Starten als ondernemer in de e-commerce, het is iets wat veel (jonge) ondernemers zeer aanspreekt. Het gevolg hiervan is echter wel meer concurrentie. Hoe zorg je er als ondernemer in de e-commerce voor dat jij jezelf hiervan kan onderscheiden? Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg mogelijkheden om dit te doen. In deze blog lees jij hoe je je kunt onderscheiden van de concurrentie, wat je hiervoor nodig hebt en hoe je dit het best in kunt zetten. Zorg er als ondernemer in de e-commerce voor dat je jezelf slim gaat positioneren in de markt, zodat jij meer en beter gaat verkopen ten opzichte van de concurrentie. Pas de tips en informatie uit deze blog toe en ervaar het resultaat zelf.
E-commerce is een enorm populaire branche in de zaken- en ondernemerswereld. Eigenlijk kent de e-commerce branche drie verschillende onderdelen, te benoemen: Business to Consumer (B2C), Business to Business (B2B), en Business to Administration (B2A). Onderstaand volgt per onderdeel een uitleg van de verschillende soorten e-commerce. Bekijk op voorhand goed welke vorm jou het meest aanspreekt, voordat je begint met je e-commerce business.
Business to Consumer (B2C)
Business to Consumer e-commerce is de meest bekende vorm van online business. In dit geval verkoop jij als bedrijf je producten aan consumenten. Hierbij worden producten en diensten direct aan de eindgebruiker verkocht via een online platform. Voorbeelden hiervan zijn webshops van retailers, online marktplaatsen zoals bol.com en platforms voor dienstverleners zoals Uber. Business to Consumer e-commerce biedt consumenten het gemak van online winkelen, 24/7 beschikbaarheid en een breed scala aan producten en diensten om uit te kiezen. Bedrijven investeren vaak in gebruiksvriendelijke websites, marketing en klantenservice om de klanttevredenheid te waarborgen.
Business to Business (B2B)
Bij Business to Business e-commerce vindt verkoop plaats tussen twee bedrijven, waarbij de ene partij producten of diensten aan de andere verkoopt. Dit kunnen zowel fysieke goederen als digitale diensten zijn. Voorbeelden van B2B transacties zijn de inkoop van grondstoffen, groothandel, en de verkoop van software oplossingen aan bedrijven. Business to Business e-commerce richt zich op het makkelijk maken van efficiënte zakelijke transacties. Dit kan onder andere gebeuren door middel van geautomatiseerde bestelprocessen, een digitale catalogus en maatwerkoplossingen voor specifieke bedrijfsbehoeften.
Business to Administration (B2A)
Business to Administration e-commerce heeft betrekking op transacties tussen bedrijven en overheidsinstellingen. Het is de meest onbekende vorm van e-commerce. Het omvat een breed scala aan diensten, zoals belastingbetalingen, het aanvragen van vergunningen en andere vormen van interactie tussen het bedrijfsleven en de publieke sector. Business to Administration e-commerce draagt bij aan de digitalisering van overheidsdiensten en maakt het voor bedrijven gemakkelijker om te voldoen aan regelgeving en administratieve verplichtingen. Dit kan zorgen voor efficiëntere processen en kostenbesparingen.
In de huidige tijd waarin enorm veel wordt gehandeld via het internet, wordt e-commerce een steeds belangrijkere manier om zaken te doen. Als je ook wilt starten met e-commerce en niet precies weet hoe jij je kunt onderscheiden, bekijk dan eerst eens de verschillende mogelijkheden om op te focussen. Zoom in op de voordelen van de verschillende vormen en bepaal uiteindelijk zelf waar jij je het meest prettig bij voelt.
Dankzij de enorme hoeveelheid webshops wordt het steeds lastiger om je te onderscheiden van de concurrentie online. Onderstaand volgen vijf onderdelen hoe jij je kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie op gebied van e-commerce.
Onderscheiden met je product: de meest effectieve manier om je product te onderscheiden, is door het zelf te ontwikkelen en unieke eigenschappen toe te voegen die niet gekopieerd kunnen worden. Zodra je een product verkoopt dat door een andere fabrikant is ontwikkeld, zijn er ook meer afnemers (bijvoorbeeld webshops) die het product inkopen en verkopen. Dit zorgt ervoor dat jij je op gebied van product kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Onderscheiden met je service: wanneer je hetzelfde product aanbiedt als je concurrent, kan onderscheiden lastig zijn. Het kiezen voor een lage prijs (prijsvechter) strategie is een optie, maar dit resulteert vaak in verlies omdat de winstmarges steeds kleiner worden. Een onderneming zoals Coolblue verkoopt ook producten die door andere aanbieders worden aangeboden. Echter, in plaats van te streven naar prijsleiderschap, focussen zij zich op het leveren van uitstekende service. Ze zorgen voor een snelle klantenservice, zorgen voor een soepele aanpak, bieden vaak een passende oplossing en zijn op diverse manieren bereikbaar. Denk hierbij aan communicatiemiddelen zoals de telefoon, e-mail, WhatsApp of een livechat. Indien je van plan bent om te verkopen op bol.com, lees dan deze blog over het belang van goede service.
Onderscheiden met unique selling points: als e-commerce bedrijf kun je je onderscheiden door je unique selling points. Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van gepersonaliseerde productaanbevelingen op basis van klantvoorkeuren en aankoopgeschiedenis. Hierdoor creëer je een gepersonaliseerde winkelervaring, wat zorgt voor betere klantloyaliteit en meer herhalingsaankopen. Daarnaast kan het aanbieden van gratis en snelle verzending een belangrijk onderscheidend kenmerk zijn, waardoor klanten sneller geneigd zijn om bij jouw e-commerce winkel te kopen. Er zijn veel verschillende manieren waarmee jij je kunt onderscheiden. Doe hiervoor goed onderzoek naar de verschillende usp’s die klanten belangrijk vinden, zodat je slim inspeelt op je doelgroep.
Onderscheiden met je cultuur: door een mooie bedrijfscultuur te creëren, kun je jezelf met je e-commerce bedrijf onderscheiden met de normen en waarden. Deze kernwaarden kun je niet alleen op je website benoemen, maar ook delen binnen je team. Dit zorgt voor een unieke uitstraling die mensen aanspreekt. Klanten die zich hierin kunnen herkennen, zullen niet alleen sneller voor jou kiezen, maar ook loyaler blijven en hierdoor sneller herhalingsaankopen verrichten. Een positieve bedrijfscultuur straalt door in elk aspect van de onderneming, van klantinteracties tot productkwaliteit en vormt daarmee de basis voor een succesvol e-commerce bedrijf.
Onderscheiden met je beleid: een onderscheidend beleid is essentieel voor je e-commerce bedrijf. Denk aan snelle levering, transparante retour- en verzendkosten, een spaarsysteem voor klanten, verrassende cadeautjes en aantrekkelijke kortingen. Deze elementen versterken niet alleen de klanttevredenheid, maar vergroten ook de loyaliteit, wat cruciaal is voor het succes van je onderneming. Natuurlijk zijn er nog meer aspecten waarmee jij jezelf kunt onderscheiden. Ga ook hier weer dieper in op de behoeften van je doelgroep en ontdek zelf wat aanslaat.
Tot slot is het belangrijk om te focussen op een aantal vraagstukken waar je tegenaan kan lopen als ondernemer met een e-commerce business. Eigenlijk zijn dit vragen die iedere ondernemer zichzelf moet stellen. Onderstaand worden deze vragen opgesomd.
Why: denk goed na over waarom jij iets doet met je e-commerce bedrijf. Waar doe jij het voor en wat zijn je doelen?
Who: denk hierbij goed naar voor wie jij het doet met je bedrijf, wie is je doelgroep?
How: hoe ben jij van plan om je doelen te bereiken? Wat maakt jou uniek en wat zijn je USP’s?
What: wat ga je doen om je doelen te bereiken? En met welk product of welke producten ga jij een bijdrage leveren?
Kortom, allemaal vragen waarover je goed na moet denken als e-commerce ondernemer. Start vandaag nog met het succesvol onderscheiden van de concurrentie en start met het genereren van een goede verkoop flow.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.