Het optimaliseren van de klantreis op bol.com is essentieel voor het realiseren van verkopen. Door goed onderzoek te doen naar de acties welke een klant of bezoeker verricht, kun je hier slim op inspelen. Maak de weg tot het uiteindelijke doel, een aankoop, zo gemakkelijk als mogelijk. Hierdoor stimuleer je meer omzet voor je bedrijf. Daarnaast zorg je voor tevreden klanten, aangezien het aankoopproces gemakkelijker wordt gemaakt. De klant ervaart zo het gevoel dat dit optimaal voor hem of haar is ingericht. Deze tevredenheid kan tevens zorgen voor positieve referenties. Denk hierbij aan mond-tot-mondreclame.
Een klantreis is een reeks van stappen welke een klant doorloopt. De klantreis start bij het ontdekken van een product of dienst en loopt tot na de aankoop van een product. De klantreis bestaat uit emoties van een klant, interactiemomenten en beslissingen van een klant. De klantreis wordt door bedrijven gebruikt om de marketing- en verkoopstrategie te verbeteren. Bedrijven ontdekken hierdoor de behoeften, motivaties en touchpoints van klanten om deze te identificeren en hierop hun acties aan te passen. Meestal delen bedrijven de klantreis op in verschillende delen. Denk hierbij aan de bewustwording en de overweging. Deze fases bieden inzicht in hoe de klanten zich gedragen in de bepaalde fase van het proces. Dit wordt ook wel het AIDA-model genoemd. Het AIDA-model bestaat uit verschillende fases, te benoemen: Attention, Interest, Desire en Action.
Attention: in de attention fase wordt de aandacht van de klant getrokken. Het doel in deze fase is het bewust maken bij de klant dat een product of dienst bestaat. De aandacht wordt getrokken door middel van communicatie. Dit kan zijn massacommunicatie, aanbevelingen of mond-tot-mond reclame. De laatste twee vormen zijn effectiever dan massacommunicatie. Toch is dit een geschikte vorm om veel mensen snel te bereiken.
Interest: interest ofwel interesse is de tweede fase van het AIDA-model. In deze fase ga je, zoals de naam al doet vermoeden, dieper in op de interesses van de consument. Indien je in deze fase niet of onvoldoende interesse wekt bij klanten, loopt je het risico dat ze geen actie ondernemen. Hierdoor loop je als verkoper verkopen mis. Let er in deze fase op dat je je goed focust op de juiste doelgroep.
Desire: in de desire fase zorg je voor verlangen van de consument. De consument is inmiddels bekend met het product en heeft een bepaalde interesse. Je zorgt in deze fase voor het overhalen van de consument. Maak in deze fase je consumenten bewust van de voordelen, zodat de consument wordt overgehaald. Hierdoor gaat de consument de aankoop overwegen.
Action: in de laatste fase moet je actie gaan stimuleren. De consument is bewust van het product en de voordelen. Het enige wat de consument nu nog moet doen is overgaan tot actie. In dit geval de aankoop van een product. Zorg er in deze fase voor dat je klant overgaat tot actie. Maak een product aantrekkelijk, makkelijk om te kopen en beschikbaar. Hiermee vergroot je de kans op verkoop.
Om je verkoop op bol.com te stimuleren zul je als verkoper in moeten spelen op de ideale klantreis van je klanten op bol.com. Om hier zo goed mogelijk op in te spelen, kun je een aantal stappen ondernemen. Deze stappen gaan ervoor zorgen dat je het aankoopproces voor je klanten gemakkelijker verloopt. Onderstaand worden een aantal zaken opgesomd welke je kunt overwegen om door te voeren op bol.com. Hiermee optimaliseer je de klantreis voor op bol.com.
Begrijp je klanten: bepaal goed je doelgroep op bol.com en de motivatie van je kopers. Waarom kopen ze een bepaald product bij jou én wat is het voordeel ten opzichte van de eventuele concurrentie. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht kun je beter inspelen op de klantreis van de consumenten;
Analyseer de huidige klantreis: bekijk hoe je klanten momenteel op bol.com zoeken naar je producten. Onderzoek dit goed en identificeer eventuele knelpunten van je klantreis. Door deze knelpunten weg te halen, vergroot je de kans op verkoop op bol.com. Het goed in kaart brengen van de huidige klantreis geeft ook jezelf als verkoper inzicht in de stappen en de te nemen vervolgacties;
Verbeter de gebruikerservaring: bol.com doet al erg veel aan gebruiksvriendelijkheid van het platform. Hier heb je als verkoper weinig invloed op. Wel kun je goed kijken of de teksten en andere informatie of foto’s goed staan. Als een foto bijvoorbeeld niet scherp is, heeft dit gevolgen op de gebruikerservaring van je klanten. Ook een follow-up mail na het hebben van een artikel in de winkelmand kan goed zijn. Hierdoor zorg je voor extra verkoopstimulans;
Mobiele optimalisatie: ondanks dat dit wederom weer door bol.com wordt geregeld is het hebben van een goed geoptimaliseerde (mobiele) website erg belangrijk. Dit wordt steeds belangrijker, omdat het mobiele zoekverkeer de laatste tijd enorm toeneemt;
Optimaliseren van de zoekfunctie: binnen ons platform kun je het zoekvolume van een bepaald zoekwoord ontdekken. Door hier slim op in te spelen kun je het naar je hand zetten dat bezoekers eerder bij jouw bedrijf of producten uitkomen. Ontdek bij de zoekwoorden tool het volume en verwerk dit vervolgens in de titel of beschrijving van je product. Je zal hierdoor sneller worden gevonden en uiteraard ook meer verkoop realiseren;
Data-analyse: binnen zowel ons platform als bol.com kun je de data analyseren. Deze data geeft veel inzicht, zodat je bepaalde verbeteringen door kunt voeren. Door de data goed onder de loep te nemen, kun je veel leren over het optimaliseren van de klantreis op bol.com. Maak hier als verkoper goed gebruik van, het is namelijk erg leerzaam;
Customer feedback: feedback van klanten is essentieel voor het verbeteren van de klantreis. Waar liepen zij tegenaan, waar wilden ze meer informatie over hebben en wat ontbrak volgens hen? Niet alleen op gebied van de klantreis op bol.com is deze klantfeedback goed. Ook kun je het uitstekend gebruiken voor het verbeteren van je product. Neem de feedback serieus en pas waar nodig de verbeteringen aan. Zie het als een gratis vorm van productoptimalisatie;
Gebruik cross-selling en upselling: op bol.com kun je heel goed extra verkoop realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een HDMI-kabel bij een televisie of een telefoonhoesje + screenprotector bij een nieuwe telefoon. Vaak heb je bij bol.com 5% of 10% korting als je deze bundels inzet. Maak hier als verkoper slim gebruik van door je eigen bundels te bepalen. Hierdoor vergroot je de kans op verkoop.
Nu je als verkoper weet hoe je de klantreis op bol.com optimaliseert, kun je dit toepassen in de praktijk. Lees eerst goed het AIDA-model door en bekijk nauwkeurig de fases waarin klanten zich bij jou bevinden. Heb je dit gedaan? Werk dan aan het optimaliseren van deze klantreis op bol.com door bovenstaande 8 stappen door te voeren. Nadat je dit hebt gedaan ben je nog niet klaar. Optimaliseren is een repeterend proces. Zorg er dus voor dat je eens per maand, kwartaal of jaar gaat optimaliseren. Analyseer, noteer en optimaliseer. In die volgorde.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.