1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe bereid je jouw bol store voor op de feestdagen?

Hoe bereid je jouw bol store voor op de feestdagen?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

18 Nov. 2022 - 7 minuten leestijd

Miljoenen bestellingen door klanten die de artikelen liever gisteren dan vandaag in huis hebben. Dat is eerder regel dan uitzondering tijdens de feestdagen die over een aantal weken alweer zijn. Voor jou als bol.com verkoper een kansrijke maar tegelijkertijd ook een uitdagende periode. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus na het lezen van dit blog is de kans op tevreden klanten groter en worden je verkopen nog succesvoller.

Wanneer kun je veel bestellingen verwachten?

Niet alleen Sinterklaas en Kerstmis zijn in Nederland feestdagen, ook de overgewaaide trend Black Friday uit Amerika, die dit jaar in de week van 18 t/m 25 november wordt gehouden, blijkt een feestdag voor bol.com verkopers de afgelopen jaren. Met Black Friday worden vaak hoge kortingen gegeven op uiteenlopende producten zoals tv’s, kleding en abonnementen. Daarbij komen waardevolle moderne producten in de uitverkoop die net voor Sinterklaas worden gepresenteerd en dus een gunstige tijd is voor Nederlanders. Met name net in de week voor en uiteraard in de Black Friday week worden door bol.com consumenten de meeste bestellingen geplaatst.

Uit ervaring van vorig jaar werd in de twee weken tussen 19 november en 3 december het meest aantal bestellingen geplaatst, Black Friday viel in de eerste week van deze periode. Daarnaast was het druk met bestellingen in aanloop naar kerst tussen 13 december en 23 december. 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is van cruciaal belang om op de eerste plaats je productinformatie goed te optimaliseren. Draag zorg voor volledige productpagina’s, goede productomschrijvingen en opvallende afbeeldingen. Bol.com consumenten beslissen over het algemeen snel dus de eerste indruk moet goed zijn. Een goed geoptimaliseerd product zorgt voor minder klantvragen, minder retouren en meer verkopen.

Je ontkomt er nooit helemaal aan, maar je kan het aantal retouren mogelijk wel tot een minimum beperken. Analyseer de retour redenen die je klanten opgeven om vanuit daar aanpassingen te verrichten bij de producten die retour komen. Misschien kun je hieruit opmaken dat de productinformatie verder verbeterd moet worden om de volgende retourmelding voor dat betreffende product te voorkomen.

Zoals gebleken worden bepaalde producten tijdens de feestdagen veel verkocht, de zogenoemde hardlopers. Spendeer dan ook de meeste tijd aan het goed positioneren van deze producten op bol.com. Dat betekent niet alleen duidelijke productinformatie, maar ook het te allen tijde waarborgen van de voorraad van deze producten. Mocht je verkoper zijn van bijvoorbeeld versiering voor de kerstboom, dan hoef ik je naar alle waarschijnlijkheid niet te vertellen dat je veel potentiële omzet misloopt als je niet de nodige hoeveelheid in deze periode op voorraad hebt. Ik adviseer je om in week 46 (vanaf maandag 14 november) alle voorraad in huis te hebben zodat je snel kunt leveren. Ook moet je blijven zorgen voor een bijgewerkte voorraadstatus om annuleringen van bestellingen eveneens te voorkomen.

Uiteindelijk heb je voor onder andere de gewenste hoeveelheid voorraad niet alles in eigen hand. Ook jouw leveranciers zullen alles op tijd bij je moeten leveren nadat je de inkoop bij hen hebt gedaan. Weet dat als je veel bij een Chinese leverancier inkoopt, het daar geen feestdagen zijn. Communiceer dan ook tijdig en duidelijk in welke periode je je in Nederland bevindt zodat de kans groter is dat je de voorraad op tijd op peil hebt.

Wat kun je verwachten tijdens de feestdagen?

Zoals in de introductie aangegeven verwachten je klanten misschien nog wel sneller dan anders hun bestelling tijdens de feestdagen. Wees je dan ook nog meer bewust van de communicatie die je richting je klanten doet op het gebied van een realistische leverbelofte. Klanten weten dan waar ze aan toe zijn en het voorkomt jou veel klantvragen en meer annuleringen. Daarbij wordt het koopblok verhoogd als klanten je een positieve review geven. Zorg er dus voor dat je de prestaties van jezelf en de bezorgdiensten bewaakt.

Bol.com verstuurt met enige regelmaat berichten rondom eventuele vertragingen of storingen tijdens de feestdagen naar haar bol.com partners. Bekijk dus goed je notificaties via je e-mail, verkoopaccount en ons platform om niets te missen.

We snappen dat het logisch is dat je voor en tijdens de feestdagen de volle focus hebt op deze periode. Vergeet echter ook januari niet, uit voorgaande jaren is namelijk naar voren gekomen dat in die maand de voorraad snel op was doordat december een zeer drukke maand was. Zorg voor voldoende voorraad en blijf tijdig inkopen, vooral dus ook in de decembermaand.

Welke producten worden veel verkocht voor en tijdens de feestdagen?

Op basis van voorgaande jaren kunnen we een top 5 assortiment voor je samenstellen met de meest verkochte product(categorieën) voor en tijdens de feestdagen in november en december. Vanzelfsprekend is dit een verwachting, dus garanties worden niet gegeven.

  1. Geuren

  2. Lichaamsverzorging

  3. Gezichtsverzorging

  4. Wasmachines

  5. Koffiezetautomaten

Zoekgedrag

Binnen de tool van Rylee kun je het zoekgedrag van bol.com consumenten analyseren op basis van zoektrends. Zo kun je als bol.com verkoper achterhalen hoevaak op een bepaald zoekwoord wordt gezocht op de website en app van bol.com. In de tool kun je zelf aangeven over welke periode je de zoektrends wil inventariseren en je kan ook meerdere zoekwoorden tegelijkertijd achterhalen. Op deze manier bereid jij je optimaal voor op de naderende feestdagen.

Gesponsorde producten

Door betaald je producten te adverteren bereik je potentieel meer klanten. Hierdoor wordt je namelijk beter zichtbaar en vindbaar bij bol.com tussen al dat concurrentiegeweld. Met een door jou ingesteld budget en periode kun je voor bepaalde producten advertenties instellen. Wil je voor de feestdagen alvast een voorsprong, begin dan vandaag nog met het promoten van je producten. 

Logistiek

In een eerder artikel beschreef ik al een aantal mogelijkheden die je hebt om de bestellingen tijdig bij je klanten te krijgen door het logistieke proces. Een mogelijkheid is Logistiek via Bol.com (LvB). Hierbij heb je je voorraad in het magazijn van bol.com liggen waarbij de volledige verwerking van bestellingen, retouren en klantvragen bij hen komt te liggen. Mocht je gebruik maken van LvB, dan krijg je ook de beschikking over een voorraadanalyse waarbij je ziet welke producten goed verkopen en welke niet of nauwelijks rondom de feestdagen. Op die manier kun je er met de inkoop en marketing rekening mee houden.

Wanneer jezelf jouw pakketten verstuurt is het verstandig verpakkingsmaterialen zoals verzendlabels, verpakkingstape en brievenbusdoosjes (of luchtkussen enveloppen) voldoende op voorraad te hebben. Het zou namelijk zonde zijn wanneer je in de periode voorafgaand van de feestdagen onvoldoende voorraad hebt en je daardoor (enkele) pakketten niet kunt versturen. Naast dat dit zowel vervelend is voor jou als bol.com verkoper als voor de klant, kun je vanuit bol.com zelf ook strikes krijgen als je niet kan versturen.

Houd er ook rekening mee dat leveranciers van materialen te maken hebben met drukte in deze periode waardoor potentieel vertragingen kunnen optreden, waarbij je zelfs voor langere tijd zonder bijvoorbeeld verpakkingen komt te zitten. En dat wil je natuurlijk altijd voorkomen!

Vervoerders

Veel vervoerders zoals PostNL en DHL verruimen hun openingstijden van sommige drop-off punten, om sneller dan normaal te bezorgen rondom de feestdagen. Als bol.com verkoper kun je ter voorbereiding indien mogelijk ook pakketten inleveren op zaterdag en zondag. PostNL zorgt er dan voor dat de pakketten zo snel als mogelijk afgeleverd worden bij sorteer- en verwerkingscentra. 

Ik wens je veel succes en plezier met je bol.com business rondom de feestdagen!

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over hoe je jouw bol store gaat voorbereiden op de feestdagen

In welke periode kan ik de meeste bestellingen voor de feestdagen verwachten?

In principe zijn er tegen het einde van het jaar twee periodes waarmee je rekening moet houden. Tussen 19 november en 3 december zullen de Black Friday en Sinterklaasproducten voornamelijk worden aangeschaft, terwijl tussen 13 en 23 december de producten voor Kerst worden aangekocht door bol.com consumenten. Zorg in deze periodes dan voor een grote voorraad.

Wat moet ik allemaal doen ter voorbereiding van deze periodes?

Naast het op peil hebben van je voorraad (en bij voorkeur ook genoeg extra) adviseer ik je op de eerste plaats de productinformatie grondig te optimaliseren. Daarnaast zul je tijdig met je leveranciers moeten communiceren. Ook zul je goed op te hoogte moeten blijven van notificaties vanuit bol.com op je verkoopplatform om niets te missen voor deze aanstaande drukke periode.

Hoe weet ik welke producten goed worden verkocht rondom de feestdagen?

Op basis van voorgaande jaren is een top 5 samengesteld van de meest verkochte productcategorieën rondom de feestdagen. Dit zijn geuren, lichaamsverzorging, gezichtsverzorging, wasmachines en koffiezetapparaten. Bekijk verder goed de product research tool van ons om het zoekvolume voor bepaalde producten te achterhalen.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨