1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Is er te veel concurrentie op bol.com?

Is er te veel concurrentie op bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

04 Nov. 2022 - 6 minuten leestijd

Als startende ondernemer kun je sceptisch zijn over de verkoop op bol.com. Je kunt denken dat er te veel concurrentie is op dit platform, waardoor het voor jou erg lastig wordt om te verkopen. Maar is dit wel zo? Is er wel sprake van te veel concurrentie op het platform bol.com? In de blog gaan wij het hebben over de concurrentie op bol.com. Ook gaan wij je vertellen hoe je deze concurrentie slim voor kan zijn. Benieuwd naar onze praktische tips? Lees dan onze blog en kom erachter of er te veel concurrentie is op bol.com

De concurrentie op bol.com

Allereerst willen we je vertellen dat concurrentie niet meteen slecht hoeft te zijn. Wat ons betreft betekent concurrentie ook dat er veel vraag is naar bepaalde producten op een bepaald platform. Dit houdt in dat als er 100 aanbieders van een massagekussen zijn, het zal betekenen dat hier wel degelijk vraag naar is. Indien er geen concurrentie aanwezig is op bol.com kan dit twee dingen betekenen. In het eerste geval kan het betekenen dat er geen vraag is naar het betreffende product op bol.com. Potentiële kopers zoeken niet via dit platform of hebben simpelweg geen interesse in zo’n product. Om achter het zoekvolume van een bepaald product te komen kun je binnen ons dashboard het zoekvolume achterhalen. Typ de naam van jouw product in en krijg direct inzichtelijk hoe vaak hier in Nederland en in België naar is gezocht. In het tweede geval zou dit kunnen betekenen dat het product welke jij wil verkopen nog niet bestaat op bol.com. In dit geval moet je zorgen dat je jouw (nieuwe) product aan de man kunt brengen. 

Net als bij alle andere (online) winkels is er sprake van concurrentie, zo ook op bol.com. Het nadeel van veel concurrentie op bol.com kan zijn dat bol.com zelf de producten gaat verkopen onder hun eigen naam. Een logisch geval hierbij is dat bol.com hun eigen product op het koopblok zet. Hierdoor wordt jouw kans op succes ontnomen door het platform zelf. Val dus nooit te veel op met je producten en zorg altijd voor spreiding in je aanbod.

Op bol.com zijn jaarlijks 13 miljoen actieve klanten in Nederland en in België te vinden. Deze klanten wordt een assortiment geboden van ongeveer 41 miljoen artikelen. Dit zijn écht heel veel artikelen. Dit enorme aantal artikelen wordt aangeboden door circa 49.000 verkopers. Dit kan een verkoper zijn met één product, maar ook een bedrijf welke 150 producten aanbiedt. Dit is erg divers binnen bol.com. We hoeven je dus niet te vertellen dat er veel concurrentie is op bol.com. Wat ons betreft is er niet té veel concurrentie op bol.com. Het aanbod groeit mee met de vraag en het is voor jou als verkoper de taal om, net als bij ieder ander platform of website, voor de concurrentie te blijven. Je kunt je positie ten opzichte van de concurrentie verbeteren door een aantal zaken door te voeren. Zorg voor goede productafbeeldingen. Het is belangrijk dat het volledige product te zien is, zowel in als uit de verpakking. Zorg daarnaast voor een goede omschrijving van je product. Dit kan belangrijk zijn om de koper over te halen. Hoe gedetailleerder je beschrijving, des te meer kans op verkoop. Indien je moeite hebt met productfoto’s of het schrijven van een pakkende producttekst raden wij aan ons dienstenaanbod te bekijken. Wij helpen je graag verder met het juist inrichten van jouw product op bol.com. Tot slot kun je de concurrentie voorblijven door een lagere prijs te hanteren. Let hierbij wel op je marges. Een lagere prijs zorgt waarschijnlijk wel voor meer verkopen, maar moet niet ten koste gaan van je winst. 

Wat doet bol.com aan de concurrentiestrijd?

Bol.com houdt streng toezicht op de concurrentiestrijd op het platform. Zij gaan ongewenste zaken zoals fraude of zelfpromotie tegen. Bol.com heeft gebruikersvoorwaarden voor zakelijk verkopen opgesteld. In deze gebruikersvoorwaarden staat dat iedere verkoper 100 punten van bol.com ontvangt. Indien je een actie verricht welke niet door de beugel kan, gaan er punten van je score af. Je hebt verschillende onderdelen waarop je als verkoper kan worden gestraft. Doe je aan zelfpromotie, dan zul je 20 punten in mindering krijgen. Ga je verder en hanteer je ongewenste communicatie, kan bol.com je zelfs straffen met 80 punten. Ga je nog een stap verder kan je 100 punten in mindering krijgen. Dit gebeurt bij zaken zoals; het aanbieden van een verboden assortiment, fraude, leveren van buiten de Europese Unie of imitatie. Na ieder jaar krijg je je punten terug en begint de telling opnieuw. Bereik je de grens van 0 punten? Dan wordt je definitief uitgesloten met je verkoopaccount, inclusief alle andere accounts welke gekoppeld zijn aan hetzelfde KvK-nummer. Dit systeem voorkomt oneerlijke concurrentie op bol.com, zodat alle verkopers dezelfde kans op slagen hebben. 

Hoe kom je boven de concurrenten te staan op bol.com?

Door niet alleen te focussen op concurrenten, maar ook op hoe je deze concurrenten de baas bent, is je kans op succes hoger. Er zijn verschillende manieren om boven de concurrentie te komen. In een vorige blog schreven wij over hoe jij jezelf onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Het onderscheiden van de concurrentie gaat ervoor zorgen dat jij meer gaat verkopen op bol.com. Zo doorbreek jij de taboe waarbij er te veel concurrentie zou zijn op bol.com. Het enige waar jij je op dient te focussen is je eigen product. Als dit goed genoeg is, hoef je niet in te zitten over concurrentie. Wel moet je ontdekken wat jou speciaal maakt als verkoper. Het verschil tussen jouw bedrijf en de concurrent hangt af van verschillende factoren. Dit kan bijvoorbeeld zitten in jouw expertise, een uniek product, uitstekende dienstverlening en/of kwaliteit. Door een duidelijk beeld te schetsen van jouw Unique Selling Point (USP) geef je jouw klanten een extra reden om zich bij jou aan te sluiten. Zorg dat je het jouw klanten bijna onmogelijk maakt om over te stappen naar de concurrent. Dit doe je door goed jouw USP door te voeren in je marktbeleid. Laat duidelijk zien waar je voor staat en wat jouw onderscheidend maakt van de rest. Wat zijn de factoren die jouw bedrijf beter uit de verf doen komen dan de concurrent? Denk hier goed over na en zorg dat jouw klanten dit ook goed terug zien komen in jouw verkoopbeleid. Om goed aandacht te besteden aan de UPS van jouw onderneming bied je de klant de oplossingen naar hun vragen. Welke problemen heeft de doelgroep waar jij je op richt? En hoe los jij die op? Door goed in te spelen op de doelgroep houd je die tevreden en zorg je voor een vertrouwensband. Die speciale band kan jou onderscheiden van je concurrent.

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over of er te veel concurrentie is op bol.com

Is er te veel concurrentie op bol.com?

Wat ons betreft is er niet te veel concurrentie op bol.com. Wel zijn er veel concurrenten die je scherp houden en de strijd met jou aangaan. Het is aan jou de taak om de concurrentie voor te blijven of in te halen.

Is de concurrentiestrijd eerlijk?

De concurrentiestrijd op bol.com is redelijk eerlijk. Middels een puntensysteem wordt nauwkeurig in de gaten gehouden of je wel volgens de regels werk. Wel kan bol.com zelf ook producten verkopen welke goed lopen.

Hoe blijf je voor de concurrentie?

Zorg ervoor dat jij onderscheidend bent. Ook moet je product goed zijn. Dit kan je doen door feedback van klanten te gebruiken om zo je product te verbeteren. Daarnaast is de prijs/kwaliteitsverhouding erg belangrijk.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨