1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe werkt commissiekorting?

Hoe werkt commissiekorting?

Ryon Mereboer

Bol.com verkopersinformatie

12 Oct. 2022 - 6 minuten leestijd

Wanneer je besluit te verkopen op bol.com kun je gratis al je producten aanbieden op het partnerplatform. Je betaalt alleen wanneer je iets verkoopt, namelijk een commissie. Geen vast bedrag per product of per maand dus, maar afhankelijk van je verkoopresultaten. De commissiebijdrage is vaak een percentage van de verkoopprijs en wordt door bol.com onder andere geïnvesteerd in het blijven optimaliseren van het platform. 

Commissiesoorten

Naast een variabel percentage van de verkoopprijs, wat afhankelijk is van de productcategorie en soms ook de verkoopprijs van het artikel, kan de commissie voor elk verkocht artikel ook uit een vast bedrag bestaan. Dat vaste bedrag wordt bepaald op basis van de verkoopprijs van het verkochte artikel. Bol.com gebruikt de commissie voor investeringen waarbij zowel jij als verkoper als de klant profiteren van onder andere de volgende voordelen:

  • Zoekmachineoptimalisatie, om te zorgen dat jouw product goed vindbaar blijft;

  • Schaalvoordelen, bijvoorbeeld op het gebied van verzending, logistiek en automatisering;

  • Financiële afhandeling, centraal geregeld waarbij de klant kan kiezen uit alle vormen van betaling wat bijdraagt aan de conversie;

  • Nieuwe features, zoals volumekorting op platform.

Commissietarieven

Bol.com heeft per productgroep een tabel samengesteld waarin de commissietarieven zijn opgenomen. Dit betreft echter een globaal overzicht, als je als verkoper exact wil weten hoeveel commissie je betaald voor jouw specifieke artikel dan kun je dit checken in je verkoopaccount. Klik bij ‘Artikelen’ het betreffende artikel in en de verkoopprijs die je hiervoor wil hanteren om het juiste commissietarief in te zien. Aan de hand daarvan kun je ook meteen je marge berekenen, dus hoeveel je netto overhoudt na de commissie. 

Voor lager geprijsde artikelen hanteert bol.com ook een verlaagde commissie. Die verlaagde commissie bestaat uit €0,20 ex. btw voor producten onder de 10 euro. Voor producten onder 20 euro rekent bol.com €0,40 ex. btw commissie. Dit zijn vanzelfsprekend vaste commissietarieven. Zoals in de inleiding vermeldt hanteert bol.com ook nog een variabele commissie, afhankelijk van het type artikel en soms ook van de verkoopprijs. Producten onder de 20 euro is een variabele commissie van 4% aan de orde, producten tussen de 20-50 euro 12% en boven de 50 euro 13% variabele commissie.

Nu is het zo dat voor sommige artikelen een tijdelijk verlaagde commissie mogelijk is, mits je het artikel voor een scherpe prijs kunt aanbieden. Wat die commissiekorting precies is en waaruit dat bestaat, lees je in de volgende alinea.

Wat is commissiekorting?

De prijs is voor veel klanten nagenoeg de belangrijkste factor om een product aan te schaffen. Bol.com biedt jou als verkoper regelmatig tijdelijk verlaagde commissies om je te helpen jouw assortiment makkelijker marktconform te prijzen. Je krijgt van deze commissiekortingen automatisch een seintje in het verkoopaccount. Hierin zie je snel je volledige overzicht met mogelijke kortingen, waarbij je op basis van je eigen kosten kunt uitrekenen of de commissiekorting interessant voor je is. Met een paar kliks kun je de prijs direct tijdelijk verlagen tot het einde van de kortingsperiode. 

Het kan zijn dat het voor jou niet haalbaar is om structureel je prijzen aan te passen. Dan kun je Promoties inzetten. Je kan meedoen aan promoties als onderdeel van grote bol.com campagnes zoals Black Friday of Moederdag. Daarnaast kun je ook zelfstandig een promotie aanmaken, waarbij je zelf de looptijd en het assortiment bepaalt. Die promoties worden dan uitgelicht met behulp van een label en door bol.com wordt er vaak ook nog extra zoekmachineoptimalisatie ingezet. Bol helpt je om een goede prijs te voeren, ook wij schreven er een artikel over.

De verlaging van de commissie wordt voor een bepaalde tijd vastgestaan. De periode per geselecteerd artikel kun je terugvinden in je verkoopaccount. Houd het einde van een periode (aflopende verlagingen) goed in de gaten, want de prijzen worden niet automatisch teruggezet naar de oorspronkelijke prijs. Na afloop van de periode zal je je prijspunt dus moeten evalueren en eventueel aanpassen. 

De commissiekorting (zowel voor Nederlandse als Belgische bol.com partners beschikbaar) is dus afhankelijk van de relevantie van het artikel voor de klant. Producten die niet of beperkt relevant voor de bol.com gebruiker zijn, zullen niet in aanmerking komen voor de commissiekorting. Maar hoe wordt nu precies de commissiekorting bepaald?

Berekening commissiekorting

Voorheen was er een vaste commissiekorting voor het promotie assortiment. Dit assortiment bestaat uit artikelen die een beoordelingscijfer van een 6 of hoger hebben. Voor deze artikelen kun je dus naast meedoen met bol.com campagnes ook zelf je eigen promotie creëren, waarbij je in een zelf geselecteerde looptijd en artikelen promoties kunt instellen. Nu wordt de commissiekorting alleen afhankelijk van de relevantie van het artikel voor de klant, om op die manier zo relevant en succesvol mogelijk te zijn als bol.com platform. 

De verlaagde commissie wordt berekend zodra je als verkoper de bestelling verwerkt. Het is dus aan te raden om bestellingen - sowieso - zo snel mogelijk te verwerken. De commissiekorting wordt automatisch verrekend bij de uitbetalingen van de bestellingen door bol.com. 

Bepaling commissiekorting

Ieder artikel kent een relevantiescore tussen de 1 en 100, die doorlopend wordt aangepast. De score wordt berekend aan de hand van een aantal zaken:

  • Het aantal views van het artikel;

  • Hoe vaak het artikel verkocht wordt in een bepaalde periode;

  • Wat de klantbeoordelingen van het product zijn;

  • Hoe volledig de productinformatie is;

  • Het aantal retouren;

  • Hoe vaak het artikel door de klant op zijn of haar bol.com verlanglijstje gezet wordt.

Hoe hoger de score, hoe hoger de commissiekorting (op variabel gebied). Jouw product is immers relevanter voor de klant. Is jouw relevantiescore op een artikel lager dan een 7, dan ontvang je standaard geen korting. Valt de score tussen de 7 en de 15, dan krijg je 25% commissiekorting. Scoor je boven de 15, dan is jouw commissiekorting 50%. Even een voorbeeld. Jouw commissie is normaal 2 euro vast + 15% variabel op een artikel met een relevantiescore van 20. Dat betekent dat je met de commissiekorting nog altijd de vaste commissie van €2,- aan bol.com afdraagt, maar jouw variabele commissiekorting gaat van 15% naar 7,5%. Mooi meegenomen!

De relevantiescore kun je beïnvloeden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen door buiten de promotie om een goede prijs te voeren. Je artikel wordt beter vindbaar voor de klant wat ertoe kan leiden dat je meer verkopen genereert. Ook kun je Adverteren via bol.com inschakelen. Hierdoor wordt je artikel eveneens vaker gezien en mogelijk verkocht. Als laatste actie om de relevantiescore te beïnvloeden is het retourpercentage te verlagen. Beschrijf het product zo volledig mogelijk, waardoor je die kans verlaagd.


Ryon Mereboer

Ryon is the founder of Rylee

Veelgestelde vragen over hoe commissiekorting werkt

Wanneer krijg ik commissiekorting?

Commissiekorting krijg je bij variabele percentages, afhankelijk van je type product. Je kunt in aanmerking komen voor verlaagde commissies als je scherpe prijzen kunt hanteren en een beoordelingscijfer van een 6 of hoger behaald. Bovendien zal het moeten gaan om promotie assortiment.

Aan de hand van welke factor(en) wordt de commissiekorting bepaald?

Dit hangt volledig af van de relevantiescore, dus hoe relevant het artikel voor de klant is. Die score wordt onder andere bepaald door hoe vaak het product verkocht is, wat de beoordelingen zijn en hoe volledig jij de productinformatie hebt genoteerd.

Hoe kan ik mijn relevantiescore verbeteren?

Door een scherpe prijs te voeren waardoor je product beter gezien en potentieel sneller verkocht wordt, door Adverteren via bol.com in te schakelen en het retourpercentage te verlagen.
Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

An app that keeps on developing!! Highly recommended! 👍 💎

Karen

@karen

Very nice research tool that is easy to use and gives a good overview. Highly recommended! 🥰

Jona

@jona

Very fine tooling. Looks pretty slick and has just about everything needed for my business. Unanimously worth every euro! Highly re... 🔥✨

Bradley

@bradley

Good for both beginners and those who have already started. Convenient and easy to use. 🥰

Cassandra

@cassandra

Since using Rylee I have grown as a Bol.com entrepreneur. What I like about Rylee is that I can my automate emails ... 🔥✨

Sadat

@sadat

The best tool to track the products and good overview clear and easy to use. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideal for tracking a lot of products at the same time! A real enrichment to my business. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is simple, easy to learn & use. Very affordable and can be canceled monthly, so no annoying contracts. 🔥✨