Goede keywords zijn essentieel voor de vindbaarheid van jouw producten. Het wordt aanbevolen om een goed keyword research uit te voeren, voordat jij je producten op bol.com plaatst. Bol.com helpt hier graag bij. Voor het formuleren van de juiste product titels hebben wij verschillende layouts klaarstaan. Zorg ervoor dat je zowel algemene keywords, evenals specifieke keywords hebt. Zo word jij als verkoper het best gevonden met jouw producten. Naast keywords bestaande uit minder dan drie woorden (shorttail), wordt het aanbevolen ook lange keywords (longtail) toe te voegen. Dit zijn keywords welke uit meer dan drie woorden bestaan. Om een voorbeeld te geven;
Shorttail: Voetbal jongens, Oranje voetbal, Veld voetbal
Longtail; Oranje veldvoetbal voor jongens
Bepaal de zoekvolumes van je keywords met onze zoekvolume tool. Met deze zoekvolume tool wordt zowel het totaal aantal zoekopdrachten weergegeven, evenals het onderscheid tussen de Nederlandse- en Belgische markt. Deze tool is ideaal voor jou als verkoper om de zoekvolumes op bepaalde keywords te ontdekken.
Nadat de organische vindbaarheid middels keywords is ingesteld, is het tijd om te focussen op de tweede optimalisatie: afbeeldingen. In deze fase zit de bezoeker al in de funnel van bol.com en is hij/zij op zoek naar een product om te kopen. Bezoekers maken hun keuze veelal op basis van het visuele aspect. Zorg ervoor dat jouw hoofdafbeelding aantrekkelijk is. Deze hoofdafbeelding bepaalt of de bezoeker wel of niet gaat klikken op jouw product. Wanneer jouw hoofdafbeelding mooi, scherp én onderscheidend is wordt de kans op klikken vergroot. Hoe meer clicks je krijgt op de afbeelding, des te hoger jij als verkoper scoort binnen het algoritme van bol.com. Uiteraard moet de tekst bij je product goed zijn, maar bezoekers maken hun keuze veelal op basis van de hoofdafbeelding. De juiste hoofdafbeelding bestaat uit een aantal aspecten;
De hoofdafbeelding is zo beeldvullend als mogelijk
De hoofdafbeelding bevat een neutrale achtergrondkleur
De hoofdafbeelding bevat enkel het product en de accessoires
De hoofdafbeelding bevat geen tekst
De hoofdafbeelding moet kleurrijk zijn qua samenstelling
Na de hoofdafbeelding is het tijd om te focussen op de additionele afbeeldingen. Dit zijn de afbeeldingen welke worden getoond na de hoofdafbeelding. De optimalisatie ‘afbeeldingen’ is de belangrijkste optimalisatie van allemaal. Dit is het onderdeel wat de bezoeker het meest trekt. In de additionele afbeeldingen moet informatie komen te staan, zodat de bezoeker zo min mogelijk vragen gaat stellen. Denk hierbij aan; afmetingen, USP’s en specificaties.
Het verkrijgen van de juiste afbeelding(en) kan als lastig worden ervaren, wanneer je dit als verkoper zelf wilt uitvoeren. Kies in dit geval voor een professionele productfotograaf. Bespaar nooit op afbeeldingen. Dit is zoals bovengenoemd hét belangrijkste onderdeel van je aanbod. Mocht je professionele afbeeldingen te duur vinden. Kies dan voor eigen afbeeldingen. Maak deze bijvoorbeeld met je mobiele telefoon. Hierdoor heeft je concurrent nooit dezelfde foto’s als jouw. Dit kan wel voorkomen wanneer jij als verkoper productfoto’s opvraagt bij de leverancier.
Nu de keywords en afbeeldingen juist zijn ingesteld, is het tijd om te focussen op de producttekst. Het doel van de producttekst is het zorgen voor conversie. Het gevoel tussen de bezoeker en het product is aanwezig, omdat de bezoeker al meerdere acties heeft verricht. Door middel van een producttekst neem je de bezoeker goed mee in je verhaal. Bedenk hierbij wat je wilt vertellen. Het is belangrijk zo aantrekkelijk mogelijk te schrijven, zodat je het gevoel goed overbrengt op je bezoeker. Daarnaast moet de tone-of-voice altijd ‘je’ zijn. Dit zorgt voor een persoonlijke touch met de lezer.
Let bij het opstellen van de tekst op de eerste drie regels. Deze drie regels zijn het belangrijkste van de tekst. De bezoeker bepaalt aan de hand van deze drie regels of de beschrijving past binnen hetgeen waar hij/zij naar zoekt. Voeg in dit stuk ook belangrijke keywords toe. Het is de kunst om binnen deze eerste drie zinnen in te spelen op het gevoel van de bezoeker. Doe dit door middel van zinnen waarin de bezoeker zich kan vinden, zoals: ‘Altijd al last gehad van…. Vanaf nu is dit niet meer het geval’. Benoem ook de voordelen van het product in de vorm van USP’s. Voeg ook direct de FAQ toe, zodat veel vragen op voorhand al worden beantwoord.
Het laatste onderdeel van de producttekst bestaat uit het onderdeel ‘overtuiging’. Doe dit middels CTA-zinnen, zoals ‘Vandaag besteld, morgen in huis!’. Dit spoort de bezoeker aan om actie te ondernemen. Het is belangrijk om eerlijk te zijn in je beschrijving. Voorkom valse beloftes, dit zorgt enkel voor negatieve reviews.
Op het moment dat je een product wilt toevoegen op bol.com, dan typ je de betreffende EAN-code van het product in. Bol.com zoekt dan automatisch naar de juiste categorie(ën), je hoeft dan dus niet handmatig de juiste categorie voor je product te selecteren. Bol.com komt met suggesties voor de categorie, zodat je voor jezelf kunt bepalen welke categorie volgens jou het beste aansluit op je product. Let er op dat je je verplaatst in de consument. Met andere woorden, via welke categorie zou hij of zij logischerwijs jouw product proberen te zoeken.
Dan komt misschien wel het belangrijkste onderdeel van een perfecte product listing: de prijs. Dit is voor de meeste klanten het grootste argument om jouw product te kopen. Je moet rekening houden met het feit dat er meerdere aanbieders voor jouw product kunnen zijn. Eén van de criteria waar bol.com op vergelijkt is de prijs. Heb je naast de snelste levertijd en beste service ook de beste prijs? Dan word je geselecteerd voor het koopblok. Dit houdt in dat dat jij als eerste naar voren komt bij een product met meerdere aanbieders, dat wil je natuurlijk!
Wil je nog meer tips van ons over hoe je de juiste prijsstrategie voor je producten op bol.com hanteert? Bekijk dan dit blog.
De producttitel is een belangrijke verkoopfactor, want deze heeft een grote invloed op de vindbaarheid op Google en bol.com. Een goede opbouw van de titel verschilt per productcategorie. Ongeacht de productcategorie is het aanbevolen de volgende elementen als producttitel op te nemen: [Merk] [Serienaam] [Producttype] – [relevante specificatie(s)/onderscheidend kenmerk(en), bijv. aantal stuks, maat, kleur, etc.]. Zeker als je product van een bekend merk is, is het raadzaam dit ogenschijnlijk belangrijk merk direct aan het begin van de titel te plaatsen. Let wel op het aantal leestekens. Bij de mobiele weergave zien jouw (potentiële) klanten slechts de eerste 25-35.
Zorg voor een levertijd dat je kunt waarmaken. Kom je die namelijk niet na, dan krijg je te maken met restricties vanuit bol.com. Zoals eerder aangegeven, een snellere levertijd dan een vergelijkbare aanbieder van jouw product maakt de kans groter dat jij het koopblok hebt. Breng je verzendtijd naar beneden door gebruik te maken van LVB (Logistiek via Bol). Hiermee neemt bol.com logistiek werk van je uit handen. Om de snelle levering en verzending te realiseren, zul je uiteraard moeten zorgen voor een voorraad die op peil is. Hoe meer voorraad je hebt, hoe sneller je kunt versturen. Heb je een product niet op voorraad? Houd dan vanzelfsprekend een langere levertijd aan zodat je klanten niet teleurstelt én je voorkomt dat bol.com je account mogelijk deactiveert.
Het is raadzaam het referentienummer van het merk of de fabrikant te achterhalen en op te nemen bij de product listing. Consumenten die de naam van het product niet weten maar wel het betreffende referentienummer, kunnen zo alsnog jouw product vinden op bol.com. Wij bieden een handige dienst aan voor het opstellen van een goede product listing. Benieuwd naar onze mogelijkheden? Bekijk ze hier!
Alvorens je kunt werken aan je product listing is het raadzaam eerst product research te doen. Wil je weten hoe je dit uitvoert? Bekijk dan dit blog.
Je kan ook je product listing volledig uitbesteden aan Rylee! Zo hoef je zelf niet al deze stappen langs te gaan en pakken wij dit volledig voor je op! Dit kan hier!
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.