Automatiseringen helpen jou als ondernemer verder bij het versnellen van verkoopprocessen. Zorg ervoor dat je gebruik gaat maken van automatiseringen, om zo jouw store te laten groeien. Er zijn verschillende automatiseringen waarvan jij als verkoper gebruikt kunt maken. Deze automatiseringen zullen in deze blog worden beschreven. Ook is het belangrijk te weten hoe je gaat beginnen met het automatiseren. Om goed van start te gaan wordt in deze blog allereerst een stappenplan beschreven, zodat jij goed aan de slag kunt met automatiseren.
Voordat je kunt beginnen met automatiseren is het belangrijk te weten hoe je dit gaat doen. Deze stappen worden onderstaand in chronologische volgorde beschreven. Doorloop de stappen, om te peilen of je goed op weg bent met de gewenste automatisering.
Bekijk wat je wilt automatiseren: kijk allereerst naar wat jij wilt automatiseren. Het doel is in dit geval belangrijk, zodat het middel (automatisering) hierbij gaat helpen. Er zijn verschillende soorten automatiseringen, deze zullen wij later in de blog beschrijven;
Begin met het plannen en bouwen: nadat je hebt gekozen voor een automatisering, is het belangrijk dat je gaat plannen en bouwen. Plan hierbij tijd in welke je denkt nodig te hebben. In deze tijd kun jij aan de slag met het bouwen van de automatisering;
Testen: nadat je automatisering is gebouwd, ga je testen. Het testen van een automatisering is cruciaal, omdat hierbij eventuele fouten kunnen worden ontdekt. Deze fouten zouden ervoor kunnen zorgen dat bijvoorbeeld eventuele bestellingen niet goed binnenkomen. We hoeven je niet te vertellen dat dat ongunstig is voor je omzet en klanttevredenheid. Test de automatisering grondig zodat deze fouten in de toekomst niet op zullen treden;
Uitbreiden: nadat je tevreden bent over de automatisering, kun je ervoor kiezen om de huidige automatisering uit te breiden. Doe dit op basis van bijvoorbeeld feedback van je klanten of op basis van eigen inzichten. Mocht je huidige automatisering goed zijn, kun je ook uitbreiden in de vorm van nieuwe automatiseringen. Deze automatiseringen kunnen ondersteunend zijn aan je huidige automatisering, maar kunnen ook een compleet nieuw doel hebben.
Voordat we verschillende automatiseringen beschrijven, gaan we kijken hoe je deze automatiseringen kunt integreren. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van jouw voorkeur en kennis van integratie. Je leest de verschillende manieren hieronder:
Koppeling via bol.com: je kunt ervoor kiezen de integratie te regelen via bol.com zelf. Bol.com heeft hiervoor een koppeling gemaakt, welke jij kan gebruiken. In dit geval zit er geen partij tussen jou en bol.com;
Koppeling via derde partij: er zijn talloze partijen welke een eigen integratie tool hebben ontwikkeld. In dit geval kun jij ervoor kiezen om gebruik te maken van deze tool, welke de derde partij reed voor jou heeft ontwikkeld;
Zelf bouwen: wil je zelf de touwtjes in handen nemen om je eigen koppeling te bouwen? Ook dit is mogelijk. Zorg er wel voor dat je beschikt over de nodige kennis om een integratie te bouwen. Vergeet ook niet de integratie goed te testen, zodat je zeker weet dat dit goed loopt. Hierdoor verlies je geen omzet.
Onderstaand worden de verschillende automatiseringen beschreven welke jij kunt doorvoeren voor jouw bol.com store. Bekijk zelf welke automatiseringen nuttig zouden zijn voor jouw webshop. Het doorvoeren van alle onderstaande automatiseringen is geen plicht, maar maakt het voor jou als verkoper wel heel eenvoudig.
Automatisering 1: Verzendproces of enkel verzendlabel. Je kunt het verzendproces laten automatiseren. Dit kun je doen met behulp van verschillende softwaretools van intermediairs. Deze intermediairs zijn te vinden op de website van bol.com zelf. Hier staat beschreven welke intermediairs bol.com zelf aanraadt. Ook staat beschreven over welke mogelijkheden de tool beschikt. Indien je verzendt via bol.com komt er een nieuwe sticker op met ‘vvb’ (verzending via bol.com). Het doorvoeren van dit vraagt om wijzigingen in de software. De ontwikkelaars van deze verzendtools zijn aan de slag gegaan om deze verzending via bol.com te ondersteunen. Wanneer je deze automatisering implementeert, maakt je het verzendproces gemakkelijker voor jezelf;
Automatisering 2: Beheren van je aanbod. Je kunt via ons platform automatisch je aanbod beheren. Hiervoor hebben wij de ‘repricer’ tool ontwikkeld. In het geval van veel vraag naar een product, welke een lage voorraad heeft, kunt je je prijs verhogen. Dit geldt ook wanneer je een hoge voorraad hebt, maar weinig vraag naar een product. In dit geval kun je je prijs naar beneden zetten. Door je aanbod goed in de gaten te houden, zorg je voor leverbelofte. Hierdoor hoef je je klant niet teleur te stellen door ‘nee’ te verkopen. Dit is erg belangrijk voor je klanttevredenheid.
Automatisering 3: Reviews vragen. Onze tool biedt je de mogelijkheid om automatisch reviews te vragen. Dit kan bijvoorbeeld zodra het is bevestigd dat je product door de koper is ontvangen. Bij producten welke langer getest moeten worden, zoals bijvoorbeeld een tandenborstel, kun je ervoor kiezen deze reviews pas te vragen wanneer de klant het product één week binnen heeft. Het automatiseren van reviews is erg belangrijk, omdat veel positieve reviews zorgen voor een goede score binnen bol.com. Dit vergroot de kans op meer verkoop en hiermee meer omzet voor jouw als verkoper. Het handmatig vragen om reviews kan een tijdrovend proces zijn. Met deze automatisering bespaar jij een hoop tijd en kun je werken aan de betrouwbaarheid van jezelf als verkoper.
Automatisering 4: Facturen sturen. Het automatiseren van facturen is belangrijk voor de cashflow van je bedrijf. Zeker bij veel verkopen is het belangrijk dat je deze automatisering wordt doorgevoerd. Het sturen van facturen kan erg tijdrovend zijn, zeker als je al deze facturen handmatig moet opstellen. Met onze ‘facturering’ tool kun je eenvoudig je facturen versturen. Het voordeel aan deze tool is dat je het per product in kan stellen. Zo maak je snel een factuur aan op basis van het product welke jij hebt verkocht.
Automatisering 5: E-mails sturen. De laatste automatisering is het versturen van e-mails. Met onze automatische mail tool, stuur je op een gewenst moment de e-mails naar klanten. Dit kan na het verkopen van een product. Je kunt ervoor kiezen om direct de factuur van het betreffende product toe te voegen, indien het gaat om een bevestigingsmail. Ook kun je deze e-mail sturen wanneer er sprake is van een kortingscode welke jij als verkoper aanbiedt. Is het bijvoorbeeld moederdag? Stuur dan een speciale e-mail inclusief kortingscode. Deze e-mail bouw jij volledig naar wens op in onze tool. Bepaal zelf volledig de inhoud, afbeeldingen, call-to-actions en social media knoppen. Zo zorg jij voor een persoonlijke touch met je klanten. Dit draagt gegarandeerd bij aan een betere klanttevredenheid!
Nu je weet welke automatiseringen allemaal geïmplementeerd kunnen worden, is het voor jou als verkoper zaak om te kiezen welke automatisering jij wilt inzetten. Wij bieden met onze tool veel mogelijkheden om te automatiseren. Bovenstaande automatiseringen kun jij als verkoper allemaal inzetten via ons dashboard. Benieuwd of dit voor jou goed werkt? Wij denken van wel! Mocht je nog twijfelen, kun je zelf een gratis 14-daagse proefperiode starten.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.