Je wilt als verkoper op bol.com natuurlijk maar één ding, namelijk: zoveel mogelijk bol.com verkopen. Het verkopen op bol.com is mogelijk voor iedereen die hier interesse in heeft. Wat vaak het meest complexe is, is het verkopen van je eerste product. Hoe doe je dit, hoe bereik je de doelgroep en wat als je jouw product hebt verkocht? In deze blog ga jij precies lezen hoe jij je eerste bol.com verkopen tot stand kunt brengen en wat je hierna moet gaan doen om succesvol te worden. Om je eerste bol.com verkopen te realiseren is het belangrijk dat je focus behoudt, doorzettingsvermogen hebt en je geloof in jezelf hebt. Want geloof het of niet, de rest volgt vanzelf.
Voordat we dieper induiken op hoe jij jouw eerste product kunt verkopen is het belangrijk om te weten welke stappen je hiervoor moet doorlopen. Laten we er vanuit gaan dat jij in ieder geval al je bedrijf hebt ingeschreven, zodat we dit proces niet meer hoeven te doorlopen. Is dit niet het geval? Dan is het handig om eerst deze blog te lezen. In deze blog lees je de 7 dingen die je moet weten voordat je start met verkopen op bol.com. Verder in deze blog gaan we bespreken wat je moet doen om jouw eerste product te verkopen op bol.com. Wil je hier nog meer tips over? Lees dan deze blog waarin wordt uitgelegd hoe je moet verkopen op bol.com. Maak gebruik van onderstaande tips en pas ze toe in de praktijk.
1. Voeg informatie over jouw store toe: het is heel belangrijk dat je informatie over jouw bol.com store toe gaat voegen op het platform. Dit zorgt er namelijk voor dat de kopers precies weten waar jouw bedrijf voor staat en wat je verkoopt op bol.com. Ook geeft het direct een duidelijk beeld van de niche waarin je actief bent (dit kunnen ook meerdere zijn). Daarnaast zorgt dit voor een stukje vertrouwen. De koper weet nu meer over je bedrijf en is hierdoor sneller geneigd om jou te vertrouwen ten opzichte van een partij die een minimale omschrijving heeft staan op bol.com. Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk inricht op jouw bol.com verkopen naar een hoger niveau te laten stijgen.
2. Producten toevoegen: voordat je kunt beginnen met verkopen is het natuurlijk belangrijk dat je de product(en) die je op bol.com gaat verkopen hebt geüpload. Anders kunnen je klanten immers niks van je kopen. Het is belangrijk dat je een duidelijke en overzichtelijke catalogus hebt. Wat ook bijdraagt aan de uitstraling is het inspelen op één bepaalde niche, zodat je catalogus er niet rommelig uit komt te zien. Je kunt je producten handmatig toevoegen of met behulp van een CSV-bestand. Nadat je alles hebt geüpload is het belangrijk dat je je productinformatie van je toekomstige bol.com verkopen zo goed als mogelijk invoert. Het is belangrijk dat dit zo compleet en nauwkeurig mogelijk is, omdat de klant hierdoor een beter beeld van je product krijgt. Zorg hierbij voor een goede producttitel, een duidelijke beschrijving van het product, een goede prijs (hier lees je zo meer over), de voorraadstatus, verzendopties en afbeeldingen. Op de afbeelding hieronder zie je hoe dit proces eruit ziet.
3. Prijzen bepalen: dit is een belangrijk onderdeel van het verkoopsucces van je bol.com verkopen. De prijs zorgt er namelijk voor dat iemand wel of niet jouw product gaat kopen. Natuurlijk zijn er normaliter bepaalde strategieën voor, maar op bol.com is al snel de beste prijs-kwaliteitverhouding doorslaggevend. Zorg er dus voor dat jij de prijzen van de concurrentie onder de loep neemt en op basis hiervan bepaald welke prijs jij wilt hanteren. Let er wel op dat je een goede marge op de verkoopprijs behoudt en dat je zeker niet te hoog zit ten opzichte van je concurrentie.
4. Verzendopties bepalen: als dit allemaal geregeld is, is het tijd om de verzendopties te bepalen. De verzendopties kun je bepalen door aan te geven wat de afmetingen en het gewicht van jouw pakket zijn. Zodra dit is bepaald weet de koper direct wat de verzendkosten zijn. Houd er rekening mee dat verzending in veel gevallen gratis is voor de koper op bol.com. Meer hierover lees je hier.
Nu dit allemaal is geregeld kun je starten met het verkopen van jouw product(en) op bol.com. Je kunt nu kiezen voor de organische manier. Hierbij laat je het platform bol.com zijn werk doen en komen klanten in de meeste gevallen vanzelf naar jou toe. Deze manier werkt voor veel verkopers prima en werkt zeker goed als je straks na het verkopen op bol.com reviews gaat verzamelen. Bij veel positieve reviews maak je dan ook extra kans op het koopblok op bol.com. Een alternatief kan zijn om bezig te gaan met marketing en kortingsacties. Je zou je marketing op social media kanalen in kunnen zetten en vervolgens kunnen linken naar jouw store op bol.com. Deze manier is wel meer tijdrovend dan organisch, maar zal je sneller verkopen opleveren, zeker in het begin. Je zou door middel van acties ook wat met de prijs kunnen doen, zodat het aantrekkelijker is om jouw producten te kopen. Een idee hiervoor kan dus zijn dat je bijvoorbeeld sneller reviews wilt verzamelen, zodat klanten meer vertrouwen hebben in jouw product. Let er wel op dat je realistische prijzen aanbiedt. Stunten met prijzen is op bol.com verboden.
Zodra dit allemaal staat komen de bol.com verkopen zeker. Maar hier blijft het niet bij. Juist na de verkoop is het erg belangrijk om te presteren. Je kunt de door jou ontvangen reviews goed analyseren. Ontdek je hier rare opmerkingen zoals technische fouten? Alleen maar mooi. Deze kun jij bij het verbeteren van jouw product doorvoeren. Zie reviews dan ook zeker als iets nuttigs en niet direct als iets ergs. Door juist de kritische aspecten te verbeteren, ga jij zorgen voor betere reviews en meer tevreden klanten. Dit leidt natuurlijk weer tot meer aankopen en een betere betrouwbaarheid. Je kunt ook verbeteringen doorvoeren door je prestaties op bol.com te analyseren. Door inzicht te krijgen in jouw prestaties weet jij als verkoper precies waar je aan moet werken om jouw store op bol.com nog beter te maken. Dit leidt natuurlijk ook weer tot meer klanten. Door deze stappen te volgen en actief te blijven monitoren en optimaliseren, vergroot je de kans op succes als verkoper op bol.com. Let wel op dat de specifieke vereisten en procedures kunnen veranderen, dus zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de meest recente informatie van bol.com.
Zorg er nu voor dat jij de bovenstaande acties uit gaat voeren in de praktijk. Het is raadzaam om de punten in logische volgorde uit te werken, zodat je stap voor stap het proces tot je eerste verkoop kunt doorlopen. Zoals eerder beschreven is de eerste verkoop vaak de meest lastige, maar onthoud: dit is vaak de start van een succesvol verkoop avontuur, zeker als jij de feedback van klanten ook door gaat voeren. Voor nu heel veel succes en mocht je vragen hebben over het verkopen op bol.com dan kun je altijd contact met ons opnemen.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.