1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Partnerblogs
  4. Meer dan €10.000 over de grens verstuurd? Vanaf nu ben je One Stop Shop plichtig.

Meer dan €10.000 over de grens verstuurd? Vanaf nu ben je One Stop Shop plichtig.

Ryon Mereboer

Partnerblogs

15 Sep. 2022 - 8 minuten leestijd

Je bent online ondernemer en verkoopt via je eigen webshop of een e-commerce platform, zoals Bol.com of Amazon. De zaken gaan goed, dus je wil graag uitbreiden naar andere Europese markten. Mooie stap! Weet wel dat welke Europese markt je ook kiest, er altijd consequenties zijn wat betreft btw. Ingewikkeld? Dat valt mee als je goed voorbereid bent. 

De laatste jaren is de e-commerce business enorm gegroeid - als bijkomende verrassing horen daar andere belastingregelingen bij. Vanaf juli 2021 is namelijk de One Stop Shop (OSS)-regeling in het leven geroepen. Het kan lastig zijn om je weg te vinden in het Europese btw-landschap, maar in dit artikel helpen we je een stukje verder. 

Wat is de OSS? 

In 2021 is de One Stop Shop (OSS)-regeling ingevoerd. Deze nieuwe regeling is bedoeld om btw-aangiftes makkelijker te maken. Stel, je verkoopt in meerdere Europese landen, dan ben je btw-plichtig in elk van deze landen en moet je er ook btw-aangifte doen. Je zou de aangifte één voor één bij de belastingdienst van deze landen kunnen doen, maar door de OSS is het mogelijk nu in één keer te doen. Dit zorgt ervoor dat jij hier super veel tijd in kan besparen!

Hoe het werkt 

Je geeft de details door van al je leveringen in de landen waar je onderneemt, en vervolgens worden deze details overgenomen door de belastingdienst van het land waar je bedrijf is geregistreerd. De Belastingdienst zorgt er dan voor dat jouw verkopen worden doorgestuurd naar het juiste land. Hierdoor hoef je ook niet rekening te houden met de verschillende belastingtermijnen van andere landen, maar kan je dit gewoon 4x per jaar doen zoals je gewent bent. Dit is dus vele malen efficiënter. Registreren voor de One Stop Shop regeling doe je via “Mijn Belastingdienst Zakelijk”

De OSS kent verschillende regelingen. Dit heeft te maken met welke landen bij de Europese Unie horen, en welke niet. Landen die bij de EU horen kunnen gebruik maken van de Union regeling; landen die er niet bijhoren (zoals het Verenigd Koninkrijk) dienen gebruik te maken van de non-Union regeling. Dan heb je ook nog een derde regeling: de Import One Stop Shop (IOSS). Deze regeling geldt wanneer je goederen vanuit buiten de EU, de EU inbrengt en verkoopt. Bijvoorbeeld wanneer je een product uit China verkoopt in Duitsland. 

Voor wie is de OSS bedoeld?

Wanneer uw omzet hoger is dan 10.000 euro, maakt de OSS-regeling het eenvoudig om btw-aangiften in te dienen. Aanmelden bij OSS is echter niet verplicht! Geef je liever lokaal belastingen aan? Dan kan dat ook nog steeds. Om in een bepaald land een btw-aangifte te kunnen indienen, heb je een btw-registratienummer per land. Je hebt slechts één btw-aangifte in te dienen bij het betreffende land als je gebruik maakt van OSS. Als je niet kiest voor OSS, neem je dus eigenlijk een onlogische beslissing. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat je niet voor allebei kunt kiezen. Je moet óf voor de OSS-regeling kiezen, óf voor lokale aangiftes. 

Voorraad & btw 

Als je voorraad van je producten in een ander land hebt opgeslagen, is het nog steeds nodig om daar een btw-nummer voor te hebben. Hou dit vooral in de gaten als je verkoopt via Amazon. Wanneer je gebruik maakt van Amazon FBA, kan Amazon je voorraad verdelen over Europese landen. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om btw-compliant te blijven: Amazon regelt bijvoorbeeld geen btw-nummers voor je. Nota bene: wanneer dit het geval is, is een combinatie van lokale aangiftes en aangifte via de OSS wél mogelijk! 

Voorbeeld: Mike verkoopt via bol.com in Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland. Zijn bedrijf is gevestigd in Nederland. Zijn omzet is 14.000 euro, en komt daarmee boven het drempelbedrag van 10.000 euro uit. Hij kan op twee manieren zijn btw-aangifte doen: 

1. Lokale aangifte: als Mike hiervoor kiest, dan moet hij voor Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje én Duitsland een btw-nummer aanvragen. Daarnaast moet hij in ieder van deze landen apart btw-aangifte doen bij de betreffende belastingdienst. 

2. Aangifte via de OSS: wanneer Mike ervoor kiest om zijn btw aan te geven via de OSS-regeling, heeft hij alleen een Nederlandse btw-registratie nodig. Hij geeft één keer per kwartaal de details van zijn leveringen door aan de Belastingdienst, die het verder voor hem uit sorteert en naar de goede landen stuurt. 

In lokale aangiftes kan behoorlijk wat tijd en moeite gaan zitten. Voor ieder land een btw-nummer aanvragen kost tijd, en daarnaast wordt er gecommuniceerd in de taal van het land zelf: er is dus ook nog de nodige talenkennis vereist. Dat is waarom de One Stop Shop een aantrekkelijke keuze kan zijn voor Martijn: hij hoeft maar één btw-nummer aan te vragen en geen rekening te houden met verschillende talen en aangiftetermijnen. 

Dus, wat is er veranderd? 

Voordat de OSS werd ingevoerd, kon ieder land een eigen drempelwaarde instellen. Kwam je boven deze drempelwaarde, dan moest je een btw-registratie hebben in dat land. Nu is er een algemene, Europese drempelwaarde van 10.000 euro ingevoerd. Kom je boven deze drempelwaarde uit? Dan kom je in aanmerking voor de OSS!

Btw percentage 

Het land waaraan je je goederen verkoopt, bepaalt de hoogte van de btw, en niet het land waar je bedrijf is gevestigd. Dit staat bekend als het bestemmingsbeginsel van de OSS-regeling. Wanneer je boven de drempelwaarde komt, ben je verplicht om je verkopen aan te geven in de OSS-aangifte. Blijf je onder de drempelwaarde? Dan blijven de binnenlandse btw-regels van toepassing. 

De meest voor de hand liggende wijziging is de aangifte zelf. Als ondernemer heb je nu de keuze om gebruik te maken van de OSS-regeling, wat het doen van je btw-aangifte een stuk makkelijker maakt. Aanmelden is niet verplicht, maar het maakt het wel makkelijker!

Wanneer je gebruik maakt van de OSS-regeling is -zoals hierboven vermeld- altijd het bestemmingsbeginsel van toepassing. Dit houdt in dat je het btw-tarief van het land van bestemming mag rekenen over je levering. Het zorgt er dus voor dat het niet meer uitmaakt in welk land je bedrijf gevestigd is! Zo kunnen grote bedrijven bijvoorbeeld geen extra slag meer slaan uit gevestigd zijn in een land met een laag btw-tarief. De tarieven zijn nu gelijk voor iedereen, waardoor er een competitiever speelveld wordt gecreëerd. 

Wat zijn de voordelen van One Stop Shop? 

De One Stop Shop bespaart jou tijd en moeite door het administratieve proces te stroomlijnen. Je hoeft immers niet meer in alle afzonderlijke landen btw-registratie te hebben, maar alleen in het land waar uw bedrijf is gevestigd. Dat scheelt een hoop tijd en moeite. Met facturering hoef je ook niet rekening te houden met het land waarin je je bevindt. Dit maakt een groot verschil in administratieve lasten omdat verschillende Europese regelgeving op dit gebied nogal kan verschillen.

Ten tweede zijn er bij het gebruik van de One Stop Shop regeling vaak minder kosten aan verbonden. In plaats van meerdere aangiften te doen, hoeft u dat nu nog maar één keer per kwartaal te doen. Internationale bankieren kost vaak ook extra, dus de One Stop Shop kan een voordelige keuze zijn.

Een van de belangrijkste voordelen van OSS is dat het een gelijker speelveld creëert. Als jouw bedrijf is gevestigd in een land met een hoog btw-tarief, is dat nadelig ten opzichte van bedrijven gevestigd in landen met een lager btw-tarief. Dit komt omdat ze minder belasting betalen.

Samenvatting

Ondanks dat het de insteek van de nieuwe regeling is om btw-aangiftes makkelijker te maken, kun je nog steeds verdwalen in de wirwar van nieuwe informatie. Daarom de belangrijkste punten nog even op een rij: 

  • Wat: de OSS is een belastingregistratie die je btw-verplichtingen voor alle EU-landen regelt 

  • Wie: kom je boven de drempelwaarde van 10.000 euro uit? Dan kun je gebruik maken van de OSS. 

  • Waarom: de OSS zorgt voor meer concurrentie, maar minder kosten en administratie 

  • Waar: jouw OSS-registratie regel je bij de belastingdienst van het land waar je bedrijf is gevestigd. 

  • Belangrijk: verkoop je via Amazon? dan heb je naast een OSS-registratie nog steeds een lokale btw-registratie nodig in landen waar je voorraad hebt opgeslagen. 

Hulp bij OSS-registratie en -aangifte 

Met de nieuwe regelgeving is het waarschijnlijk dat je veel tijd zult besteden aan het uitzoeken welke regels op jou van toepassing zijn. Onze partner Staxxer begrijpt hoe belangrijk het is om je te concentreren op de groei van je bedrijf, zodat we al het gedoe van dit proces voor je kunnen wegnemen.

3 Maanden gratis geautomatiseerd jouw One Stop Shop (OSS)-aangifte laten doen? Klik hier om je voor Staxxer aan te melden!

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

An app that keeps on developing!! Highly recommended! 👍 💎

Karen

@karen

Very nice research tool that is easy to use and gives a good overview. Highly recommended! 🥰

Jona

@jona

Very fine tooling. Looks pretty slick and has just about everything needed for my business. Unanimously worth every euro! Highly re... 🔥✨

Bradley

@bradley

Good for both beginners and those who have already started. Convenient and easy to use. 🥰

Cassandra

@cassandra

Since using Rylee I have grown as a Bol.com entrepreneur. What I like about Rylee is that I can my automate emails ... 🔥✨

Sadat

@sadat

The best tool to track the products and good overview clear and easy to use. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideal for tracking a lot of products at the same time! A real enrichment to my business. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is simple, easy to learn & use. Very affordable and can be canceled monthly, so no annoying contracts. 🔥✨