieuwd naar de advertentiekosten. Bol werkt met een CPC-model waarmee je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van de categorie waarin je adverteert. Bij populaire categorieën en bij dure producten ligt de gemiddelde CPC vaak wat hoger. In het advertentieaccount krijg je inzicht in de gemiddelde advertentiekosten binnen jouw categorie. Rylee biedt hierin extra inzichten door niet alleen de kosten per campagne en product te tonen, maar de advertentiekosten mee te nemen in de winstgeventheid van je producten en je shop. Zo weet je precies wat je onderaan de streep verdient.

Of jouw advertentie op Bol wel of niet vertoond wordt, hangt af van het bod dat je instelt (of laat instellen via automatische campagnes).. De hoogste bieder is de winnaar van de veiling en die advertentie wordt in dat geval als eerste vertoond. Er wordt een second price veilingsysteem gehanteerd. Wanneer je concurrent €0,70 biedt en jij €0,85 zal jouw advertentie vertoond worden.

Kostenoverzicht:

  • Gemiddelde CPC: €0,15 – €2,50 (afhankelijk van categorie)

  • Populaire categorieën: Elektronica, mode, en wonen kunnen duurder zijn

  • Houd rekening met seizoenseffecten: November-december 20-40% hogere CPC’s

  • Mobile of Desktop: Mobile vaak 10-15% lagere CPC’s

Houd er rekening mee dat je naast advertentiekosten ook nog te maken hebt met andere kosten zoals de standaard commissie die je aan Bol betaalt per verkocht product. De commissies en winstmarges voor je producten kun je berekenen via de Winstcalculator van Rylee.

Bol advertenties inzetten

Adverteren op Bol is mogelijk sinds 2020 en dit wordt door steeds meer verkopers ingezet. Door Sponsored Products in te zetten, kun jij ervoor zorgen dat jouw producten meer in beeld komen dan die van jouw concurrenten. Deze zullen dan namelijk hoger in de zoekresultaten van potentiële klanten vertoond worden.  

Het opzetten van een campagne op Bol gaat in een paar eenvoudige stappen.

Stap 1: Bepaal je strategie

Ben je al bekend met het adverteren op Bol? Dan kun je deze stap overslaan. Bij het bepalen van de strategie kunnen verkooppartners gebruikmaken van de groeiscan. Je vult je verkoopnummer in en beantwoordt een aantal vragen. Vervolgens ontvang je persoonlijke aanbevelingen over hoe jij het beste gebruik kunt maken van Sponsored Products op basis van jouw verkoopaccount.

Anders dan een ROAS (zoals in Google Ads), maakt Bol gebruik van ACoS (Advertising cost of sale). Oftewel: hoeveel procent van je omzet heb je besteed aan je advertenties. Een lage ACoS betekent dus een hoge ROAS. Bereken dus een ACoS die past bij je doelstellingen. Deze heb je later nodig bij het instellen van je campagne.

Stap 2: Kies je producten

Afhankelijk van hoeveel producten je hebt, kies je eerst of je producten per campagne gaat categoriseren. Bijvoorbeeld: een aparte campagne voor telefoonhoesjes en een aparte campagne voor speelgoed. Je artikelen moeten wel beschikken over het koopblok van Bol. Deze wordt bepaald door een uitgebreid algorithme van Bol. Hier kun je in ons blog hier meer over lezen. De repricer van Rylee helpt je het koopblok te winnen.

Je kunt er voor kiezen om met advertentiegroepen te werken, waar je producten kunt onderverdelen in ‘tuinspullen’ en ‘kerstaanbiedingen’. Dit is handig voor je analyses, maar je kunt ook je plaatsingen per advertentiegroep aanpassen. Zo kun je er dus voor kiezen om bij de één niet tussen de zoekresultaten te staan (want te veel concurrentie), maar met de ander wel.

Stap 3: Kies je campagnetype

Ga je voor een automatische campagne of een handmatige campagne?

Automatische campagne: Bol gaat zelf aan de slag met zoekwoorden, biedingen en plaatsingen op basis van jouw producten en jouw ingestelde ACoS. Zeker als startende Bol-adverteerder kan dit handig zijn om zo feeling te krijgen met de kosten per klik of kosten per aankoop op dit platform.

Handmatige campagne: Je kunt zelf de zoekwoorden, het bod en de plaatsingen kiezen en tussentijds aanpassen. Zo kun je campagnes tussentijds aanpassen en heb je meer grip op je campagnes.

Tot slot kies je tussen een daglimiet of een totale campagnelimiet. Oftewel: kies je voor een maximum per dag of kies je voor een maximum voor de totale campagne waar je op de ene dag meer uitgeeft dan op de andere dag.

En vergeet natuurlijk niet om de regels op de website van de Reclame Code Commissie te bekijken om fouten te voorkomen.

Advertenties op Bol analyseren en optimaliseren

Heb je alle stappen doorlopen? Dan kan je de campagne lanceren. Het werk zit er dan natuurlijk nog niet op. Zodra je advertenties live staan, moet je deze blijven monitoren om de beste resultaten te behalen. Dit kun je doen op basis van de resultaten die je te zien krijgt in je verkoopaccount. Denk bij optimalisaties aan het aanpassen van budget of biedingen, het toevoegen of uitsluiten van bepaalde zoekwoorden of het verbeteren van je productinformatie. Door het nieuwe attributiemodel van Bol worden aankopen toegekend aan de eerste klik in plaats van het moment van daadwerkelijke aankoop. Daarom kan het tot 14 dagen duren voordat alle data correct is. Houd dit altijd in je achterhoofd en analyseer je gegevens na 14 dagen.

Welke tips geeft Bol zelf over adverteren op bol?

  1. Bemachtig het koopblok. Met de Bol-Repricer doe je dit real-time, automatisch en met de maximale marge voor producten van zowel A-merken als je eigen merk.

  2. Zorg voor goede productinformatie, zoals de juiste categorie, specificaties, een beschrijving met wat het product is en wat het voor klanten betekent, goede images. Hiervoor kun je de Listing AI en designers van Rylee gebruiken.

  3. Let op je voorraad en leverbaarheid, want je campagnes stoppen wanneer je voorraad op is -> Maak daarom gebruik van de voorraad inzichten en lage-voorraad-notificatie van Rylee.

  4. Adverteer op nieuwe artikelen, omdat meer verkopen en kliks leiden tot een hogere ranking (ook wel 'organische plaatsing' genoemd) -> Met de Ranking tracker van Rylee kun je exact de ontwikkelingen volgen en welke zoektermen het meest gezocht worden.

  5. Check je marge en conversie, hoe hoger de marges en conversie hoe meer ruimte voor advertenties. Hierbij raden we aan om de winstcalculator van Rylee te gebruiken waardoor je exact weet wat je onder aan de streep verdient. Een goede conversie is zeker een goede reden om dit succes te vergroten, of om wellicht je prijs te verhogen.

  6. Kies voor je hardlopers , een goed aanbod heeft over het algemeen een hoge conversie dus je ROAS zal erg hoog zijn. Met meer aandacht voor jouw product benut je de volledige potentie. Let wel op cannabalisatie, want als je al op plek 1 stond voordat je ging adverteren, dan zien je Sponsored products data er goed uit, maar onder aan de streep had je wellicht (bijna) net zoveel verkocht zonder de advertenties -> Zoals beschreven biedt Rylee veel inzichten in Advertenties op Bol, marketing data zoals conversie en bezoeken. Op die manier kun je zien of er daadwerkelijk meer bezoekers komen op je product pagina, hoe goed deze converteren, en wat je per product onder aan de streep over houdt.

Tijd om jouw advertenties op bol in te richten!

Nu ken je de voordelen van Sponsored products, weet je hoe je een campagne opzet en optimaliseert, en ken je de nieuwe ontwikkelingen.

De laatste stap die je moet zetten? Gewoon, doen! Leren door te experimenteren. Start een campagne en kijk of het iets oplevert. Je kunt klein beginnen om te zien wat voor jou werkt en vervolgens steeds verder uitbreiden. Wil je eerst nog wat meer weten? Binnen het partnerplatform vind je alle informatie over adverteren op Bol.

Rylee

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨