Het grote voordeel van bol.com is het onderdeel automatiseren. Steeds meer verkopers op bol.com streven hiernaar, omdat zij op deze manier minder tijd kwijt zijn aan het operationele proces van de verkoop en meer kunnen focussen op andere zaken zoals bijvoorbeeld innovatie. Op bol.com kun je enorm veel zaken automatiseren, zeker als je al een tijdje verkoopt op het platform en de basiszaken allemaal staan. In deze blog lees jij precies waarvoor je automatiseren allemaal kunt gebruiken en hoe dit helpt bij het automatiseren van jouw orderbeheer.
Bij automatisering draait alles om het proces waarbij de mens er zo min mogelijk aan te pas komt. Het gaat over het gebruik van hedendaagse technologieën die je in kunt zetten, zoals bijvoorbeeld machines, computers en robots om zo je taken sneller en beter uit te kunnen voeren. Je kan automatiseren op veel vlakken toepassen, zeker als je gaat verkopen op bol.com. Je kunt je orderbeheer volledig automatiseren. Denk hierbij aan het beheren van bestellingen, het bijhouden van de leveringsstatus en het stroomlijnen van het verzendproces. Zodra je dit éénmaal goed hebt ingericht, gaat dit jou als verkoper enorm veel tijd besparen. Hierdoor kun jij jezelf focussen op zaken zoals innovatie, optimalisatie of andere zaken waarop jij je aandacht wilt vestigen. Automatiseren betekent eigenlijk niets meer dan de handmatige taken overnemen door bijvoorbeeld een computer of een software. Je zorgt er in dit geval voor dat je minder fouten maakt, de kosten verlaagt en je ook nog eens geld bespaart. Ook kan je door middel van automatisering taken die jij lastig vindt delegeren. Hierdoor behoud je de focus op taken waar jij goed in bent en laat je de automatisering de rest van het werk doen. In deze blog leer je meer over automatisering en hoe je dit inzet. Onderstaand ga je lezen over drie verschillende automatiseringen bij orderbeheer, te benoemen: beheren van bestellingen, bijhouden van de leveringsstatus en het stroomlijnen van het verzendproces.
Zeker als je groeit, ga je merken dat het beheren van bestellingen steeds complexer en uitdagender wordt. Gelukkig is automatiseren hiervoor de oplossing om dit proces goed te stroomlijnen. Je kunt het automatiseren van bestellingen op verschillende manieren doen. Onderstaand worden de verschillende mogelijkheden opgesomd die jij als verkoper op bol.com in kan zetten om jouw bestellingen te automatiseren.
Orderverwerking: een belangrijk voordeel van automatiseren is dat je je orderverwerking makkelijk kan vereenvoudigen. Met behulp van ons platform kun jij je orders efficiënt beheren, vanaf het moment dat de bestelling binnenkomt;
Voorraadbeheer: een tweede punt dat je door kan voeren is het op peil houden van je voorraadbeheer. Dit voorkomt dat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen tegen je klant en bol.com je geen lagere beoordeling gaat geven. Met behulp van onze software heb jij op een overzichtelijke manier inzicht in al jouw voorraden. Dit zorgt ervoor dat jij altijd grip houdt op de totale voorraad;
Prijsbeheer: vaak bestellen kopers omdat ze de prijs ook aantrekkelijk vinden. Het is hiervoor wel belangrijk dat jij als verkoper zorgt dat je een concurrerende prijs biedt. Helaas is het handmatig aanpassen van alle prijzen een tijdrovend proces. Gelukkig kan je bij ons ook dit proces automatiseren en versnellen, zodat jij meer tijd overhoudt;
Betere klanttevredenheid: misschien lijkt dit in eerste instantie niet direct het geval te zijn, toch speelt dit zeker mee. Aangezien jij het proces sneller kan doorlopen, je voorraad altijd klopt en de prijzen concurrerend zijn, zullen je klanten sneller tevreden zijn dan anders. Ook dit speelt weer mee voor de beoordeling van jou als verkoper op bol.com, zodat jij sneller kans maakt op het koopblok.
Als verkoper is het enorm belangrijk dat jij je klanten op de hoogte houdt van de status van hun bestelling. Automatisering van de leveringsstatus is een goede zet die ervoor zorgt dat je het leveringsproces efficiënt kunt laten verlopen. Het is daarom belangrijk dat je beschikt over een geautomatiseerd systeem hiervoor. Het is belangrijk voor jezelf om te weten wat de leveringsstatus per pakket is. Zorg er wel voor dat de software van je leveringsstatus goed geïntegreerd is, om zo de automatisering vlekkeloos te laten verlopen. Ook is het handig om automatische meldingen in te stellen, zo weet de klant precies waar zijn of haar bestelling is en zie jij als verkoper ook wat de status is van de bestelling.
Het voordeel van een geautomatiseerde leveringsstatus is dat het allereerst veel tijd bespaart. Je hoeft door de automatisering niet iedere update handmatig te verwerken. Dit bespaart je waardevolle tijd die je kunt besteden aan belangrijke aspecten van je bedrijf. Ook zorgt dit wederom voor een hogere klanttevredenheid. Klanten houden van duidelijkheid over hun bestelling. Zorg er dus voor dat je snelle en nauwkeurige updates kunt versturen voor een goede klantervaring. Ook verminder je door middel van deze automatisering fouten en voorkom je vertraging. Je leveringsstatus is immers altijd up-to-date. Tot slot zorgt deze automatisering voor een verhoogde betrouwbaarheid. Dankzij deze automatisering is jouw verstrekte informatie altijd accuraat. Kortom, deze automatisering zorgt ervoor dat de gehele koopervaring van jouw klant wordt verhoogd.
De laatste stap van de automatisering is het stroomlijnen van het verzendproces. Deze stap is wederom essentieel om de klanttevredenheid te waarborgen en je bedrijf te laten groeien. Het automatiseren van je verzendproces is een slimme stap die enorm veel voordelen met zich meebrengt. Het is belangrijk dat je kiest voor een verzendplatform dat je naadloos kunt integreren met bol.com. Hierdoor kun je direct vanuit bol.com het verzendproces beheren. Ook is het handig om direct de juiste verzendopties te selecteren op basis van de afmetingen en het gewicht van het product. Vervolgens is het slim om een automatische Track & Trace in te stellen. Hierdoor krijgt je klant, direct nadat je bestelling een stap verder is in het verzendproces, een update.
Ook deze automatisering kent vele voordelen. Zo zorg je uiteraard weer voor tijdbesparing. Door het proces te automatiseren hoef je niet iedere bestelling handmatig te verwerken. Ook voorkom je fouten en vertragingen. Menselijke handelingen leiden geregeld tot fouten. Door je proces te automatiseren ga je dit als verkoper voorkomen. Ook zorg je voor betere efficiëntie. Doordat je logistieke proces gestroomlijnd wordt, kun je meer bestellingen verwerken in dezelfde tijd. Kortom, een win-win situatie. Tot slot kun je hierdoor kosten besparen. Je kunt beter en effectiever verzenden, waardoor je gaat besparen op verzendmaterialen en de kosten hiervan. Het automatiseren van je verzendproces is een slimme zet die ervoor gaat zorgen dat je je klanten een goede ervaring biedt, wat resulteert in loyale klanten.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.