Een CTA, of wel call to action, zorgt ervoor dat potentiële kopers sneller geneigd zijn om een actie te verrichten. Dit kan zijn het maken van een afspraak, het aankopen van een product of het winnen van meer informatie. Een goede call to action is conversieverhogend. Zeker bij het verkopen van producten is dit precies wat je wil. Het is belangrijk dat jij als verkoper beschikt over een goede call to action. Als dit het geval is, zal je merken dat je conversie veel hoger ligt dan bij minder of zelfs geen call to actions. Zorg er dus voor dat hier altijd sprake van is. Een optie kan zijn om dit uit te voeren middels een A/B test. Zo kun je op een goede manier achterhalen welke call to action beter scoort. De best gepresteerde call to action behoud je logischerwijs op de website.
Een goede call to action (CTA) beschikt vaak over een aantal zaken waarmee je rekening kunt houden. Dit zijn elementen die je ook zelf kunt toepassen, zodat je de kans op conversie gaat verhogen. Onderstaand worden de elementen beschreven die je kunt doorvoeren. Doe hier je voordeel mee en ervaar meer conversie.
Een goede call to action beschikt over een aantal elementen die noodzakelijk zijn. Deze houden verband met de inhoud, plaats en boodschap. Onderstaand worden de elementen opgesomd.
Duidelijkheid: een goede call to action is duidelijk. Het is belangrijk dat de call to action duidelijk en begrijpelijk is voor de lezer. De lezer moet direct inzichtelijk krijgen wat hij/zij moet doen en wat het voordeel hiervan is. Dit zorgt ervoor dat er actie wordt ondernomen. Is dit niet het geval? Dan zul je merken dat de call to action geen resultaat oplevert;
Relevante actie: een goede call to action beschikt over een relevante actie. Dit betekent dat hij moet aansluiten op het doel van de betreffende pagina waarop deze call to action geplaatst is. De bezoeker van de pagina moet worden getriggerd om een actie uit te voeren. Dit levert voor jou als verkoper iets op. Dit kan bijvoorbeeld een aanvraag of bestelling zijn;
Visuele aantrekkelijkheid: het is belangrijk dat een call to action visueel aantrekkelijk is. Dit nodigt de bezoeker van de website uit om een actie te ondernemen. Je merkt zelf als persoon ook dat je sneller klikt op iets wat er mooier uitziet, dan als iets wat er minder mooi uitziet. Dit is voor de bezoekers van je website dan ook niet anders. Visuele aantrekkelijkheid houdt verband met de kleuren van de call to action, de vormgeving hiervan, maar ook het lettertype speelt een rol. Het ene lettertype zorgt sneller voor conversie dan de ander;
Urgentie: een goede call to action beschikt over urgentie. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat hij/zij snel actie moet ondernemen voordat het te laat is. Dit kan door te vermelden dat een product bijna is uitverkocht, of door te melden dat een bepaalde kortingscode beperkt geldig is. Het is hierbij belangrijk dat je inspeelt op het gevoel van de bezoeker, zodat hij/zij genoodzaakt is om een actie uit te voeren. Een goede call to action zorgt voor schuldgevoel bij de bezoeker als deze geen actie onderneemt;
Plaatsing: een call to action moet op een strategische plaats komen te staan. Hiervoor is niet één juiste plaats. Dit zou je kunnen onderzoeken door verschillende testen te doorlopen. Vaak is het zo dat een call to action onderaan een advertentie staat. Maar ook kan deze onderaan een blogartikel staan. Je moet ervoor zorgen dat de gebruiker eerst informatie heeft gewonnen en vervolgens een actie gaat ondernemen. Plaatsing is cruciaal voor een geslaagde call to action;
Werkwoord: goede call to actions beginnen altijd met een werkwoord. Werkwoorden zorgen ervoor dat bezoekers actie gaan ondernemen. Dit is precies wat je met een call to action wil. Call to actions staan altijd in de gebiedende wijs geschreven. Dit vergroot de kans op conversie;
Contrasterende kleuren: goede call to actions beschikken over contrasterende kleuren. Dit zorgt ervoor dat de tekst nog meer opvalt, waardoor de bezoeker van de website sneller focust op de tekst. Dit gaat ervoor zorgen dat de bezoeker actie gaat ondernemen en dus gaat converteren;
Eenvoud: goede call to actions beschikken over de kracht van eenvoud. Een simpele call to action is vaak een goede call to action. Zorg ervoor dat jij je call to action simpel houdt. Dit gaat zorgen voor een verhoging van de conversie.
Op de homepagina van onze website staat een call to action. Deze springt gelijk duidelijk naar voren, heeft contrasterende kleuren en is duidelijk. Naast onze website zijn er genoeg andere websites die je als voorbeeld zou kunnen gebruiken. Door te Googelen ontdek je verschillende goede call to actions waaruit jij inspiratie kan halen. Doe er je voordeel mee, want het gezegde luidt: beter goed gejat dan slecht bedacht. Dit geldt ook zeker voor call to actions. Ben je er niet zeker van of de call to action goed werkt? Ga dan zoals benoemd testen met meerdere call to actions en ontdek zelf welke het best werkt.
Nu je toch op onze site bent. Benieuwd hoe jij je bol.com store 15% sneller laat groeien? Maak dan gebruik van ons platform en geniet van een gratis 14-daagse proefperiode. Deze start je hier.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.