Iedere ondernemer wil graag succesvol zijn met zijn of haar bedrijf. Toch lukt dit de één heel goed en de ander niet of minder goed. Hoe kan dit? Wat doet het ene bedrijf beter dan de ander om zo successen te behalen? In deze blog lees je een aantal praktische zaken welke jou zullen helpen bij het succes van je onderneming. Ons doel is dat jij na het lezen van deze blog weet hoe je met jouw (online) bedrijf succes kan behalen. Dit kan zowel gaan om groei in omzet, personeel of andere successen. Het hangt af van jouw focus waarin je je wilt verbeteren.
KSF, ofwel kritische succesfactoren, zijn factoren welke het succes van jouw bedrijf bepalen. Ook kunnen deze KSF helpen bij het behalen van een bepaald doel. De KSF zijn opgesteld op basis van principes welke mensen belangrijk vinden. Deze zijn vervolgens samengevat tot de meest belangrijke zaken. Op deze zaken, of factoren, moet ieder bedrijf focussen wil het de kans op succes doen stijgen. Onderstaand worden deze kritische succesfactoren opgesomd met een kleine toelichting:
Levertijd: klanten vinden levertijd altijd erg belangrijk. In deze tijd draait alles om snelheid. Dit geldt ook voor de levertijd van pakketten. Indien dit te lang is, kiest de klant sneller voor een fysieke winkel of een concurrent. Dit is niet wat je wilt, omdat je simpelweg omzet misloopt. Let dus altijd goed op deze factor en toets bij je klanten of ze tevreden zijn met de huidige levertijd. Zorg daarnaast altijd voor het goed managen van verwachtingen. Heb je een levertijd van 3 dagen? Communiceer dit dan goed richting je klanten;
Klanttevredenheid: klanttevredenheid is enorm belangrijk. Dit is een factor welke gegarandeerd bijdraagt aan het succes van je bedrijf. Tevreden klanten zijn sneller geneigd om positieve reclame te delen met vrienden, kennissen of familie. Hierdoor wordt de kans op meer verkoop vergroot. Andersom kan een negatieve klant slechte gevolgen hebben voor je bedrijf. Zorg er ten aller tijde voor dat je een ontevreden klant weer tevreden maakt. Dit kan dan weer leiden tot een zéér positieve klant.
Medewerkerstevredenheid: als er iets belangrijk is in de huidige arbeidsmarkt is het wel medewerkerstevredenheid. Tevreden medewerkers binden zich aan je bedrijf, waardoor ze minder snel zullen vertrekken. Dit is goed voor je bedrijf, zeker in de huidige arbeidskrapte. Bijkomend voordeel is dat deze tevredenheid wordt uitgestraald richting hun omgeving. Hierdoor trekken tevreden medewerkers op den duur weer meer medewerkers aan. Dit verkleint de kans op personeelstekort binnen je bedrijf.
Interne communicatie: het goed en duidelijk communiceren intern is enorm belangrijk. Het beschikken over duidelijke afspraken, regels en verwachtingen leidt tot meer succes binnen een organisatie. Onduidelijkheid op gebied van communicatie zorgt ervoor dat medewerkers niet weten wat er wordt verwacht en dit leidt op den duur tot ontevredenheid.
Duurzaamheid: duurzaamheid is momenteel een belangrijke succesfactor. Steeds vaker verwachten klanten, maar ook medewerkers, dit van je bedrijf. Zorg ervoor dat als je bezig bent met duurzaamheid, je dit ook communiceert richting je doelgroep. Alleen dan wordt dit duidelijk. Duurzaamheid is een factor waarmee je in deze tijd het succes van je bedrijf kunt vergroten.
Innovatiekracht: innovatiekracht bepaalt in hoeverre je bedrijf ook toekomstgericht succes kan behalen. Indien je snel innoveert en voorloopt op de concurrentie, zal het succes van je onderneming ook stijgen. Bedrijven welke slecht scoren op de innovatiekracht ervaren vaak dat ze na enkele jaren niet meer relevant zijn en gaan soms zelf failliet. Kortom, focus altijd op innoveren. Dit is zeker een belangrijke factor voor het behalen van succes.
Nadat je bovenstaande factoren goed hebt ingericht, wordt het tijd om te focussen op andere zaken. Onderstaand worden tips beschreven welke essentieel zijn voor succesvolle ondernemingen. Lees onderstaande tips door en pas ze toe in de praktijk om het succes van je onderneming te vergroten.
Bepaal de lange termijn visie voor het bedrijf: succesvolle ondernemers werken vanuit een duidelijke visie voor het bedrijf. Ze weten precies waar het bedrijf in de toekomst moet staan. Het is belangrijk om de ‘waarom’ van je bedrijf op papier te hebben. Waarom ben je gestart en wat is je geloofsovertuiging?
Korte- en langetermijn doelstellingen: nadat je visie is bepaald kun je het bereiken van deze visie gemakkelijk doen middels doelstellingen. Bepaal de lange termijn doelstellingen en deel deze op in kleine stukjes, de korte termijn doelstellingen. Het is van belang dat een doelstelling SMART geformuleerd wordt; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Voorbeeld: Ik wil in 2023 minimaal 100 verkopen realiseren.
Zorg voor discipline en structuur: goede structuur en het hebben van discipline is belangrijk voor een bedrijf. In deze tijd met veel afleiding is het lastig om te focussen op één taak. Denk hierbij aan het zitten op social media. Discipline gaat ervoor zorgen dat je je niet laat afleiden van je doel en dat je dit doel gaat behalen.
Goede organisatie: het beschikken over een goede organisatie is erg belangrijk. Aan het begin zul je ervaren dat je als ondernemer alles zelf moet doen. Later, wanneer je groeit en succesvoller wordt, verdeel je de rollen onder je personeel en kun jij zelf focussen op andere taken.
Investeer in kwaliteit: wanneer je doelstellingen duidelijk zijn, kun je rekening gaan houden met groei. Met groei gaat ook het aannemen van personeel gepaard. Zorg ervoor dat je tijdig weet wanneer je wilt groeien. Zo kun je je focussen op het aannemen van goed personeel én hoeft dit niet op stel en sprong. Bekijk bij het aannemen van personeel goed of deze ook binnen de visie van jouw bedrijf past.
Neem afstand van het bedrijf: een écht succesvol bedrijf is een bedrijf welke onafhankelijk is van de eigenaar. Zorg ervoor dat je binnen een bedrijf van niemand afhankelijk wordt. Dit geldt ook voor je personeel als iemand vrij wil nemen. Er tijdelijk tussenuit gaan zorgt voor ontspanning, zodat overspanning wordt voorkomen.
Plezier: misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvol bedrijf is plezier. Ondernemen wordt vaak vergeleken met topsport. Je moet de hindernissen te boven komen om zo meer successen te behalen. Het bepalen van een duidelijk doel zorgt ervoor dat je plezier houdt in het ondernemen. Hierdoor ben je extra gedreven om dit doel te bereiken. Wanneer je dit doel eenmaal bereikt, zul je zien dat het succes van je bedrijf meegroeit. Dit is toch wat iedere ondernemer wil?
Spar met anderen: als beginnend ondernemer kan het soms eenzaam zijn. Je start vaak alleen of soms met een ander. Indien je wilt groeien is het belangrijk dat je een sparringpartner hebt. Deze partner kan je helpen om tips of inzicht te geven voor een bepaald vraagstuk. Ervaar jezelf ook dat je soms tegen bepaalde vraagstukken aanloopt? Bekijk dan eens of je een sparringpartner kunt vinden welke je verder gaat helpen.
Het is van belang dat je de tips uit de blog goed door gaat lezen. Indien je dit goed doet, kun je ze toepassen in de praktijk. Als beginnend ondernemer zul je merken dat (nog) niet iedere tip relevant is. Pas de andere tips goed toe en je zult merken dat de overige tips sneller gebruikt kunnen worden. Succes! Mocht je vragen hebben over één van deze tips? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.