1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe je jouw factureringsproces op bol.com automatiseert: de voordelen en stappen voor een efficiënte workflow.

Hoe je jouw factureringsproces op bol.com automatiseert: de voordelen en stappen voor een efficiënte workflow.

Ryon Mereboer

Bol.com verkopersinformatie

23 Jun. 2023 - 6 minuten leestijd

Het voordeel van bol.com is dat je veel acties kunt automatiseren. Automatiseren heeft vele voordelen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat jij je workflow efficiënter in kan richten. Als verkoper wil je natuurlijk omzet genereren. Dit doe je door facturen te sturen naar je klanten. In deze blog lees jij alles over hoe je jouw factureringsproces automatiseert op bol.com. Hierdoor zorg jij ervoor dat je veel tijd gaat besparen en geen facturen vergeet te versturen. Het automatiseren gaat jou helpen om je omzet te laten stijgen, zodat jij een succesvollere verkoper op bol.com wordt. 

Voordat we diep ingaan op de inhoud van een geautomatiseerd factureringsproces is het belangrijk om eerst te weten wat beide begrippen inhouden. Vanuit deze gedachte wordt eerst kort toegelicht wat beide begrippen betekenen en volgt later in de blog hoe je je factureringsproces kunt automatiseren op bol.com. 

Wat is automatiseren?

Automatiseren is het proces waarbij taken, processen of systemen worden uitgevoerd met minimale menselijke tussenkomst. Automatiseren gaat over het gebruik van technologieën zoals computers, machines, software en robots om taken efficiënter, nauwkeuriger en sneller uit te voeren. Automatisering kan worden toegepast in verschillende domeinen, zoals productie, logistiek, informatietechnologie, gezondheidszorg, financiën en nog veel meer. Juist hierom is automatiseren voor bol.com erg handig. Wanneer je automatiseert, verwijder je simpele handmatige taken die voorheen door mensen werden uitgevoerd. Dit vermindert niet alleen de kans op menselijke fouten, maar verhoogt ook de productiviteit en het verlaagt de kosten. Door taken te automatiseren, kun je  met jouw bedrijf focussen op lastigere taken die menselijke creativiteit, beoordelingsvermogen en interactie vereisen. Denk hierbij aan het verrichten van productonderzoek of het vormgeven van een productverpakking. In deze blog leer je meer over automatiseren en hoe je dit inzet.

Een belangrijk aspect van automatiseren is het definiëren van workflows of processen. Dit houdt in dat je de stappen van een taak analyseert, identificeert welke taken kunnen worden geautomatiseerd en vervolgens de nodige technologieën implementeert om die taken uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat je een softwareprogramma gebruikt om gegevensinvoer en de verwerking hiervan te automatiseren, of dat je robots gebruikt om fysieke taken in een fabriek uit te voeren. Het automatiseren van taken kan op verschillende niveaus plaatsvinden. Aan de ene kant heb je eenvoudige automatisering, waarbij één specifieke taak wordt geautomatiseerd. Dit kan bijvoorbeeld het automatisch beantwoorden van e-mails zijn of het genereren van rapporten op basis van vooraf ingestelde parameters. Ook het automatiseren van facturen valt hieronder. Aan de andere kant heb je geavanceerde automatisering, waarbij complexe processen of systemen worden geautomatiseerd.

 Het implementeren van automatiseringstechnologieën kan verschillende voordelen bieden:

  1. Allereerst verbetert het de efficiëntie en vermindert het de doorlooptijd van taken. Dit kan leiden tot kostenbesparingen en hogere productiviteit.

  2. Ten tweede vermindert automatisering de kans op menselijke fouten, omdat machines over het algemeen nauwkeuriger en consistenter zijn dan mensen.

  3. Ten derde kan automatisering leiden tot betere kwaliteit en consistentie, omdat taken op dezelfde manier worden uitgevoerd volgens vooraf bepaalde regels en parameters.

  4. Tot slot kan automatisering de veiligheid verbeteren door gevaarlijke taken aan machines over te laten en mensen te vrijwaren van potentieel risicovolle situaties.

Wat is een factureringsproces?

Een factureringsproces is het systeem en de procedure die wordt gebruikt om facturen op te stellen, te verwerken en te verzenden naar klanten of klanten. Het is een belangrijk onderdeel van het financiële beheer van je bol.com business en heeft als doel ervoor te zorgen dat de verkooptransacties goed worden gefactureerd en dat betalingen optijd worden ontvangen. Het factureringsproces begint meestal met het ontvangen van een verkoop. Dit kan een offerte, een contract of een bestelling zijn. Op basis van deze documenten worden facturen opgesteld waarin de geleverde producten of diensten, de prijzen, de hoeveelheden en andere relevante informatie worden vermeld. In het geval van bol.com is dit vaak een productbestelling waarvan je een verkooporder ontvangt. Vervolgens worden de facturen gecontroleerd op nauwkeurigheid en volledigheid. Eventuele fouten kun je nog corrigeren voordat je de factuur verzendt naar de klant. Dit omvat meestal het verifiëren van de juistheid van prijzen, het controleren van eventuele kortingen of speciale voorwaarden en het valideren van de berekening van het totaalbedrag.

Nadat de facturen zijn gecontroleerd, worden ze naar de klanten gestuurd. Dit kan zowel elektronisch (bijvoorbeeld via e-mail) als fysiek (bijvoorbeeld per post) gebeuren. In het geval van bol.com wordt de factuur per mail nogmaals overzichtelijk in een mail weergegeven en wordt deze meegeleverd met het bestelde product. In een gewone situatie ziet het verzendproces er als volgt uit: na het verzenden van de facturen begint het proces van het opvolgen van betalingen. Je moet bijhouden welke facturen zijn betaald, welke nog openstaan en welke te laat zijn. Er kunnen betalingsherinneringen of aanmaningen worden verstuurd naar klanten met achterstallige betalingen om hen eraan te herinneren dat ze nog moeten betalen. In het geval van bol.com wordt het bedrag eerst betaald en ontvangt de klant later een overzicht van de factuur per mail. Hier zit dus wel degelijk verschil in.

Het factureringsproces omvat ook het bijhouden van financiële gegevens met betrekking tot verkoop, facturering en betalingen. Dit omvat het registreren van factuurnummers, datums, bedragen en andere relevante informatie in de boekhouding of het financiële systeem van het bedrijf. Deze gegevens zijn belangrijk voor het opstellen van financiële overzichten, het beheren van cashflow en het voldoen aan wettelijke vereisten, zoals belastingaangiften. Een efficiënt factureringsproces is van groot belang voor het financiële succes van je bol.com business. Het zorgt ervoor dat je tijdig geld ontvangt, helpt bij het beheer van cashflow en biedt een duidelijk overzicht van de financiële prestaties. Het gebruik van geautomatiseerde factureringssystemen kan het proces versnellen, de nauwkeurigheid verbeteren en de administratieve last verminderen.

Zo automatiseer je je factureringsproces

Met behulp van ons platform beheer en automatiseer je het factureringsproces eenvoudig. Via ons handige dashboard heb je direct overzicht in je bestellingen. Hier zie je direct om welke klant het gaat en welk product is besteld. Dit geldt ook voor de omzet, winst en kosten. Nadat de klant een order heeft geplaatst, kun je eenvoudig je factuur automatisch versturen. Het overzicht van al je facturen vind je overzichtelijk op ons platform. Hierdoor bespaar jij een hoop tijd tijdens het verkopen op bol.com. Ook heb je direct alle gegevens in één oogopslag tot je beschikking en kun je de status van je verkoop zien. Maak slim gebruik van ons platform en automatiseer je factureringsproces. Dit gaat jou een hoop tijd opleveren, die je kan besteden aan verdere optimalisatie van je bol.com store. Via deze link kun je zelf proberen of het automatiseren van je factureringsproces iets voor jou is. Maak gebruik van onze gratis 14-daagse proefperiode, succes!


Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over hoe je jouw factureringsproces op bol.com automatiseert

Wat is een factureringsproces?

Een factureringsproces is het systeem en de procedure die wordt gebruikt om facturen op te stellen, te verwerken en te verzenden naar klanten of klanten.

Werkt het factureringsproces overal hetzelfde?

Nee, dit verschilt per bedrijf. In het geval van bol.com verkoop betaalt de klant direct aan bol.com. Hierna wordt de factuur per mail verstuurd en soms ook bijgevoegd bij de bestelling. Bij andere bedrijven kan het ook zo zijn dat er een factuur wordt verstuurd, die pas na de bestelling (of dienst) wordt betaald.

Wat is automatiseren?

Automatiseren is het proces waarbij taken, processen of systemen worden uitgevoerd met minimale menselijke tussenkomst. Automatiseren gaat over het gebruik van technologieën zoals computers, machines, software en robots om taken efficiënter, nauwkeuriger en sneller uit te voeren.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨