1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe voorkom je dat je geblokkeerd wordt op bol.com?

Hoe voorkom je dat je geblokkeerd wordt op bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

05 Dec. 2022 - 6 minuten leestijd

Het verkopersaccount kan worden geblokkeerd als jij je als bol.com partner gedurende een langere periode schuldig maakt aan het niet voldoen aan de gebruikersvoorwaarden van bol.com, of aan de servicenormen die bol.com voor haar partners heeft opgesteld. Bol.com hanteert zogenoemde beleidspunten, hiervan krijg je 100 per jaar. Als je structureel de gebruiksvoorwaarden blijft overtreden, dan kan het leiden tot aftrek van deze beleidspunten. Als je 0 beleidspunten hebt zal je verkoopaccount definitief worden gesloten.

Bol.com verkopersplatform

Voordat ik je in dit blog ga uitleggen hoe je voorkomt dat je account wordt geblokkeerd op bol.com, is het wellicht goed even terug te gaan naar de essentie van het partnerplatform van bol.com. Blijf altijd in je achterhoofd houden dat het niet gaat om jouw klanten, maar om de klanten van bol.com. Daarom is het niet geheel onlogisch dat bol.com een aantal - ogenschijnlijk - strenge voorwaarden stelt om de klant de beste ervaring te bieden en hem of haar als een koning te behandelen. Realiseer je dit dus goed als je partner bent of wil worden van bol.com.

Beoordeling

In je verkoopaccount op bol.com zie je dat bol.com acht verschillende statistieken bij houdt om je prestaties te meten. Dit gaat om;

  • Percentage van je geannuleerde bestellingen;

  • Percentage op tijd geleverd;

  • Percentage responstijd;

  • Aantal beoordelingen;

  • Percentage Track&Trace;

  • Percentage retouren;

  • Percentage klantvragen;

  • Mate van bereikbaarheid.

Op wekelijkse basis worden deze statistieken gemeten. Per statistiek zijn er minimale geldende normen, waaraan je moet voldoen om geen ‘strike’ te krijgen. Een strike is een strafpunt.

Strikes

Voor de percentages annuleringen, op tijd geleverd, Track&Trace en retouren krijg je een strike (per element) als je onder de verschillende geldende normen scoort. Heb je vijf strikes verzameld, dan krijg je een tijdelijke blokkade van het partnerplatform. Bij zeven strikes wordt je permanent van het partnerplatform verwijderd. Twee keer per jaar worden de strikes gereset (herzien) door bol.com, zodat je eventueel weer een frisse start kunt maken. 

Als je een of meerdere strikes hebt ontvangen dan zul je goed op je tellen moeten passen en een grote nadruk leggen op het verbeteren van de betreffende statistieken waarvoor je een strike of meerdere strikes hebt ontvangen. Ga niet afwachten in de hoop dat het beter gaat. Direct actie ondernemen is noodzakelijk om geen vijf strikes te ontvangen.

Het is goed om te weten dat je niet zomaar vijf strikes krijgt. Bol.com helpt je graag om jouw prestaties te verbeteren door informatie en tips te sturen die je helpen beter te presteren.

Verbeterplan

Mocht je het helaas toch te ver hebben laten komen en vijf strikes hebben verzameld, dan zul je van bol.com een bericht krijgen met daarin het verzoek een verbeterplan in te dienen. Hierin toon je aan hoe je zult gaan voldoen aan de servicenormen van bol.com. Dit bericht vind je bij je prestatietabblad in je verkopersaccount. Je geeft in dit verbeterplan concrete actiepunten aan en hoe en wanneer je toekomstige strikes gaat voorkomen. Het is van belang zo snel als mogelijk jouw verbeterplan in te vullen en in te dienen bij bol.com, om je account te kunnen heropenen. 

Je winkel zal na goedkeuring van het verbeterplan weer open gaan. Hierin zie je bij je prestaties dat je vijf van de zeven strikes hebt verzameld. Realiseer je dat dit je laatste kans is om je aan de regels te kunnen houden die bol.com voor haar gebruikers heeft opgesteld, totdat de reset door bol.com (twee keer per jaar) heeft plaatsgevonden. Dan vervallen je strikes weer. 

Permanente blokkade

Je bent zwaar de sjaak als je toch zeven strikes hebt weten te verzamelen. Bol.com zal je van alle winkels sluiten die gekoppeld zijn aan jouw KvK- en BTW-nummer. Het is dan ook niet meer mogelijk om met jouw onderneming op wat voor manier dan ook verbonden te zijn als bol.com partner. Deze permanente blokkade duurt tenminste een jaar. Een nieuw account is dan dus ook niet mogelijk onder een andere bedrijfsnaam of nieuw assortiment. Als je je schuldig hebt gemaakt aan fraude, dan is je verkoopaccount definitief - voor onbepaalde tijd - opgeheven. Dit is vaak het geval als je het beleid doelbewust schendt. Alle andere bol.com verkoopaccounts onder hetzelfde KvK- of BTW-nummer zullen dan ook worden gesloten.

Ben je permanent geblokkeerd door bol.com vanwege de zeven strikes? Dan heb je nog zes weken toegang tot het account. In deze periode kun je je lopende klantvragen, retouren en andere gegevens downloaden. Als je via Logistiek via bol.com verkoopt, dan heb je nog drie weken de tijd om de artikelen via Partnerservice naar jezelf te sturen. Indien je geen lopende bestellingen hebt, dan wordt je verkoopaccount direct gesloten. 

Concrete tips ter voorkoming blokkade bol.com partneraccount

Nu je weet hoe je moet genezen als je eenmaal geblokkeerd bent, willen we je de praktische tips niet onthouden van het feit hoe je een tijdelijke of definitieve blokkade voorkomt. Die tips hebben betrekking op hetgeen waar je zelf invloed op hebt, namelijk de prestatie indicatoren. 

  • Controleer je bol.com updates

Allereerst is het belangrijk om op dagelijkse basis je notificaties omtrent prestaties te analyseren. Bol.com stuurt je berichten als je iets niet helemaal goeds doet qua percentages.

  • Levertijd

Communiceer goed naar je klant wat de verwachte levertijd is. Want het opgeven van een snelle levertijd is 1, het nakomen ervan is belangrijker.

  • Reageer snel op je klantvragen

De klant van bol.com is koning. Reageer daarom zo snel als mogelijk, in ieder geval binnen 24 uur, op je klantvragen.

  • Houd je retouren laag

Verkrijg grip op je retouren door enerzijds de verwachtingen van de klant waar te maken en anderzijds gewoon een goed product te leveren.

Rylee

Als het goed is weet je nu hoe je enerzijds een blokkade van je bol.com verkopersaccount voorkomt en anderzijds wat je moet doen als je account eenmaal (tijdelijk) is geblokkeerd. Kom je er na het lezen van dit blog nog niet uit, dan staat de tool van Rylee tot je beschikking om optimaal inzicht te krijgen in hoe bol.com werkt. Ook kun je direct persoonlijk contact opnemen met het team. 

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over hoe je voorkomt dat je geblokkeerd wordt op bol.com

Wanneer wordt mijn account tijdelijk en definitief geblokkeerd?

Als je vijf strikes hebt verzameld dan krijg je een tijdelijke blokkade waarbij je een verbeterplan bij bol.com in moet dienen. Heb je zeven strikes bemachtigd, dan wordt je account definitief opgeschort.

Wanneer vindt een reset of herziening van deze strikes door bol.com plaats?

Twee keer per jaar zal bol.com een reset doen op je strikes zodat je eventueel weer met een schone lei kunt beginnen. We willen je wel op het hart drukken om niet meteen weer de fout in te gaan en strikes te verzamelen, want bol.com kan strenger om gaan met de beoordeling.

Wat kan ik vandaag nog implementeren om te voorkomen dat mijn bol.com verkopersaccount wordt geblokkeerd?

Door regelmatig je bol.com notificaties te controleren, je beloftes omtrent levertijd na te komen, snel je klantvragen te beantwoorden en retouren laag te houden.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨