1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Verhoog je omzet met volumekorting op bol.com

Verhoog je omzet met volumekorting op bol.com

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

19 Dec. 2022 - 6 minuten leestijd

Als je jouw klant korting geeft wanneer hij of zij in één bestelling meerdere producten afneemt, dan spreek je van volumekorting. Hierdoor genereer je meer omzet en het verminderd ook nog je kosten en voorraad omdat je meer artikelen per bestelling verkoopt. Als je wilt groeien met jouw bol.com store, is het inrichten van volumekorting een handig middel. Dit las je in een eerder blog.

Voor welke producten geschikt?

Stel je eens voor dat je opzetborsteltjes verkoopt voor elektrische tandenborstels. Dit is een voorbeeld van een product dat je na verloop van tijd moet vernieuwen. Je kan ervoor kiezen om 1 opzetborstel te verkopen, maar waarom bied je er niet 4 tegelijk aan terwijl de klant ook nog 10% korting krijgt? De kunst is om het zo makkelijk mogelijk voor de klant te maken, doordat hij of zij met 1 klik op de knop ook direct 4 kan bestellen. De korting neemt toe, naarmate de klant meer van je product koopt.

Even als voorbeeld: per stuk kosten de opzetborstels in dit geval €5,50 maar als de klant vier artikelen in de verpakking wil maar €3,38, een korting van 15% op de stuksprijs. Bol.com noemt deze samenstellingen bundels. Zoals je kunt zien is de handeling om te klikken naar meerdere artikelen klein, waardoor gemakkelijk door de klant in bulk kan worden gekocht en de gebruikerservaring in positieve zin kan toenemen. Zoals je weet is dit de essentie van het bol.com platform.

Het is aan te bevelen volumekorting te hanteren voor dergelijke producten met een relatief kleine aanschafwaarde (tot bijvoorbeeld €20,-) en producten die dus na verloop van tijd moeten worden vervangen. Denk naast opzetborstels aan batterijen, lampjes en pennen. De kans is in dat geval groot dat je klant in één bestelling meerdere producten tegelijkertijd koopt. Naast dat dit resulteert in een omzetstijging, verminderd het ook je kosten omdat je bijvoorbeeld minder verzendkosten hebt per verkocht product. Bol.com heeft een handige rekentool voor je gemaakt zodat je direct kunt zien of het rendabel voor je is om voor een bepaald product volumekorting toe te passen. Op diezelfde pagina zie je ook welke producten relevant zijn voor volumekorting, ofwel producten die ook daadwerkelijk leiden tot meer omzet en meer stuks per bestelling. Bol.com geeft aan dat je jouw omzet tot wel 20% kan laten stijgen op relevante producten.

Welke volumekortingen kan ik hanteren?

In het verkoopaccount van bol.com kun je bij ‘Mijn artikelen’ zien bij welke artikelen je volumekorting aan hebt staan. Hier kun je vanzelfsprekend ook instellen dat je wel of geen volumekorting voor je aangeboden producten wil toepassen. Je kiest zelf hoeveel samenstellingen van kortingen (bundels) je aanbiedt, met een maximum aantal van 3. Let er op dat je logische en gangbare aantallen in je bundels zet. Ga dus bijvoorbeeld niet 200 opzetborstels aanbieden, want kleine kans dat iemand dat gaat bestellen. Bovendien ben je zelf verantwoordelijk voor het leveren ervan. 

Je mag zelf bepalen hoeveel bundel reeksen je wilt hanteren. Wanneer je 3 bundels maakt kun je bijvoorbeeld kiezen voor een reeks bundels 3 stuks, 6 stuks en 9 stuks. Het maximale aantal is 24 stuks. Het minimale verschil in korting tussen de reeksen dient 5% te zijn, oplopend en de stuksprijzen aflopend. Als je zelf een API hebt gebouwd kun je op deze pagina meer vinden over hoe de volumekorting in dat geval installeert.

Let op de relevantie van de klant

Zoals eerder aangegeven in dit blog is volumekorting alleen interessant bij gangbare en relatief goedkope producten die na verloop van tijd worden vervangen. Kijk dus goed naar je assortiment om te bepalen of volumekorting hierin interessant is. Stel je voor dat je op jouw aangeboden laptops volumekorting gaat toepassen. Het is niet gebruikelijk dat een klant 2 of meer laptops tegelijkertijd zal afnemen, hetgeen resulteert in een lagere conversie waardoor je minder zichtbaar bent voor je potentiele klanten op bol.com. Binnen de verkoopanalyse in de tool van Rylee achterhaal jij direct de gangbare producten voor het hanteren van volumekorting!

Daarbij is het toevoegen van volumekorting op irrelevante producten vervelend voor de klant. Het leidt hierbij mogelijk tot een verhoging van het aantal retouren en algehele ontevreden klanten. Zorg er dus voor dat volumekorting positief voor de klant is. Is dat het geval dan is het ook positief voor jou! Volumekorting is dus een echte win-win situatie.

Cross-selling

Naast dat je bundels kan aanbieden voor hetzelfde product, kun je ook voor aanvullende producten kortingen hanteren. Door 20% korting te geven op lamineerpapier als een lamineerapparaat wordt aangeschaft, vergroot je de kans op cross-selling. Dit zijn namelijk voorbeelden van producten die vaak samen worden gekocht. Meer voorbeelden van producten die samen worden gekocht zijn printers en cartridges, verf en verfborstels en een computer muis en muismat. 

Koopblok

Bol.com neemt voor het veroveren van het koopblok alleen de één stuksprijs mee voor de meting hierin. Het is dus niet zo dat als je met volumekorting de hoogste korting voor het grootste aantal stuks zorgt, je een grotere kans maakt om het koopblok te veroveren. De volumekorting die jij instelt, geldt alleen voor jouw assortiment. Het kan zijn dat meerdere partners van dezelfde producten volumekorting aanbieden met dezelfde of andere kortingspercentages per stuk. In dat geval is jouw volumekorting alleen zichtbaar voor de klant als je het koopblok hebt, dus de één stuksprijs. Mocht je het koopblok niet hebben, dan krijgt de klant wel een melding dat hij korting krijgt in zijn winkelmandje wanneer hij meerdere stuks bij jou als aanbieder koopt.

Overigens is de één stuksprijs van een product niet zichtbaar voor de klant als deze lager is dan €5,-, omdat er dan uit wordt gegaan van het feit dat het niet rendabel is om dit product te verzenden. Wel kan de klant het aantal stuks aanpassen in het winkelwagentje naar 1.

Conclusie

Het inrichten van volumekorting is een handig in te zetten middel als je wilt groeien met je bol.com winkel. Bekijk goed of het rendabel is voor jou als aanbieder en tegelijkertijd of het relevant is voor de klant om volumekorting in te zetten. En dan hebben we het nog niet gehad over welk product bij uitstek geschikt is voor volumekorting. 

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over hoe je je omzet kan verhogen met volumekorting op bol.com

Wanneer is het voor mij aan te bevelen volumekorting in te zetten?

Als je een assortiment hebt met een relatief lage aanschafwaarde en producten verkoopt die na verloop van tijd moet worden vervangen kan volumekorting voor jou lonen.

Kan ik zelf bepalen welke kortingspercentages ik hanteer?

Dat kan, wel kun je maximaal 3 bundelreeksen aanbieden voor kortingen. Doseer dit dus goed. Verder moet je rekening houden met een minimaal kortingsverschil van 5% tussen deze reeksen, uiteraard moeten de stuksprijzen aflopen en de bundelreeksen oplopen.

Krijg ik het koopblok als ik de hoogste korting geef?

Omdat bol.com uitsluitend éénstuksprijzen laat meewegen voor de verovering van het koopblok, is dit niet het geval. De volumekorting die jij instelt geldt alleen voor je eigen assortiment.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨