Als verkoper kun je kiezen om te verkopen vanaf één of meerdere platformen. Maar wat is nu het meest winstgevende voor jou als ondernemer? Hierover zijn veel verschillende meningen. Beide opties hebben zo hun voordelen. Lees verder zodat jij als verkoper de beste keuze voor jouw product kunt maken.
De winstgevendheid van het gekozen platform hangt voornamelijk af van het product dat jij aanbiedt als bol.com verkoper. Stel, je hebt een product met unieke specificaties. Dan kun jij beter kiezen voor één platform, zoals een eigen website. Het voordeel hiervan is dat je weinig concurrentie zult ervaren. Er zijn immers weinig andere aanbieders, waardoor jij potentieel sneller gevonden zult worden door de gewenste doelgroep. Maar heb jij een product dat door veel andere verkopers wordt aangeboden? Dan kun je beter kiezen voor een algemeen platform zoals bijvoorbeeld bol.com. Hierdoor zijn jouw producten vaak beter zichtbaar dan via zoekmachines. Er zijn namelijk al genoeg concurrenten die hetzelfde product verkopen via hun eigen website. Grote kans dat jij niet gevonden zult worden door je potentiële klanten.
Het verkopen via één platform heeft meerdere voordelen voor jou als verkoper. Bij één platform valt te denken aan verkopen via je eigen website, maar ook bijvoorbeeld bol.com. Onderstaande voordelen laten zien waarom jij met jouw product misschien wel moet kiezen voor één platform. Houd goed in je achterhoofd of deze voordelen belangrijk zijn voor het product dat jij verkoopt. Bedenk hierbij goed of je juist in wilt spelen op een selecte doelgroep (eigen website) of de grote massa (bijvoorbeeld bol.com).
Meer reviews: het voordeel van één platform is het feit dat alle reviews op dezelfde plek terecht komen. Hierdoor word je gezien als een betrouwbare verkoper indien je veel goede reviews hebt. Dit heeft echter ook een keerzijde. Mochten de reviews tegenvallen, dan zul je snel als slechte verkoper worden gezien. Hoe meer reviews, hoe hoger de betrouwbaarheid van jou als verkoper, omdat potentiële klanten zien dat meerdere kopers hen al voor zijn gegaan. Dit speelt mee bij punt 2, autoriteit.
Meer autoriteit: het voordeel van één platform is het verhogen van autoriteit. Mogelijke kopers zien dat jij als verkoper actief bent op het platform en zien ook de hoeveelheid reviews. Omdat je via één platform verkoopt, worden de reviews allemaal op dit platform geplaatst, in tegenstelling tot een verdeling over verschillende platformen. Zo kom je professioneler over als je als verkoper de beschikking hebt over 1000 reviews, in plaats van vijfmaal 200 op verschillende platformen. Ook kun je door een platform als bol.com worden geselecteerd als ‘goede verkoper’. Dit heeft eveneens te maken met de autoriteit van jouw bedrijf op één platform en leidt ertoe dat je beter zichtbaar bent.
Beter te beheren: het voordeel van één platform is het feit dat je alle benodigde gegevens inzichtelijk hebt op één platform. Je hoeft als verkoper niet continu te schakelen tussen alle platformen waarop jij verkoopt. Het risico hiervan is namelijk dat je één platform vergeet en hierdoor bestellingen over het hoofd ziet. Dit kan zorgen voor negatieve reviews voor jou als verkoper. Op één platform zal dit niet gebeuren, omdat alle bestellingen overzichtelijk worden weergegeven. Zo voorkom jij verrassingen en kun je in één oogopslag de door jou te verrichten acties inzien. Ook qua omzet is dit eenvoudig te melden, omdat alle omzet afkomstig is vanaf dezelfde plek. Hierdoor is direct inzichtelijk wat de totale omzet van jou als verkoper is en hoef je dit niet allemaal in de gaten te houden via verschillende platformen.
Platform doet meer voor jou als verkoper: je creëert als verkoper ook een stukje goodwill bij het platform. Wanneer zij zien dat jij enkel via hun platform verkoopt, zal dit platform meer voor jou willen betekenen. Je hebt namelijk specifiek voor hun als platform gekozen. Hierdoor bouw je aan een goede relatie met het gekozen platform en zul jij de wederzijdse voordelen tegemoet zien. Dit geldt uiteraard niet voor het verkopen via je eigen platform. In dit geval doe jij als verkoper namelijk al het werk zelf en hoef je niet op een tegenprestatie vanuit een andere partij te rekenen.
Bovenstaande voordelen kunnen jou als verkoper aanspreken. Bedenk goed of je dit écht belangrijk vindt of dat er ook elementen tussen staan waarvan jij denkt dat het overbodig is. In het geval van het laatste kun je ook kiezen voor de verkoop op meerdere platformen. Ook dit heeft meerdere voordelen, welke onderstaand beschreven zullen worden.
Het verkopen via meerdere platformen heeft ook een aantal voordelen. Ga wederom bij jezelf na of deze voordelen relevant zijn voor de verkoop van jouw product en passen bij jou. Ga je voor de massa of wil je de specialist zijn binnen één platform?
Meer bereik: het voordeel van meerdere platformen is allereerst het bereik. Dit is logisch, omdat je je verkoopkansen vergroot. Je komt namelijk op meerdere verkoopplatformen te staan. Logischerwijs stijgt hiermee de kans op verkoop. Dit is een groot voordeel ten opzichte van het verkopen via één platform, het verkleint namelijk de afhankelijkheid van bepaalde platformen. Hoe meer bereik, hoe meer kopers en hoe groter de kans op omzetstijging.
Meer naamsbekendheid: naast meer bereik stijgt ook de naamsbekendheid. De kans dat een mogelijke koper jouw bedrijf/product herkent, wordt namelijk vergroot. Een hoge naamsbekendheid kan zorgen voor goede mond-tot-mond reclame. Dit is gratis reclame welke behoorlijk effectief is. De naamsbekendheid zorgt ook voor betrouwbaarheid. De potentiële koper is jouw product namelijk al eens eerder tegengekomen.
Grotere kans op internationale verkoop: ook heb je een grotere kans op internationale verkoop. Dit kan via bijvoorbeeld bol.com, waardoor je ook in België kunt verkopen. Andersom kun jij als Belgische verkoper ook in Nederland verkopen. Zeker bij een platform zoals Amazon.com kun jij internationale verkoop stimuleren. Dit verhoogt jouw potentiële afzetmarkt, omdat je ook buiten je eigen land kunt verkopen. Hoe groter je afzetmarkt, des te meer omzet je kunt genereren.
Profiteer van marketingbudget van je verkoopplatformen: grote platformen beschikken vaak over grote marketingbudgetten. Je kunt als verkoper profiteren van deze budgetten, door op meerdere platformen actief te zijn. Hoe groter het budget, des te groter de kans dat er veel kopers op dit platform afkomen. Een groot aantal kopers gaat vaak gemoeid met veel omzet voor jouw bedrijf.
Nu is het aan jou als verkoper de taak om een keuze te maken. Ga je voor één platform of kies je voor verkoop op meerdere platformen? Beide keuzes zijn goed, zolang je de voordelen tegen elkaar afweegt. Mocht je deze keuze lastig vinden, mag je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen jou graag verder door de gezamenlijk de juiste keuze te maken.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.