Als ondernemer wil je dat jouw producten en diensten op het netvlies vallen van potentiële klanten. Je wilt vooral jezelf duidelijk onderscheiden van de concurrentie.
Maar first things first: wie zijn jouw concurrenten? Vaak wordt er alleen gekeken naar bedrijven of merken die dezelfde diensten of producten aanbieden, echter is dit maar het begin. Denk maar eens aan een fietsenmerk dat soms ook moet concurreren met het OV. In dit voorbeeld hebben beide partijen een totaal ander product, echter bieden beide partijen dezelfde oplossing: jou van plek naar plek vervoeren.
Naast al jouw directe concurrenten heb je dus ook veel indirecte concurrenten. Hoe onderscheid jij jezelf ten opzichte van de concurrentie? En wat maakt jou onderscheidend? In deze blogpost vertellen we jou alle ins & outs over hoe jij je kunt onderscheiden van de concurrenten in de markt.
Als ondernemer is het van groot belang dat jouw klanten niet overstappen naar de concurrent, maar hoe pak je dit aan? Bied je de laagste prijs of zorg je voor de beste service waardoor klanten ook op de lange termijn bij jou kopen? Het blijft lastig om in een markt die zo groot is als deze je concurrentie voor te blijven.
Om jouw concurrenten voor te blijven moet je weten waar zij tekort in schieten of waar jij beter in bent. Om hier een duidelijk beeld van te krijgen moet je een goed marktonderzoek doen. Als online ondernemer heb je waarschijnlijk al gekeken naar hoe groot is de markt is, wie de klanten zijn en hoe de concurrenten zich profileren. Als je voor dezelfde prijs een vergelijkbare dienstverlening levert, dan wordt het moeilijk om je te onderscheiden van je concurrent. Je trekt niet de aandacht van je klant en uiteindelijk sta jij met lege handen. Je wilt niet alleen voorlopen op je concurrenten, maar ook op je klanten. Nog voordat zij de overweging kunnen maken om over te stappen moet jij ze al een reden hebben geven om te blijven. Je moet de concurrentie te snel af zijn en slimmer zijn dan je klanten. Op deze manier zorg je voor tevreden klanten en een booming business!
Het verschil tussen jouw bedrijf en de concurrent hangt af van verschillende factoren. Dit kan bijvoorbeeld zitten in jouw expertise, een uniek product, uitstekende dienstverlening en/of kwaliteit. Door een duidelijk beeld te schetsen van jouw Unique Selling Point (USP) geef je jouw klanten een extra reden om zich bij jou aan te sluiten. Zorg dat je het jouw klanten bijna onmogelijk maakt om over te stappen naar de concurrent. Dit doe je door goed jouw USP door te voeren in je marktbeleid. Laat duidelijk zien waar je voor staat en wat jouw onderscheidend maakt van de rest. Wat zijn de factoren die jouw bedrijf beter uit de verf doen komen dan de concurrent? Denk hier goed over na en zorg dat jouw klanten dit ook goed terug zien komen in jouw verkoopbeleid.
Om goed aandacht te besteden aan de UPS van jouw onderneming bied je de klant de oplossingen naar hun vragen. Welke problemen heeft de doelgroep waar jij je op richt? En hoe los jij die op? Door goed in te spelen op de doelgroep houd je die tevreden en zorg je voor een vertrouwensband. Die speciale band kan jou onderscheiden van je concurrent.
Mensen willen kwaliteit voor hun geld. Wees daarom niet bang om jouw prijs iets hoger te leggen dan de concurrent. Wanneer jouw product kwalitatief beter is dan die van de concurrent, en de prijs ligt ook iets hoger, dan zullen consumenten alsnog voor jou kiezen. De kwaliteit waarborgt immers de hogere prijs. Dit is gelijk een maatstaf waarmee klanten kijken naar producten. Zodra de prijs relatief ‘laag’ is geef je een signaal af aan de klant dat de kwaliteit niet uitstekend is. Zorg ervoor dat jouw producten de juiste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ook wanneer dit betekent dat je prijzen daardoor hoger uitvallen.
Door gebruik te maken van onze Product Tracker krijg je een duidelijk inzicht over al jouw verkoopdata en die van je competitie. Met deze easy tool kan je snel schakelen en erachter komen wat het beste werkt binnen jouw onderneming. Vind jij het lastig om een duidelijk prijsbeleid te hanteren? Lees onze blog post over de relevante marktprijs van een product en welke invloed prijssterren hier op hebben.
Wij weten als geen ander hoe graag jij als verkoper goed voor de dag wil komen bij de klant. Toch raden we je aan hier niet in door te slaan. Dit geeft verkeerde signalen af, hierdoor kunnen er irritaties ontstaan en raak jij je geloofwaardigheid kwijt. Iets wat je niet wilt als online ondernemer. Naar buiten brengen dat jij ‘de allersnelste levertijd hebt’ of het ‘allerbeste product’ creëert argwaan en levert twijfels op bij de klanten.
Klanten willen dus niet worden bekogeld met ongeloofwaardige beloftes, echter houden wij Nederlanders maar al te graag van voordelen en extraatjes. Door klanten extraatjes aan te bieden maak je van een eenmalige klant een terugkerende klant. Zorg dat jouw bedrijf genoeg voordelen en extraatjes telt dat de klant niet weg wilt. Een reden om te blijven kan een snelle klantenservice zijn of een extra bedankkaartje bij de bestelling. Hierdoor worden je klanten niet alleen tevreden, maar blijven ze dat ook. Het bedanken van klanten is iets wat vaak wordt vergeten. Door klanten gewoonweg te bedanken wanneer ze een aankoop hebben gedaan, geef je ze een positief gevoel. De laatste indruk die je achterlaat blijft namelijk het meest hangen.
Wil je op de hoogte blijven van je bol.com verkooppresentaties? Rylee stuurt je dagelijks en maandelijkse rapporten op basis van jouw voorkeuren. Fijn hé?
Door de juist eigenschappen door te voeren in je bedrijfsidentiteit onderscheid jij je van de concurrentie. Je geeft de klant een reden om zich met jouw onderneming en producten te identificeren. Door een sprintje te trekken ten aanzien van jouw concurrenten en klanten zorg je ervoor dat jij het wint in deze overweldigende markt. Laat Rylee je helpen om alles uit je onderneming te halen en om ervoor te zorgen dat jij de concurrentie voorblijft en winst maakt (en tevreden klanten natuurlijk).
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.