Als (toekomstige) verkoper op bol.com is het van belang om je onderscheidend te maken. En één van de manieren om dit te doen is door goed te begrijpen hoe potentiële klanten prijzen waarnemen en dit te kunnen beïnvloeden. In deze blog geven we je tips en tricks over hoe je prijspsychologie kan toepassen op bol.com en zo je verkoop kan verhogen.
Bij prijspsychologie gaat het om veel meer dan simpelweg het bepalen van een prijs in euro’s. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen tussen een afgeronde prijs (bijvoorbeeld €15), of juist een niet-afgeronde prijs (bijvoorbeeld €14,95). Studies hebben aangetoond dat niet-afgeronde prijzen gunstiger worden beoordeeld door consumenten. Ook kan je spelen met getallen en cijfers die bijvoorbeeld geluk of ongeluk symboliseren in verschillende culturen.
Een andere methode om de prijsperceptie van consumenten te beïnvloeden is door middel van anchoring. Hierbij begin je met een hogere prijs (de “anchor”) en de daarop volgende prijs wordt lager gezien in vergelijking tot de anchor. Zo zou je bijvoorbeeld een product kunnen aanbieden voor €100,- en daarnaast een soortgelijk product aanbieden voor €80,-. De €80,- prijs zal dan voordeliger lijken in de ogen van de consument. Deze methode is vooral van toepassing op producten waarbij er veel concurrentie is.
Het creëren van een gevoel van schaarste kan ervoor zorgen dat mensen sneller geneigd zijn om het product te kopen. Hierbij kan je denken aan het vermelden van een beperkte voorraad, of een tijdelijk geldende kortingsactie. Let hierbij wel op dat je het gevoel van schaarste niet overdrijft, dit kan juist consumenten afschrikken.
Een manier om de prijsperceptie van consumenten te beïnvloeden is door middel van bundelaanbiedingen. Hierbij bied je meerdere producten samen aan voor een lagere prijs dan wanneer ze apart zouden worden gekocht. Dit kan ervoor zorgen dat consumenten sneller geneigd zijn om de bundel te kopen en daarmee dus meer omzet voor jou als verkoper.
Last but not least, is het van belang om een duidelijke prijsstrategie te hebben en deze consistent te hanteren. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een “lage prijs strategie” waarbij je focust op het aanbieden van producten tegen de laagste prijs in de markt. Of je kan juist kiezen voor een “premium prijs strategie” waarbij je je richt op het aanbieden van exclusieve en hoogwaardige producten tegen een hoge prijs. Een duidelijke prijsstrategie kan helpen om je als verkoper te onderscheiden op bol.com en zo de concurrentie te verslaan.
Het toepassen van prijspsychologie kan een grote invloed hebben op de verkoop op bol.com. Door rekening te houden met prijspercepties en consumentengedrag kan je als verkoper je onderscheiden van je concurrenten en zo je omzet verhogen. Gebruik de bovenstaande tips en tricks om het beste uit je prijsstrategie te halen en succesvol te zijn op bol.com.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.