1. Home
  2. Rylee Blog
  3. E-commerce
  4. De belangrijkste termen voor startende ondernemers deel 2

De belangrijkste termen voor startende ondernemers deel 2

Ryon Mereboer

E-commerce

05 Apr. 2023 - 7 minuten leestijd

Onze vorige blog ging over de belangrijkste termen voor startende ondernemers. Hierin hebben wij uitgelegd waarom het zo belangrijk is om deze termen te kennen. De gevolgen kunnen namelijk nadelig uitpakken indien je niet bekend bent met de termen. Natuurlijk zijn er niet slechts een handje vol termen die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Sterker nog, het zijn er heel veel. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen om een vervolgblog te schrijven. In deze vervolg blog gaan we dieper in op de ietwat minder bekende termen. Dit houdt niet in dat deze termen onbelangrijk zijn. Sterker nog, hoe groter je bedrijf wordt, des te meer je te maken zult krijgen met deze termen. Indien je al deze termen goed doorleest, onthoudt en waar nodig noteert, zal dit een hoop gedoe en zoekwerk schelen in de toekomst. Wij wensen jou als ondernemer in ieder geval veel succes! Mocht je termen missen, bekijk dan ook eens onze vorige blog of gebruik een zoekmachine. 

Wat is het verschil met de andere blog?

In de vorige blog schreven wij veelal over de ‘basistermen’. Deze termen zijn belangrijk voor iedere startende ondernemer. Ze vormen de basis van je bedrijf en zijn belangrijk, zeker in de opstartfase. Termen die in onze vorige blog aan bod kwamen zijn onder andere; businessplan, omzetbelasting, branding en doelgroep. We hebben ervoor gekozen om deze vervolgblog te schrijven. De reden hiervoor is simpel. Het weten van de betekenis van een term is erg belangrijk. Het zorgt namelijk voor kennis en snelheid. Als je weet wat een term betekent, kun je snel overgaan tot actie. Als dit niet het geval is zul je eerst de term op moeten zoeken. Dit kost tijd en kan vervelend zijn, zeker als je het antwoord niet snel kunt vinden. Je krijgt als ondernemer, zeker als je groeit, te maken met veel lastige termen. Sommige ondernemers kiezen er dan bijvoorbeeld voor om een boekhouder in te schakelen, als het gaat om financiën. Maar niet iedereen wil of kan dit. 

Ook in deze blog geldt dat wij niet alle termen kunnen benoemen. Ook kunnen wij niet voor jou individueel bepalen of je bekend bent met de onderstaande termen. Wat we wel kunnen is het toelichten van onderstaande termen, zodat jij altijd een terugvalbasis hebt in de vorm van deze blog. Om het toch concreet en behapbaar te houden, kiezen wij ervoor om in deze blog de lastige financiële termen te beschrijven. Je financiën houden je bedrijf draaiende. Het goed op de hoogte zijn van alles wat gemoeid gaat met financiën is dus cruciaal. 

De 7 financiële termen die voor jou belangrijk zijn

Zoals bovenstaand benoemd gaat we dieper in op de financiële termen welke voor jou als ondernemer belangrijk zijn. Deze termen komen van pas als je bijvoorbeeld een gesprek hebt met je boekhouder en hij/zij begint te strooien met allerlei verschillende (en voor jou onbekende) termen. In dat geval komt deze blog voor jou op het juiste moment. Wellicht ken je een aantal van deze zeven financiële termen al. Zie dit vooral als iets positiefs.

  1. Jaarrekening: de jaarrekening is een overzicht van de financiële situatie van een onderneming. De jaarrekening wordt gericht op een bepaald boekjaar. Een jaarrekening geeft inzicht in de financiële ontwikkeling van je bedrijf, eventuele kredietwaardigheid en toont ook nog eens je financiële positie als bedrijf. Een jaarrekening kun je deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK). In sommige gevallen is dit zelfs verplicht. Dit is in het geval van een besloten vennootschap, naamloze vennootschap of bijvoorbeeld een bedrijf met minimaal €6.000.000,- omzet verplicht. De jaarrekening is een onderdeel van het jaarverslag. In het jaarverslag worden de jaarstukken van je onderneming bekendgemaakt. Bij het deponeren van je jaarverslag zorg je ervoor dat de financiële van je onderneming voor iedereen inzichtelijk is. Dit kan interessant zijn voor bedrijven die willen investeren of een ander bedrijf op willen kopen;

  2. Balans: een balans bestaat uit twee verschillende delen. De ene kant bestaat uit je vermogen. Deze kant wordt ook wel de debetzijde genoemd. Hierbij valt te denken aan je debiteuren, positief banksaldo, machines of je voorraad. De andere kant van de balans bestaat uit de creditzijde. Deze zijde laat zien hoe je je debetzijde hebt gefinancierd. Dit kan op verschillende manieren, zoals eigen vermogen of in de vorm van leningen. Deze leningen kunnen van de bank zijn, maar ook kunnen crediteuren hieronder vallen. Het is bij een balans belangrijk dat deze aan beide zijden gelijk is. Als de ene zijde €10.000,- bedraagt, geldt dat ook automatisch voor de andere zijde. Is dit niet het geval? Dan heb je een fout in je boekhouding gemaakt;

  3. Cashflow: deze term hebben we in de vorige blog al kort benoemd. Je cashflow is niet altijd gelijk aan de winst uit je onderneming. De cashflow is de mutatie in je liquide middelen. Je cashflow houdt verband met de crediteuren die jij nog moet betalen en de debiteuren die jou nog moeten betalen. Een goede cashflow is van belang voor de continuïteit van je onderneming. Je hebt namelijk een probleem als je meer moet betalen aan je crediteuren, dan dat er bij je binnenkomt via de debiteuren. Het is belangrijk om goed op je cashflow te letten. Zo weet je als ondernemer precies wat er bijvoorbeeld wekelijks in en uit gaat;

  4. Eigen vermogen: we noemden het eigen vermogen net al even bij balans. Je eigen vermogen is zoals de naam al doet vermoeden, van jezelf. Logischerwijs is veel eigen vermogen dan ook goed voor de gezondheid van je bedrijf. Percentagegewijs wordt een bedrijf gezond genoemd als deze 25% eigen vermogen (of meer) bezit. Je eigen vermogen is niet gelijk aan de winst uit je onderneming en staat ook niet gelijk aan de liquide middelen;

  5. Debiteuren en Crediteuren: debiteuren en crediteuren zijn eigenlijk heel simpel. Denk maar eens aan je bankpasje. Voor je gewone rekening heb je een debit card. Voor je creditcard heb je, zoals de naam al verklapt, een creditrekening. Bij een crediteur ben je de ander geld schuldig. In dit geval de bank. Bij een debiteur is iemand anders jouw geld schuldig. Bij een bedrijf is de debiteur de klant en de crediteur vaak de leverancier;

  6. Winst & Verlies rekening: door middel van je winst- & verliesrekening weet je als ondernemer hoeveel winst of verlies je hebt behaald. Je begint hierbij met je netto omzet. Hier haal je je kosten zoals inkoop, pand en medewerkers vanaf. Over het bedrag wat overblijft betaal je inkomstenbelasting in het geval van een eenmanszaak of vennootschapsbelasting in het geval van een B.V.;

  7. Afschrijvingen: je spreekt van een afschrijving als je een duurder product koopt dat meerdere jaren meegaat. Dit product wordt ieder jaar minder waard en behoudt een restwaarde. Stel een camera gaat drie jaar mee en kost €1200,- excl. Na drie jaar is de restwaarde €300,-. In dit geval is de jaarlijkse afschrijving (1200-300:3) €300,- per jaar. De afschrijvingen komen in de balans op de debetzijde te staan. 

We hopen je nu een goed beeld te hebben gegeven van de belangrijkste termen voor ondernemers. We hebben hierbij gefocust op een onderdeel wat veel ondernemers lastig vinden: financiën. Mis je termen? Bekijk dan eens onze vorige blog of gebruik je favoriete zoekmachine. Succes!

Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over belangrijke termen voor startende ondernemers deel 2

Waarom zijn financiële termen lastig?

Dit hoeft niet lastig te zijn als je de termen een beetje kent. Toch leert de ervaring dat veel ondernemers dit lastig vinden. Niet voor niets zijn er zo veel boekhouders. Doe er slim je voordeel mee, een adviesgesprek is vaak gratis.

Wat is het verschil tussen een debiteur en crediteur?

De crediteur en debiteur zijn tegenpolen van elkaar. In het geval van een debiteur praat je over iemand die jou geld schuldig is, zoals een klant. Bij een crediteur moet jij als ondernemer betalen, zoals bij een leverancier.

Is het verstandig om alle termen te kennen?

Ja, dat is zeker verstandig. Hoe meer je weet van deze termen, des te makkelijker het wordt om hier mee bezig te gaan. Wil je dit niet leren? Schakel dan een boekhouder in die hier wel de kennis en kunde voor heeft.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨