Als je jouw klant korting geeft wanneer hij of zij in één bestelling meerdere producten afneemt, dan spreek je van volumekorting. Hierdoor genereer je meer omzet en het verminderd ook nog je kosten en voorraad omdat je meer artikelen per bestelling verkoopt. Als je wilt groeien met jouw bol.com store, is het inrichten van volumekorting een handig middel. Dit las je in een eerder blog.
Stel je eens voor dat je opzetborsteltjes verkoopt voor elektrische tandenborstels. Dit is een voorbeeld van een product dat je na verloop van tijd moet vernieuwen. Je kan ervoor kiezen om 1 opzetborstel te verkopen, maar waarom bied je er niet 4 tegelijk aan terwijl de klant ook nog 10% korting krijgt? De kunst is om het zo makkelijk mogelijk voor de klant te maken, doordat hij of zij met 1 klik op de knop ook direct 4 kan bestellen. De korting neemt toe, naarmate de klant meer van je product koopt.
Even als voorbeeld: per stuk kosten de opzetborstels in dit geval €5,50 maar als de klant vier artikelen in de verpakking wil maar €3,38, een korting van 15% op de stuksprijs. Bol.com noemt deze samenstellingen bundels. Zoals je kunt zien is de handeling om te klikken naar meerdere artikelen klein, waardoor gemakkelijk door de klant in bulk kan worden gekocht en de gebruikerservaring in positieve zin kan toenemen. Zoals je weet is dit de essentie van het bol.com platform.
Het is aan te bevelen volumekorting te hanteren voor dergelijke producten met een relatief kleine aanschafwaarde (tot bijvoorbeeld €20,-) en producten die dus na verloop van tijd moeten worden vervangen. Denk naast opzetborstels aan batterijen, lampjes en pennen. De kans is in dat geval groot dat je klant in één bestelling meerdere producten tegelijkertijd koopt. Naast dat dit resulteert in een omzetstijging, verminderd het ook je kosten omdat je bijvoorbeeld minder verzendkosten hebt per verkocht product. Bol.com heeft een handige rekentool voor je gemaakt zodat je direct kunt zien of het rendabel voor je is om voor een bepaald product volumekorting toe te passen. Op diezelfde pagina zie je ook welke producten relevant zijn voor volumekorting, ofwel producten die ook daadwerkelijk leiden tot meer omzet en meer stuks per bestelling. Bol.com geeft aan dat je jouw omzet tot wel 20% kan laten stijgen op relevante producten.
In het verkoopaccount van bol.com kun je bij ‘Mijn artikelen’ zien bij welke artikelen je volumekorting aan hebt staan. Hier kun je vanzelfsprekend ook instellen dat je wel of geen volumekorting voor je aangeboden producten wil toepassen. Je kiest zelf hoeveel samenstellingen van kortingen (bundels) je aanbiedt, met een maximum aantal van 3. Let er op dat je logische en gangbare aantallen in je bundels zet. Ga dus bijvoorbeeld niet 200 opzetborstels aanbieden, want kleine kans dat iemand dat gaat bestellen. Bovendien ben je zelf verantwoordelijk voor het leveren ervan.
Je mag zelf bepalen hoeveel bundel reeksen je wilt hanteren. Wanneer je 3 bundels maakt kun je bijvoorbeeld kiezen voor een reeks bundels 3 stuks, 6 stuks en 9 stuks. Het maximale aantal is 24 stuks. Het minimale verschil in korting tussen de reeksen dient 5% te zijn, oplopend en de stuksprijzen aflopend. Als je zelf een API hebt gebouwd kun je op deze pagina meer vinden over hoe de volumekorting in dat geval installeert.
Zoals eerder aangegeven in dit blog is volumekorting alleen interessant bij gangbare en relatief goedkope producten die na verloop van tijd worden vervangen. Kijk dus goed naar je assortiment om te bepalen of volumekorting hierin interessant is. Stel je voor dat je op jouw aangeboden laptops volumekorting gaat toepassen. Het is niet gebruikelijk dat een klant 2 of meer laptops tegelijkertijd zal afnemen, hetgeen resulteert in een lagere conversie waardoor je minder zichtbaar bent voor je potentiele klanten op bol.com. Binnen de verkoopanalyse in de tool van Rylee achterhaal jij direct de gangbare producten voor het hanteren van volumekorting!
Daarbij is het toevoegen van volumekorting op irrelevante producten vervelend voor de klant. Het leidt hierbij mogelijk tot een verhoging van het aantal retouren en algehele ontevreden klanten. Zorg er dus voor dat volumekorting positief voor de klant is. Is dat het geval dan is het ook positief voor jou! Volumekorting is dus een echte win-win situatie.
Naast dat je bundels kan aanbieden voor hetzelfde product, kun je ook voor aanvullende producten kortingen hanteren. Door 20% korting te geven op lamineerpapier als een lamineerapparaat wordt aangeschaft, vergroot je de kans op cross-selling. Dit zijn namelijk voorbeelden van producten die vaak samen worden gekocht. Meer voorbeelden van producten die samen worden gekocht zijn printers en cartridges, verf en verfborstels en een computer muis en muismat.
Bol.com neemt voor het veroveren van het koopblok alleen de één stuksprijs mee voor de meting hierin. Het is dus niet zo dat als je met volumekorting de hoogste korting voor het grootste aantal stuks zorgt, je een grotere kans maakt om het koopblok te veroveren. De volumekorting die jij instelt, geldt alleen voor jouw assortiment. Het kan zijn dat meerdere partners van dezelfde producten volumekorting aanbieden met dezelfde of andere kortingspercentages per stuk. In dat geval is jouw volumekorting alleen zichtbaar voor de klant als je het koopblok hebt, dus de één stuksprijs. Mocht je het koopblok niet hebben, dan krijgt de klant wel een melding dat hij korting krijgt in zijn winkelmandje wanneer hij meerdere stuks bij jou als aanbieder koopt.
Overigens is de één stuksprijs van een product niet zichtbaar voor de klant als deze lager is dan €5,-, omdat er dan uit wordt gegaan van het feit dat het niet rendabel is om dit product te verzenden. Wel kan de klant het aantal stuks aanpassen in het winkelwagentje naar 1.
Het inrichten van volumekorting is een handig in te zetten middel als je wilt groeien met je bol.com winkel. Bekijk goed of het rendabel is voor jou als aanbieder en tegelijkertijd of het relevant is voor de klant om volumekorting in te zetten. En dan hebben we het nog niet gehad over welk product bij uitstek geschikt is voor volumekorting.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.