1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. 5 essentiële stappen voordat je een e-commerce bedrijf start

5 essentiële stappen voordat je een e-commerce bedrijf start

Ryon Mereboer

E-commerce

19 Sep. 2023 - 6 minuten leestijd

Het opzetten van een e-commerce bedrijf is een hot topic op dit moment. Influencers promoten de e-commerce sector enorm en dit is niet voor niets, de markt is namelijk erg aantrekkelijk. Toch is het starten van een e-commerce bedrijf niet heel eenvoudig. Je dient als ondernemer namelijk rekening te houden met een aantal stappen voordat je een bedrijf in de e-commerce start. In deze blog lees je welke 5 stappen dit zijn en lees je ook hoe jij de stappen het best uit kunt voeren. Succes met het opzetten van je e-commerce bedrijf!

Wat is een e-commerce bedrijf?

E-commerce is een afkorting voor electronic commerce, ofwel elektronische handel. Je zou het beter kunnen omschrijven als online verkopen. E-commerce is een snel groeiende en sterk opkomende branche waarin veel (jonge) ondernemers starten. Logisch, want de e-commerce branche biedt enorm veel potentie. Binnen e-commerce is de website het centrale platform waar alles geregeld wordt. Denk hierbij aan productpagina’s, klantenbestanden, check-outs en e-mailmarketing. Een voordeel van e-commerce is dat er veel automatiseerbaar is, waardoor je op de lange termijn kunt werken aan een volledig geautomatiseerde business. Een ander voordeel van e-commerce bedrijven is dat websites tegenwoordig enorm makkelijk gebouwd kunnen worden. Denk hierbij aan platformen zoals bijvoorbeeld Shopify, Wix, WooCommerce (Wordpress) en Lightspeed. 

Het is logisch dat veel ondernemers starten in de e-commerce. Het aantal online verkopen blijft namelijk drastisch groeien. Ook loop je als ondernemer in de e-commerce minder risico dan bij een fysieke winkel. Denk hierbij aan het besparen op kosten voor een pand of aan het sneller op- en afschalen. Er zijn veel grote partijen die succesvol zijn in de e-commerce branche, denk hierbij aan bol.com, Coolblue, Albert Heijn of Zalando. 

Bij het oprichten van een e-commerce bedrijf is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal wet- en regelgevingen. Onderstaand worden deze opgesomd:

  • Duidelijke informatie: zorg ervoor dat je op je website beschikt over duidelijke informatie over je bedrijf en producten. Hierbij moet je ervoor zorgen dat je adres, levertijden en bijvoorbeeld retourbeleid duidelijk vermeld staan;

  • Privacybeleid: op een webshop beheer je veel persoonlijke gegevens van klanten. Het is dus erg belangrijk dat je hier goed mee omgaat. Klanten moeten aan kunnen geven waarvoor ze wel of geen toestemming geven;

  • Algemene voorwaarden: algemene voorwaarden zijn niet verplicht, de wet heeft namelijk al veel geregeld. Als je ze toch wilt hanteren is het belangrijk dat de klant de voorwaarden kan bekijken en dat ze volgens de wet staan beschreven;

  • SSL Certificaat: dit certificaat zorgt ervoor dat je de bankgegevens van klanten goed beschermt. Een SSL certificaat is een versleutelde verbinding die je op je website moet hebben;

  • Cookies: het is belangrijk dat je altijd vraagt om toestemming voor je cookies op de website. Er staat hiervoor een speciale regelgeving in de wet. Zorg er altijd voor dat je aan deze regelgeving voldoet.

De 5 stappen voorafgaand aan de start

Voordat je start met je e-commerce business is het belangrijk dat je een aantal stappen gaat doorlopen. Dit zijn stappen waar je rekening mee moet houden als jij gaat starten met je e-commerce bedrijf, zodat je fouten gaat voorkomen.

  1. Toegevoegde waarde

Het is belangrijk om goed te onderzoeken en te vertellen waar jij waarde toevoegt. Er zijn tegenwoordig zoveel bedrijven, dat het de kunst is dat je je gaat onderscheiden. Bekijk je bedrijfsplan kritisch en focus op de door jou toegevoegde waarde en vraag je ook af of de klant hier ook zo over denkt. Focus hierbij op de branche, doelgroep en trends;

  1. Behoefte verkopen

Het is de kunst om niet een product te verkopen, maar juist de behoefte van de klant. Zorg ervoor dat je slim in kan spelen op deze behoeften. Iemand wil geen tandenborstel, maar een mooi en fris gebit. Verkoop dus het stukje ‘waarom’ in plaats van ‘wat’;

  1. Bereid je bedrijf goed voor

Het opstarten van een website is leuk, maar eigenlijk begint het ondernemen hier pas. Het online ondernemen brengt namelijk nieuwe uitdagingen met zich mee. Denk hierbij aan het het inrichten van je klantenservice of het leren van adverteren op bijvoorbeeld social media kanalen;

  1. De klantreis

Het is de kunst om de klantreis voor je klanten zo soepel mogelijk te maken. Natuurlijk is dit in het begin een enorme uitdaging, aangezien je niet weet wat je klanten gaan doen. Het is de kunst om, zodra je klanten hebt, feedback te vragen. Verplaats jezelf in de klant, wat zal hij/zij doen op jouw webshop en waar zal diegene tegenaan lopen. Als je dit eenmaal in kaart hebt kun je focussen op het verbeteren van je webshop/ Meer hierover lees je in deze blog;

  1. Maak een keuze

Het is belangrijk om een keuze te maken voor je webshop. Een webshop kan namelijk allerlei verschillende redenen hebben. Bedenk dus goed wat je wilt bereiken, zoals naamsbekendheid, meer afzet of omzet, goede service? Dit is nooit goed of fout, maar een persoonlijke keuze. Probeer hierbij wel goed te meten of je keuze ook de gewenste resultaten oplevert. Als dat het geval is, ben je op de goede weg.

5 kenmerken van een succesvol e-commerce bedrijf

Zoals eerder benoemd kan iedereen een e-commerce bedrijf opzetten. Maar waarom is het ene bedrijf succesvoller dan het andere bedrijf? Onderstaand volgen 5 kenmerken van een succesvol e-commerce bedrijf.

  1. Zorg ervoor dat je bedrijf beschikt over een duidelijke strategie. Een strategie is iets om goed over na te denken en niet iets wat je binnen één uurtje bedenkt. Nadat je de strategie hebt bepaald is het goed om deze ook aan te houden en ervoor te zorgen dat de strategie in al je acties naar voren komt. Benieuwd welke strategieën je op gebied van marketing in kan zetten? Lees dan deze blog;

  2. Ook moet je als bedrijf blijven innoveren. Zodra je als bedrijf stil blijft staan, bied je je concurrenten de mogelijkheid om jou in te halen. Blijf je als ondernemer verdiepen in de trends en ontwikkelingen die er zijn en speel hier slim op in door te innoveren;

  3. Ook moet je gebruik maken van de data mogelijkheden. Data Driven ondernemen is een vorm van ondernemen die ervoor gaat zorgen dat jij de concurrentie voorblijft. Zorg voor verschillende doelstellingen en gebruik de data hierbij om te bepalen of deze doelstellingen worden behaald. Ook kan je de data goed gebruiken om je e-commerce bedrijf te verbeteren;

  4. Het is zeer belangrijk om een duidelijke niche uit te kiezen. Als je je echt gaat focussen op een speciale niche kun je ervoor zorgen dat je hier goed in gaat worden en een goed klantenbestand op gaat bouwen. Dit is belangrijk, ook als je bijvoorbeeld via social kanalen wilt verkopen. Een goed klantenbestand en trouwe volgers zullen je omzet doen stijgen;

  5. Zorg tot slot voor goede hosting. Niet is vervelender dan trage websites of veel foutmeldingen. Dit gaat ervoor zorgen dat je klanten vertrekken en je omzet zal dalen. Het investeren in goede hosting is dus 100% een must.

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over de 5 essentiële stappen voordat je een e-commercebedrijf start

Wat is e-commerce?

E-commerce is een afkorting voor electronic commerce, ofwel elektronische handel. Je zou het beter kunnen omschrijven als online verkopen.

Waar moet je rekening mee houden als je start met een e-commerce bedrijf?

Als je start met een e-commerce bedrijf is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal zaken. Denk hierbij aan de inzet van cookies, het beschikken over duidelijke informatie, een goed privacybeleid, algemene voorwaarden en een SSL certificaat.

Wat maakt e-commerce zo gunstig?

Het voordeel van e-commerce is dat je vrij snel kan starten. Nagenoeg alle middelen heb je snel tot je beschikking en ook de investering ten opzichte van een fysieke winkel is relatief laag.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨