Ben jij van plan om te gaan verkopen op bol.com, maar weet je niet welke extra kosten hierbij komen kijken? Dan zit je hier goed! In deze blog geven we je meer informatie over de extra kosten waar je rekening mee moet houden als je gaat verkopen op bol.com. Het is namelijk belangrijk om deze kosten vooraf te weten om te bepalen of verkopen op bol.com voor jouw bedrijf wel lucratief is.
Als je gaat verkopen op bol.com, betaal je verkoopcommissie over de producten die je verkoopt. De hoogte van deze commissie is afhankelijk van de categorie waarin jouw producten vallen, maar deze kan oplopen tot 20% van de verkoopprijs. Het is dus van belang om rekening te houden met deze kosten en deze mee te nemen in je prijsbepaling.
Als je gebruik wilt maken van de logistieke dienstverlening van bol.com, ben je hiervoor kosten verschuldigd. Bol.com neemt dan de volledige afhandeling van de order op zich, van de opslag in het magazijn tot aan de aflevering bij de klant. Hierdoor hoef je als verkoper zelf geen logistieke activiteiten meer uit te voeren, maar de kosten zijn wel hoger dan wanneer je dit zelf doet.
Bol.com biedt verschillende marketingtools om je producten in de spotlight te zetten. Bijvoorbeeld door het plaatsen van banners of het tonen van sponsored producten. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden. Het is belangrijk om vooraf te bepalen of deze kosten opwegen tegen de extra omzet die dit oplevert.
Als je producten retour worden gestuurd, dan draai je als verkoper op voor deze kosten. Bol.com biedt weliswaar een retourdienst, maar de kosten hiervoor zijn voor de rekening van de verkoper. Vergeet deze extra kosten dus niet mee te nemen in je prijsbepaling.
Als je gebruik wilt maken van alle mogelijkheden die bol.com biedt, kun je kiezen voor een abonnement. Hiermee krijg je bijvoorbeeld toegang tot de API van bol.com en kun je gebruikmaken van extra tools. Maar aan deze abonnementen zijn wel kosten verbonden. Het is belangrijk om vooraf te bepalen welk abonnement het beste bij jouw bedrijf past en welke kosten hieraan verbonden zijn.
Als je gaat verkopen op bol.com is het belangrijk om rekening te houden met de extra kosten. De verkoopcommissie, logistieke dienstverlening, marketingkosten, retourkosten en abonnementskosten zijn kostenposten waar je als verkoper mee te maken krijgt. Door vooraf te bepalen welke kosten voor jouw bedrijf relevant zijn, kun je een goede prijsbepaling maken en rekening houden met de winstmarge. Laat je dus niet verrassen door extra kosten en begin goed voorbereid aan het verkopen op bol.com!
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.