1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. Eigen webshop vs. bol.com

Eigen webshop vs. bol.com

Administratie Rylee

E-commerce

03 Jul. 2022 - 7 minuten leestijd

Introductie

Als verkoper kun je ervoor kiezen om via je eigen kanaal, in de vorm van een webshop, producten te verkopen. Deze methode van verkopen biedt perspectief, omdat het aantal online winkeliers in de lift zit. Steeds meer kopers raken gewend aan de online verkoopkanalen, waardoor de vraag blijft stijgen. Een webshop is een krachtig middel om deze verkoop te stimuleren. Verkoop kan zoals benoemd via je eigen webshop, maar ook via een kanaal zoals bol.com. Beide verkoopkanalen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Wil jij als internetondernemer starten met online verkoop. Ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn en welke vorm van verkoop het best bij jou past? Lees dan snel verder en ontdek wat de mogelijkheden zijn.

Voordelen eigen webshop

Een eigen webshop biedt verschillende voordelen. Te beginnen met misschien wel het belangrijkste voordeel; beperkte kosten. Je start als online verkoper vrij eenvoudig een webshop. Het ontwikkelen van deze webshop kun je zelf doen of je laat dit uitbesteden aan een professional. Ook zijn de kosten voor het online houden van deze webshop te verwaarlozen, zeker als je dit vergelijkt met de voordelen die het biedt. Daarnaast is het voordeel van een eigen webshop dat jij als verkoper alles in eigen beheer hebt. Je kunt iedere aanpassing naar wens verrichten, zonder dat iemand jou tegenhoudt of hierin beperkt. De webshop krijgt in dit geval de look-and-feel die jij als verkoper wilt uitstralen. Er is ook geen goedkeuring benodigd van een andere partij, zodat je snel wijzigingen door kunt voeren op je webshop. Ook kun je door middel van online marketing je verkoop boosten. Via verschillende advertenties en campagnes kun jij als verkoper de doelgroep sturen richting de webshop. Goede online marketing verhoogt het aantal bezoekers. Hierdoor stijgt de kans op verkoop ook direct. Tot slot betaal je in het geval van een eigen webshop geen commissie aan een ander bedrijf. Hierdoor houd je aan het eind van de streep meer winst over voor jouw bedrijf. Kortom, een eigen webshop heeft verschillende voordelen zoals eigen beheer en betere marges. 

Nadelen eigen webshop 

Naast de bovenstaande voordelen, heeft de eigen webshop ook een aantal nadelen. Ondanks dat de prijs van een eigen webshop varieert, kost het gegarandeerd geld. Deze kosten bestaan onder andere uit webhosting, domeinnaam en de ontwikkeling van de webshop. De tweede factor welke een rol speelt is de factor tijd. Niet alleen het opzetten van een eigen webshop kost tijd, maar ook de verdere ontwikkeling hiervan. Iedere vernieuwing moet zelfstandig worden doorgevoerd. Uitbesteding is ook mogelijk, maar dit vergt een extra investering. Het vernieuwen van je aanbod is noodzakelijk om up-to-date te blijven met je webshop. Ook ben je in het geval van een eigen webshop bezig met het versturen van pakketten. Het versturen van deze pakketten kan veel tijd kosten, evenals als de retourverwerking. Een ander nadeel is dat een eigen webshop zichzelf niet runt. Je bent als verkoper continu bezig met marketing, innovatie en verzending. Het laatste nadeel van een eigen webshop betreft de wet- en regelgeving. Het is als online verkoper niet altijd toegestaan om een webshop aan huis te starten. De gemeente waarin jij als verkoper woonachtig bent bepaalt dit. Ook de levering van producten kan een belemmering vormen. Komen voor de levering van jouw producten regelmatig busjes of vrachtwagens langs? Dan is de kans aannemelijk dat de gemeente hier een stokje voor steekt in verband met overlast. 

Het wordt aangeraden om goed te verdiepen in de voor- en nadelen van een eigen webshop, voordat je een webshop start. Ben je benieuwd naar het alternatief? Lees dan verder en bekijk de voor- en nadelen van een webshop op bol.com. 

Voordelen bol.com

Naast een eigen webshop kun je er ook voor kiezen om te verkopen via een machtspeler in de e-commerce, zoals bol.com. De voordelen van het verkopen via bol.com moge duidelijk zijn. Het is het grootste online verkoopkanaal van Nederland dat gemiddeld maar liefst 2,5 miljoen bezoekers per dag trekt! Het platform is dus ontzettend populair en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. Als aanstormend online verkoper kun je niet om bol.com heen. Niet alleen zijn de producten van bol.com uitgebreid en goed vindbaar via zoekmachines zoals Google, ook typen veel potentiële klanten van jouw product direct ‘bol.com’ in hun zoekbalk. 

Bol.com klinkt bij nagenoeg iedereen bekend in de oren waardoor een stuk vertrouwen ontstaat. In tegenstelling tot de vele andere online e-commerce websites is bol.com van de gevestigde orde en wordt door de consument erop vertrouwd dat het bestelde product ook wordt geleverd (en op tijd). 

Als partner op bol.com betaal je alleen als jouw product(en) daadwerkelijk worden verkocht, zonder opstart- of vast abonnementskosten. Over je verkochte product betaal je een commissiepercentage, dat afhankelijk is van de verkoopprijs. Wil je weten hoe je de juiste prijs kiest voor je product? Lees dan dit eerder geschreven blog.

Dankzij ons handige platform weet jij als verkoper precies wanneer je weer in moet kopen. Jij kan je dus beperken tot het focussen waar je goed in bent: ondernemen. 

Als je als partner van bol.com een aantal vragen hebt, dan kun je terecht bij de bol.com specialisten die er speciaal voor jou als verkoper zijn. Zij delen graag hun kennis met je en adviseren je in een bol.com verkoopstrategie die past bij jouw onderneming. Met een speciaal bol.com partnerservice telefoonnummer en e-mailadres bereik je direct de juiste contactpersonen. 

Nadelen bol.com

Bij het verkopen via bol.com moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Denk aan het toevoegen van producten met EAN code, maar ook verwacht bol.com dat je binnen 24 

uur antwoorden hebt op klantvragen, annuleringsverzoeken en retourzendingen. Red je dat niet? Dan zal je prestatiescore vrijwel direct lager worden, waardoor je minder zichtbaar bent bij producten met concurrerende aanbieders. De prestatiescore wordt onder meer bepaald door de goede recensies, een betere levertijd en dus ook hoe snel je verzoeken van klanten behandeld. Deze criteria worden door bol.com belangrijker geacht dan de prijs. 

Een ander nadeel van het verkopen op bol.com is dat je niet investeert in een klantrelatie, het is uitsluitend transactieverkoop. Houd er rekening mee dat klanten niet bij jou kopen, maar bij jouw product. Is het product bij een andere aanbieder goedkoper? Reken maar dat de bol.com consument bij hem of haar de aankoop zal doen. Bovendien krijg je het e-mailadres van je bol.com klant niet in handen, dus een leuke kortingsactie of uitnodiging zit er niet in. 

Tot slot moet je rekening houden met rompslomp omtrent bijvoorbeeld retouren. Over het algemeen geldt een retourbeleid van 30 dagen. Als de consument niet tevreden is, dan kan hij of zij het product gratis terugsturen. Jij zult die retourkosten op je moeten nemen, dat geldt overigens ook voor de verzendkosten.

Bol.com verkoop iets voor jou? 

Het is zaak om goed na te gaan of het verkopen via bol.com past bij jou en de strategie van je bedrijf, waarbij de voordelen afgewogen moeten worden tegenover de nadelen van het verkopen op bol.com. Ook gaat het gepaard met welke producten je verkoopt. In onze vorige blog lees je meer over productonderzoek.

Wij adviseren en begeleiden je graag in dit proces. Met onze tool automatiseer en schaal je jouw webshop met bol.com zodat je producten automatisch ook op bol.com komen. Bovendien kun je je producten onbeperkt tracken waardoor je inzicht verkrijgt in de verkoopdata en krijg je meldingen als een concurrerende aanbieder je koopblok overneemt. En onze tool biedt nog veel en veel meer.

Profiteer nu van een gratis proefperiode van 14 dagen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over bol.com vs eigen webshop

Kan je beter op bol.com verkopen, of een eigen webshop starten?

Het verkopen op bol.com is makkelijker, omdat bol.com de marketing voor je doet. Echter heb je met een webshop wel veel meer eigen creatieve vrijheid. Als je net start met ondernemen is bol.com dus zeker een aanrader, vooral als je een lager start-budget hebt.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨