1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. SEO en zoekwoorden: vergroot de vindbaarheid van je producten

SEO en zoekwoorden: vergroot de vindbaarheid van je producten

Ryon Mereboer

E-commerce

03 Jan. 2023 - 7 minuten leestijd

SEO en zoekwoorden dragen bij aan de vindbaarheid van je bedrijf en je producten. Simpel gezegd word je zonder goede SEO en zoekwoorden niet of nauwelijks gevonden. Dit is natuurlijk niet wat je als verkoper wilt. In deze blog ga ik je meer vertellen over het belang van deze twee elementen én hoe je dit op de juiste manier in kunt zetten. Niet alleen draag je bij aan een stabiele, organische, vindbaarheid van bedrijf en product. Ook kun je sturen op zoekgedrag van consumenten en hiermee de kans op verkoop vergroten. Kortom, goede SEO en zoekwoorden vormen de basis voor het online verkoopsucces.

Het verschil tussen beiden

Voordat ik dieper inga op de materie, leg ik graag eerst uit wat het verschil van beide elementen is. Verschil is namelijk aanwezig, maar er zit ook veel overlap in beide onderdelen. Beide onderdelen ga ik onderstaand kort beschrijven, zodat je een duidelijker beeld hebt van dit verschil. Onthoud goed dat je beide elementen in kunt zetten om zichtbaarheid te vergroten, maar er voor- en nadelen aan zitten. 

  • SEO: SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekwoorden optimalisatie. Het is een onderdeel van zoekwoorden marketing. Eigenlijk vallen alle processen en verbeteringen met betrekking tot online vindbaarheid onder SEO. Dit alles met het doel om je product beter vindbaar te laten worden binnen Google. Door op een organische manier je bezoekers te werven is dit een relatief goedkope oplossing. Wel moet je nagaan dat het niet direct resultaat oplevert, in tegenstelling tot advertenties. Ook moet je beschikken over de nodige kennis omtrent SEO. Zoekmachines zoals Google en Bing werken met een algoritme. Middels SEO probeer je de gedachtegang van het algoritme te doorgronden en optimaal te benutten. Verdere informatie over SEO lees je in de volgende paragraaf;

  • Zoekwoorden: zoekwoorden zijn een onderdeel van SEO. Door middel van zoekwoorden kijk je naar het zoekgedrag van potentiële klanten. Door dit zoekgedrag te analyseren, kun je door middel van zoekwoorden in bijvoorbeeld de tekst deze klanten lokken. Ook kun je bijvoorbeeld inspelen op deze zoekwoorden of zoekzinnen door een FAQ op te stellen of een blog over een veel gezocht onderwerp te schrijven. Zoekwoorden kun je echter niet alleen maar voor SEO gebruiken. Naast SEO kun je ook SEA inzetten. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel het adverteren op zoekmachines. Je kunt de zoekwoorden of zoekzinnen in je advertentie opnemen om zo nog meer bezoekers te trekken. Het voordeel van SEA is dat dit direct werkt, mits je er een goed marketingbudget voor gebruikt. Wel heeft dit zeker een keerzijde waar we straks verder op ingaan. 

Voor- en nadelen SEO

SEO bestaat eigenlijk uit drie verschillende elementen, te benoemen; autoriteit, techniek en content. Autoriteit geeft aan of je website belangrijk en betrouwbaar wordt bevonden door Google. Het zorgt dus voor een bepaalde zekerheid bij de bezoeker. Hoe hoger Google jouw website rankt qua autoriteit, des te eerder deze wordt gevonden. Door middel van handige techniek of tools kun je inzicht verkrijgen in de ontwikkelpunten. Je kunt je website laten reviewen door Google. Hiermee krijg je direct inzicht in de verbeterpunten van je website. Denk hierbij aan laadsnelheid, gebruiksgemak of foutmeldingen. Door deze fouten op te lossen middels de techniek, scoort de autoriteit van je website ook beter. Het is dus eigenlijk een wisselwerking. Het laatste onderdeel is content. Content is eigenlijk alles wat op de website of hieromheen wordt geplaatst, zoals social media. Bij content kun je denken aan bijvoorbeeld blogs, klantverhalen of foto’s met een alt-tag. Een alt-tag is de tekst achter een foto om de SEO te verbeteren. Je kunt zoveel content creëren als je maar wilt. Dit draagt bij aan de SEO-score van je website. Let er wel op dat het hebben van veel onzinnige- of dubbele content kan leiden tot spam. Dit wordt gestraft door bijvoorbeeld Google met een lagere vindbaarheid. Kortom, je kunt SEO goed inzetten als je op een organische manier wilt groeien. Het zorgt voor een goede basis qua vindbaarheid en informatie. Ook kun je goed meten of de SEO aanslaat, omdat je dit in Google Analytics bij kunt houden. 

Naast de voordelen kent SEO natuurlijk ook enkele nadelen. Allereerst wordt SEO gekenmerkt als een tijdrovend proces. Indien je voor SEO kiest moet je wel beschikken over de juiste middelen of personen. Als dit (nog) niet het geval is kun je overwegen dit uit te besteden of eerst voor een alternatief te kiezen. Ook is het resultaat niet direct zichtbaar. Je bouwt aan een fundament welke sterk moet staan. Eigenlijk werkt het net als een huis. Als je zorgt voor een goede fundering kun je hierna gaan bouwen. Doe je dit niet dan zakt het huis in elkaar. Ook moet je SEO altijd blijven optimaliseren. Het up-to-date houden van je website is heel belangrijk voor de vindbaarheid. Daarnaast gaan de ontwikkelingen rondom SEO snel. Zorg dat je hiervan op de hoogte bent en dat je snel kunt schakelen. SEO vereist namelijk veel kennis, wil je dit op de juiste manier inzetten. 

Voor- en nadelen zoekwoorden

Zoekwoorden zorgen ervoor dat je je gewenste publiek richting je website of webshop krijgt. Het voordeel van deze zoekwoorden is dat je de zoekopdrachten van je publiek kunt analyseren. Je baseert de zoekwoorden dus op basis van feiten en niet op basis van een onderbuikgevoel. Velen zullen zoekwoorden omschrijven als SEO. Persoonlijk vind ik dat dit iets complexer ligt. Zoekwoorden zijn een onderdeel van SEO, maar zoekwoorden kunnen ook op een andere manier worden ingezet, zoals bijvoorbeeld advertenties (SEA). Om het onderscheid duidelijk te maken richten we in dit geval meer op de zoekwoorden welke je in kunt zetten voor advertenties. Zoekwoorden zijn handig, omdat je gaat werken met cijfers. Je kunt bijvoorbeeld focussen op het zoekvolume van een bepaald zoekwoord. Dit zoekwoord of deze zoekwoorden kun je inzetten voor je advertentie. Je weet namelijk dat veel mensen hier naar zoeken. Ofwel, gegarandeerd meer bezoekers welke je merk of product vinden. SEA heeft als voordeel dat het direct werkt. Het is net een automaat. Je gooit er een muntje in en er rolt wat uit. Anderzijds, gooi je er niks in rolt er ook niks uit. SEA is ideaal als je snel de vindbaarheid van je producten wilt vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het inspelen op een hype of seizoensproducten. Je kunt bij SEA ook alles meten doordat de hoeveelheid data enorm is. 

Het nadeel van SEA is zoals ik net al benoemde dat het enkel werkt als je er marketingbudget in stopt. Stop je met je budget dan ben je ook al je bezoekers grotendeels kwijt. Bij SEO werkt dit juist beter, omdat je over een langere tijd organisch aan het bouwen bent. Ook is SEA over het algemeen duurder, zeker als je dit ook nog eens uit gaat besteden. Tot slot is het opstellen van een SEA plan vaak tijdrovend, evenals het uitschrijven van de strategie.

Wat zet jij in om de vindbaarheid van je product te vergroten?

Je kent nu de voordelen van beide elementen. Beiden dragen bij aan de vindbaarheid van je merk of je product(en). Ik raad aan om altijd te werken aan je SEO. Zo bouw je op een goede en organische manier aan je merk en je website. Hiermee voorkom je dat je in één klap een grote groep klanten kwijtraakt. Wel raad ik aan om SEA in te zetten als je inspeelt op een hype of werkt met seizoensproducten. In dit geval duurt SEO te lang voordat er resultaat zichtbaar is. Zet beide elementen slim in zodat deze het gewenste en maximale resultaat bereiken. Kom je er niet uit? Schakel dan een online marketing bureau in. Succes!

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over SEO en zoekwoorden

Heeft SEO of SEA de voorkeur?

Ik raad zeker SEO aan. Hiermee bouw je aan een sterk fundament en verlies je niet in één klap al je bezoekers. Indien je van plan bent om seizoensproducten te verkopen raad ik aan om ook SEA in te zetten om zo het maximale resultaat te behalen.

Wat is het verschil tussen SEO en zoekwoorden?

SEO is overkoepelend. Zoekwoorden zijn een onderdeel van SEO maar kunnen ook voor SEA worden ingezet.

Op welke zoekmachines moet ik focussen voor de SEO?

Het valt aan te raden om zeker op Google te focussen. 92% van de bezoekers gebruikt namelijk Google als zoekmachine. Ook kun je overwegen om Bing en Yahoo! mee te nemen. Wel vergt dit meer tijd en kennis dan enkel focussen op Google.
Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

An app that keeps on developing!! Highly recommended! 👍 💎

Karen

@karen

Very nice research tool that is easy to use and gives a good overview. Highly recommended! 🥰

Jona

@jona

Very fine tooling. Looks pretty slick and has just about everything needed for my business. Unanimously worth every euro! Highly re... 🔥✨

Bradley

@bradley

Good for both beginners and those who have already started. Convenient and easy to use. 🥰

Cassandra

@cassandra

Since using Rylee I have grown as a Bol.com entrepreneur. What I like about Rylee is that I can my automate emails ... 🔥✨

Sadat

@sadat

The best tool to track the products and good overview clear and easy to use. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideal for tracking a lot of products at the same time! A real enrichment to my business. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is simple, easy to learn & use. Very affordable and can be canceled monthly, so no annoying contracts. 🔥✨