1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. Dingen die je moet weten als je met een e-commerce brand begint

Dingen die je moet weten als je met een e-commerce brand begint

Ryon Mereboer

E-commerce

21 Nov. 2022 - 7 minuten leestijd

Veel beginnende verkopers willen starten met het verkopen van een e-commerce brand. Dit klinkt in het begin altijd erg winstgevend en heeft de potentie om groot te worden. Online zie je veel succesverhalen van bekende personen welke hun e-commerce brand naar een hoog niveau hebben getild. Maar hoe zorg je er nu voor dat jij dit met jouw e-commerce brand ook kunt doen? Hiervoor heb je verschillende informatie nodig. Deze informatie met handige tips en tools lees je in onze blog. Wij wensen jou alvast veel succes met je e-commerce brand!

Welk product of welke producten wil je verkopen?

In onze vorige blog schreven wij over producten waar veel vraag naar is. In deze blog lees jij hoe je kunt kiezen uit alle mogelijke producten om te verkopen. Je kunt ervoor kiezen om eerst goed onderzoek te doen naar producten waar veel interesse in is. Door middel van onze zoekwoorden tool ontdek je de populariteit op bijvoorbeeld bol.com. Dit kun je ook doen door bepaalde producten, waarvan jij denkt dat ze veel potentie hebben, te tracken. Wil je niet starten met een gedegen onderzoek, maar heb je al een product op het oog welke je wilt verkopen? Ook dit is uiteraard een mogelijkheid. Als je een product op het oog hebt welke je wilt verkopen, raden wij je allereerst aan om onze blog te lezen over hoe je de juiste leverancier vindt. De juiste leverancier vormt de basis voor een succesvol e-commerce brand. Je dient immers verschillende bewerkingen door te voeren bij het product van de leverancier om het jouw eigen brand te maken. Dit is een belangrijk onderdeel bij het vinden van je product. Staat een leverancier slechts enkele bewerkingen toe, kan deze mogelijk niet interessant zijn. Je kunt in het begin ervoor kiezen om één product te verkopen. Loopt dit product goed kun je opschalen. Anderzijds is dit geen goed of fout. In het geval dat je veel aanbod wilt creëren zul je moeten kiezen voor meerdere producten. Houd hierbij wel rekening met de bereidheid van je leverancier. In de volgende paragraaf gaan wij het hebben over hoe je start met het verkopen. Dit stappenplan kun je gebruiken nadat je je gewenste product hebt gekozen. 

Hoe start je met verkopen?

Bij verkopen van je e-commerce product dien je verschillende stappen te doorlopen. Wij hebben een stappenplan in chronologische volgorde voor je gemaakt. Doorloop deze stappen om jouw e-commerce brand een succes te maken. 

  1. Kies je e-commerce model: je kunt met je e-commerce brand kiezen voor het verkopen vanuit eigen voorraad, maar ook door middel van dropshipping. Beide hebben voordelen. Zo kun je sneller leveren indien je eigen voorraad hebt, maar heb je geen opslagkosten in het geval van dropshipping. Wij raden aan je producten op voorraad te hebben. Snelle levering is een aspect wat klanten waarderen, zeker als je een sterk brand wilt bouwen;

  2. Verricht marktonderzoek: voor het verkleinen van je niche is het belangrijk om eerst goed marktonderzoek te verricht. Zo voorkom je eventuele uitsluiting van bepaalde (interessante) doelgroepen. Het is belangrijk dat de mensen welke in jouw niche zitten interesse hebben in je product. Je wilt niet een brand starten waar vervolgens 0,0 vraag naar is. Onderzoek verrichten kan op verschillende manieren. Zo kun je starten met een concurrentieonderzoek als hier sprake van is. Ook kun je het zoekgedrag van je potentiële klanten analyseren. Waar zoeken ze, wat zoeken ze, hoe beslissen ze of ze gaan kopen. Kortom, breng de buyer journey van je toekomstige klanten goed in kaart. Tot slot kun je kijken naar de meest voorkomende uitdagingen binnen de door jou gekozen niche;

  3. Registreer je bedrijf: weet je op welke manier je gaat verkopen én welke personen binnen de doelgroep vallen? Mooi, dan kun je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je gaat jezelf registreren als bedrijfseigenaar. Je begint met de naam van je bedrijf. Deze geef je op bij de KvK. Ook bepaal je de niche waarin je gaat verkopen. Zorg hierna voor je BTW-nummer en overige belastinggegevens. Is ook dit geregeld? Open dan een zakelijke rekening bij de bank;

  4. Kies je e-commerce platform: heb je de voorgaande stappen doorlopen. Dan is het tijd om je e-commerce platform te kiezen. Er zijn veel verschillende platformen waarmee je kunt verkopen. De meest bekende is Shopify. Shopify is echt gemaakt voor de e-commerce en komt ook nagenoeg altijd als beste uit de test. Naast Shopify kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Wix of Wordpress;

  5. Het technische gedeelte: heb je de vorige stap doorlopen? Zorg dan voor een goede domeinnaam. Je moet hierbij letten op verschillende aspecten. Allereerst moet de naam niet te lang zijn. Dit is niet handig als een klant de url in moet typen. Ook moet de naam gerelateerd zijn aan je bedrijf. In het geval van je e-commerce brand zal dit altijd de naam van je brand moeten zijn. Denk bij je naam goed na over de complexiteit. Een goede naam onthoud de klant makkelijk en is niet lastig om te schrijven. Koppel vervolgens de gewenste domeinnaam. Let wel even op dat deze beschikbaar moet zijn. Het kopen van een bezette domeinnaam kan een behoorlijke investering zijn;

  6. Bouw je webshop: nu je e-commerce platform is gekozen evenals je domeinnaam kun je beginnen met de bouw van je website. De verschillende e-commerce platformen zijn vaak niet al te lastig. Een beginner kan hiermee een prima webshop bouwen. Vind je het bouwen van een webshop lastig? Kijk dan naar het meest gebruiksvriendelijk e-commerce platform. Je moet hierbij goed letten op de wens van je klanten. Als je de buyer journey in kaart hebt gebracht (stap 2), kun je met je webshop inspelen op deze reis van je klant. De lay-out van je webshop moet zich aanpassen naar zowel desktop, mobiel als tablet. Maak een favorietenlijstje voor klanten, dit vergroot de kans op verkoop. Zorg voor goede beschrijvingen bij je product. Ook kun je slim contactleggen met je (toekomstige) klanten. Onze geautomatiseerde e-mail tool is hiervoor een uitstekend middel. Benieuwd naar hoe dit werkt? Probeer dit kosteloos 14 dagen uit;

  7. Zorg voor naamsbekendheid van je e-commerce brand: de laatste stap voor de start van je e-commerce brand is het vergroten van je naamsbekendheid. Dit kun je op verschillende manieren doen. Vergroot je naamsbekendheid via social media. Platformen als Facebook, LinkedIn en Instagram zijn uitstekende verkoopmiddelen. Vergroot de naamsbekendheid van je brand via de organische manier. Hierbij plaats je regelmatig bijdragen van je product of merk. Je kunt ook advertenties draaien om zo meer bezoekers te trekken. Naast social media kun je ook de traffic naar je website vergroten. Organisch kan dit door middel van verschillende landingspagina’s zoals blogs. Ook dit kan via advertenties door te adverteren op zoekmachines zoals Google. Ook hierbij geldt: kijk waar je kopers zich bevinden. Wel kun je altijd experimenteren met verschillende manieren van adverteren.

Door alle zeven stappen te doorlopen weten wij zeker dat jij succesvol uit de startblokken schiet bij de verkoop van jouw e-commerce brand. Een onderdeel welke ook cruciaal is voor je e-commerce brand is de branding. Dit onderdeel is zo cruciaal voor succes, waardoor wij hebben gekozen hier een aparte paragraaf aan te wijden. 

Branding Pakket Rylee

Ons Branding Pakket biedt alle voordelen die jij als e-commerce verkoper nodig hebt. Met ons branding pakket heb je na je order direct contact met degene die jouw branding ontwerpt. Zo verloopt het proces snel en zijn de lijntjes kort. Het hebben van een sterke branding is cruciaal voor e-commerce branding. Het zorgt voor herkenbaarheid en goede uitstraling. Je ontvangt bij ons branding pakket de volgende onderdelen; merkboek, doelgroep, klantgevoel, kleuren, vormen en typografie. Nog niet verkocht van ons pakket? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over de onderdelen van ons branding pakket. Leuke toevoeging is de gratis 31-daagse trial van ons platform. Zo kun je ook direct aan de slag met het automatiseren van je e-mails. 

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over dingen die je moet weten als je met een e-commerce brand begint

Is branding belangrijk bij e-commerce?

Dit is erg belangrijk bij e-commerce. Kopers moeten online overtuigd raken van jouw product. Dit doe je door een goede uitstraling als merk (brand) te hebben.

Moet je je inschrijven bij de KvK als je wilt starten met e-commerce?

Ja, dit is verplicht. Je dient als verkoper namelijk facturen op te stellen met bijbehorend BTW-nummer. Hiervoor moet je als bedrijf ingeschreven staan bij de KvK.

Welk e-commerce platform raden jullie aan?

Dit hangt af van jouw ervaring en kennis. Shopify is het meest gebruikte platform, maar dit betekent niet automatisch dat dit de enige juiste optie is. Door je online te verdiepen ontdek jij direct welk platform geschikt is voor jou.
Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

An app that keeps on developing!! Highly recommended! 👍 💎

Karen

@karen

Very nice research tool that is easy to use and gives a good overview. Highly recommended! 🥰

Jona

@jona

Very fine tooling. Looks pretty slick and has just about everything needed for my business. Unanimously worth every euro! Highly re... 🔥✨

Bradley

@bradley

Good for both beginners and those who have already started. Convenient and easy to use. 🥰

Cassandra

@cassandra

Since using Rylee I have grown as a Bol.com entrepreneur. What I like about Rylee is that I can my automate emails ... 🔥✨

Sadat

@sadat

The best tool to track the products and good overview clear and easy to use. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideal for tracking a lot of products at the same time! A real enrichment to my business. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is simple, easy to learn & use. Very affordable and can be canceled monthly, so no annoying contracts. 🔥✨