Kopen zonder kijken gebeurt tegenwoordig alleen nog maar in televisieprogramma’s. Mensen willen het product het liefst voelen, ruiken en uitproberen. Echter is dit als bol.com ondernemer onmogelijk om de klant te bieden. Excellente branding is de factor die je kan helpen om als bol.com ondernemer succes te behalen. Maar waarom is eigen branding op bol.com belangrijk? Ontdek het in dit blog, zodat jij jouw kijkers kunt omzetten in kopers. Je ontdekt verder alles wat nodig is om jouw conversieratio te laten groeien door middel van branding en hoe je van merkloos, naar product met top branding gaat.
Door eigen branding voor jouw producten te hebben op bol.com zorg je ervoor dat je je als ondernemer uniek profileert. Op deze manier zit je niet meer in een constante prijsoorlog met concurrentie maar kan je je eigen prijs hanteren die past bij jouw product en merk. Tijdens het ontwerpen van jouw product branding is het belangrijk om veel rekening te houden met de missie, visie, kernwaarden, doelgroep, klantonderzoek, merkpersoonlijkheid, klantgevoel en kleuren. Je vraagt je misschien af: waarom is dit allemaal nodig? Een bedrijfsnaam en logo is toch al genoeg? Branding gaat veel verder dan dat. Alle genoemde factoren die bijdragen aan jouw branding zijn de bouwstenen van jouw merk. Deze vormen de persoonlijkheid en uitstraling waar jouw klanten kennis mee gaan maken. Hoe beter jij de gebruikerservaring verzorgd, hoe meer er positief over jouw merk en daarmee ook over jouw producten wordt gesproken.
Je merkpositionering en marketingstrategie hebben dus flinke invloed op jouw online sales. Ongeacht het product blijft het idee hetzelfde: opvallen in een gigantisch speelveld van gelijksoortige producten en potentiële klanten een reden geven om voor jouw product te kiezen. Door productbranding toe te passen maak je onderscheid tussen jou en de concurrent en zorg je voor verbinding met de doelgroep.
Branding is dus niet alleen iets tastbaars, het is het gevoel dat je naar je klanten uitstraalt. Communicatie speelt daarbij ook een grote rol.
Communicatie is in de online sales het meest belangrijke aspect van je onderneming. Goed communiceren zal veel processen binnen je bedrijf een stuk beter laten verlopen, waaronder het verkoopproces. Een slechte communicatie kan het einde van je onderneming betekenen. Je moet dus nagaan: hoe communiceren we? Wat willen we naar buiten brengen, hoe zetten we onszelf op de kaart? Wil je een luisterend oor zijn voor de klant en gericht antwoord geven of juist het heft in eigen handen nemen? Je moet hierin goed kijken naar het product wat je aanbiedt, de doelgroep en jouw merkidentiteit. Het allerbelangrijkste van jouw communicatiestrategie is het consequent toepassen hiervan. Je bouwt geen vertrouwensband op met je klanten als je elk kwartaal een andere strategie toepast.
Vertrouwen winnen van de klant is een noodzakelijk facet van een online onderneming. Vertrouwen zorgt ervoor dat klanten terugkomen en dat jouw conversieratio groeit. Je wilt dat de branding van jouw producten tot in de puntjes is uitgedacht. Deze branding is letterlijk het visitekaartje van jouw bedrijf. Het is wat je uitstraalt en wat jouw klanten als eerste zien. Immers, je krijgt maar een kans om een goede eerste indruk achter te laten. Je merkidentiteit bestaat onder andere uit jouw merkwaarden. Zorg dat deze merkwaarden duidelijk zijn voor jou en voor de klant. Deze merkwaarden geven namelijk een beeld van hoe jullie te werk gaan en bieden een leidraad voor je merk. Ook hierin draait het om het gevoel wat jij uitstraalt richting de klant.
Het is nu wel duidelijk dat de juiste branding niet alleen helpt bij het bereiken van je klanten, het biedt ook een leidraad binnen jouw bedrijf. Het is de uitstraling van jouw normen en waarden naar visuele communicatie.
Concurreren was nog nooit zo moeilijk als vandaag de dag. Helemaal in de online wereld is het een topsport geworden. Waar je vroeger alleen concurrentie had binnen de branche in het winkelcentrum, strijd je nu massaal, en voornamelijk online, om de waardering van de klant. Het is daarom alleen maar van meer belang dat jouw merk onderscheidend is ten aanzien van jouw concurrenten. Daarnaast werd het ons vroeger een stuk moeilijker gemaakt om zelf op warenonderzoek uit te gaan. Vijftien winkels afslenteren op zoek naar de laagste prijs, kostte je vroeger een heel weekend. Tegenwoordig betekent dit 10 minuutjes surfen op bol.com. Hierbij komt kijken dat het een stuk lastiger is om klantloyaliteit op te bouwen: als de buurman goedkoper blijkt, komt jouw klant daar liever gisteren dan vandaag achter. Daarmee is het een stuk minder vanzelfsprekend dat jouw klanten uiteindelijk vaste klanten worden. Tenzij ze jouw merk herkennen en er een voorkeur voor hebben ontwikkeld.
Door goede branding op jouw product te hebben, kun jij je onderscheiden van andere verkopers op bol.com. Je zorgt voor herkenning bij potentiële klanten. Herkenning leidt vaak tot vertrouwen en uiteindelijk trek je door middel van vertrouwen nieuwe klanten aan. Benieuwd hoe jij je nog meer kunt onderscheiden van de concurrent? Check ons blog over de kracht van UPS en wat de juiste prijs-kwaliteitsverhouding voor mogelijkheden biedt.
Om het vertrouwen van de klant te winnen wil je een merkbeleving bieden die goed past bij de doelen van jouw bedrijf. Branding gaat daarbij veel verder dan een logo of een kleurenpalet. Je wilt ervoor zorgen dat jouw klant een goede reden heeft om verbinding te voelen met jouw bedrijf. Door duidelijk te communiceren (daar is die weer, communiceren kun je leren) is de kans groot dat je actieve klanten krijgt. Met andere woorden zorg je ervoor dat ze zich verbonden voelen met het merk of product en hierdoor de kans groter is dat ze een aankoop doen bij jouw bedrijf.
Uit onderzoek is gebleken dat ons emotionele brein ons drijft tot het doen van een aankoop en niet ons rationele brein. Als mensen willen we worden getriggerd door ideeën, verhalen en concepten. Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat advertenties die emotie en ervaring combineren het allerbeste scoren bij klanten. Het is dus van groot belang dat je inspeelt op het gevoel en de emotie van klanten als in aanraking komen met jouw bedrijf.
De juiste product verpakking is van cruciaal belang in een wereld waar we slechts een aantal milliseconden hebben om emotioneel contact te leggen met onze klanten. Rylee helpt je om van merkloos, naar product met top branding te gaan. Wij brengen je in contact met degene die jouw product verpakkingen ontwerpt. Zo heb je snel en efficiënt contact en ben je verzekerd van een product met top branding.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.