Allereerst is dit een mooi moment om even bij stil te staan. Je hebt namelijk je bol.com ‘winkel’ gereed waarbij je weet welke producten je aanbiedt op het bol.com partnerplatform. Een mooie basis! Voordat je bestellingen op die producten aan de lopende band binnen komen, is het zaak alvorens na te denken hoe je die producten bij je klanten krijgt. Het is zelfs zo dat het aantal bestellingen dat je binnen zult gaan krijgen afhankelijk is van hoe jij je logistiek hebt ingericht. Reden genoeg dus om het logistieke proces als een geoliede machine in te richten.
We onderscheiden grofweg drie soorten verzending waar je gebruik van kunt gaan maken. Dit zijn briefpost, brievenbuspakket of pakket. Er zijn binnen de verzendmethode “pakket” ook nog opties om grote pakketten te versturen. Wil je daar meer informatie over neem dan hier even contact met ons op.
Vanzelfsprekend rekent briefpost het laagste tarief van de drie, maar daar tegenover staat dat je deze niet kunt traceren en dat je er alleen zeer kleine bestellingen in kunt plaatsen, zoals een kerstkaart. Bij het brievenbuspakket wordt het medium tarief gehanteerd en heb je track & trace beschikbaar, maar ook hier geldt dat er uitsluitend producten met een klein formaat in kunnen worden vervoerd. Het pakket als verzending soort kent het hoogste tarief, maar je kunt deze ook tracken en pakketten met grotere formaten kun je er in kwijt.
Nadat je de juiste verzendingssoort hebt geselecteerd heb je de keuze uit vier verschillende verzendmethodes om je verkochte artikel te verzenden.
Je regelt de verzending zelf via een verzenddienst (zoals PostNL);
Je gaat verzenden via bol.com of via bol.com+;
Je gaat gebruik maken van Logisitiek via bol.com (afgekort als LvB). Dit is bol.com haar fulfilmentdienst;
Je gaat gebruik maken van een fulfilmentcenter buiten bol.com om.
Later in dit blog ontdek je per verzendmethode de werkwijze en wat de voor- en nadelen zijn.
Zoals je ook in eerdere blogs hebt gelezen draagt het opgeven en het nakomen van een korte levertijd bij aan een positief effect op het aantal bestellingen via bol.com. Met andere woorden, hoe korter je levertijd is hoe meer bestellingen je zult ontvangen omdat je het koopblok sneller heb veroverd. De levertijd is de tijd tussen het moment van bestellen van de klant en wanneer hij of zij het product thuis geleverd krijgt.
Nu je weet wat de klant belangrijk vindt voor het verzenden is het zaak te achterhalen wat bol.com belangrijk vindt. Bol.com wil de beste service en gebruikerservaring voor haar klanten bieden. Vandaar dat jij als bol.com partner niet zomaar in aanmerking komt om te verzenden via bol.com of van LvB. Je zult aan een aantal voorwaarden moeten voldoen.
Een bestelling moet uiterlijk binnen 8 dagen bij de klant zijn;
Een snelle levertijd is belangrijk, maar dit nakomen is nog belangrijker;
Track&Trace opgeven.
Die laatste voorwaarde is zoals je hierboven hebt gelezen niet van toepassing bij briefpost. In dat geval stuurt bol.com een mail naar de klant met de vraag of hij of zij het pakketje heeft ontvangen. Als die betreffende klant aangeeft de bestelling nog niet te hebben ontvangen, weet bol.com dat jij als verkoper te laat bent met levering waarmee ze met jou in gesprek zullen gaan hoe dat in het vervolg kan worden voorkomen.
Stel dat je hebt besloten te kiezen om de verzending zelf te regelen via een eigen gekozen logistieke dienstverlener, optie 1 van de eerder genoemde verzendmethodes. Je bent dan zelf verantwoordelijk hoe je het pakketje bij jouw klant krijgt. Zo is het volgende belangrijk:
Gebruik een goede verpakking;
Lever een pakbon mee voor de klant waarin onder andere het ordernummer staat vermeldt;
Track&Trace nummer versturen naar de klant zodat hij of zij weet wanneer het pakketje wordt bezorgd;
Op tijd versturen.
Je kan ook besluiten om te verzenden via bol.com. Hierbij verzend je jouw bestellingen zorgeloos en tegen aantrekkelijke tarieven zolang je vanuit Nederland verstuurt. Net als bij het zelf regelen van het verzenden ben je ook in dit geval zelf verantwoordelijk voor welke logistieke dienstverlener je kiest. Het voordeel van het verzenden via bol.com is dat je korting krijgt op de verzendregels, aangezien bol.com zelf afspraken heeft gemaakt over de verzendtarieven met de logistieke dienstverleners. Voorbeelden van deze dienstverleners zijn DHL, DPD of PostNL, waarbij je zult zien dat de tarieven bij PostNL over het algemeen iets hoger liggen aangezien de service doorgaans iets hoger ligt dan bij concurrerende dienstverleners. Kies vooral de logistieke partner die bij jou en je producten past.
Speciaal voor bol.com verkopers die dagelijks meer dan 20 pakketten versturen - zonder veel brievenbuspaketten - is Verzenden via bol.com+ als verzendoptie geschikt. De snelle leverbelofte ‘voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’ en het laten ophalen van jouw verkochte artikelen behoren tot deze optie waarvan je dus kan profiteren als een grote bol.com verkoper.
De laatste optie als verzendmethode betreft het volledig uit handen geven van jouw logistieke proces aan bol.com (LvB). Dit is de eigen fulfilment dienst van bol.com. Hierbij leg je jouw gehele voorraad of een deel ervan bij bol.com in het magazijn. Bol.com regelt vervolgens de verwerking, verzending, betaling en geven jou inzicht in de voorraad. Ook wordt de retourafhandeling en klantenservice door bol.com uitgevoerd. Hierbij heeft de klant meer mogelijkheden ten aanzien van de bezorging. Zo kan hij of zij aangeven dat het pakket niet overdag maar ‘s avonds kan worden afgeleverd, niet thuis maar bij een bol.com afhaalpunt in de buurt en zelfs op zondag.
We hoeven je niet te vertellen dat dit jou een hoop tijd bespaart. Daarbij leidt deze keuze als verzendmethode tot gemiddeld 30% meer conversie. Dat komt door het select label, voor 23.59 uur besteld is morgen in huis en de eerder genoemde uitgebreidere bezorgopties. Hierdoor wordt de kans op het koopblok vergroot, leidt het proces tot een grotere klanttevredenheid en worden scherpe all-in tarieven door bol.com gehanteerd door gedeelde schaalvoordelen met leveranciers.
In plaats van dat je gebruik gaat maken van de fulfilmentdienst van bol.com kun je natuurlijk ook buiten bol.com om een fulfilmentcenter vinden om jouw volledige logistieke proces uit handen te nemen. Er zijn veel verschillende fulfulmentcentra in Nederland te vinden die jouw ontzorgen in het logistieke proces zodat jij meer tijd hebt om aan je bol.com webshop te spenderen. Het is overigens belangrijk te weten dat er een verschil is tussen fulfilment en e-fulfilment. Waar fulfilment gedefinieerd wordt als “de processen die zich richten op het afhandelen-verwerken van de opdrachten-activiteiten die voorkomen uit klantcontact” wordt met e-fulfilment aangegeven “verwerking van goederen na een transactie via internet”. Jouw bol.com winkel behoort dus tot e-fulfilment.
Verzendbazen.nl is misschien wel het bekendste fulfilmentcentrum. Zij pretenderen de goedkoopste fulfilment van Nederland te zijn, zonder opstartkosten en kosten achteraf. Hun cijfers zijn indrukwekkend: meer dan 150 tevreden klanten en ruim 312.000 verzonden pakketten op jaarbasis volgens de website. Met een cut-off tijd van 23:00 uur hebben je klanten de bestelling zeer snel in huis.
Ben je meer duurzaam ingesteld dan is We-fulfil iets voor jou. Naar eigen zeggen zijn zij jouw duurzame en flexibele partner die je graag ondersteunt bij je webshop logistiek. We-fulfil hanteert een cut-off tijd van 21:00 uur.
Met Monta haal je als laatste voorbeeld een gecentraliseerd fulfilmentcentrum in huis. Verspreid door het land zijn zij met 14 vestigingen altijd in je nabije omgeving. Monta vindt persoonlijkheid belangrijk en draagt dan ook zorg voor een eigen accountmanager. Daarbij is dit fulfilmentcentrum met een cut-off tijd van 23:45 uur één van de snelste centra van Nederland.
De tarieven zijn afhankelijk van de grootte en het gewicht van het pakket en hoeveel orders je per dag verstuurd. Een voorbeeld: voor een medium pakket van 5 kg betaal je ongeveer €7,- op basis van 50 orders per dag. Bekijk goed wat de tarieven zijn in jouw situatie door het aantal fulfilmentcentra te vergelijken.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.