Verkopen is leuk, maar het wordt pas echt leuk als je producten verkoopt waar veel behoefte aan is. Alleen hoe kom je hier achter? Dit ga je lezen in onze nieuwste blog. Het verrichten van goed productonderzoek is namelijk essentieel voor de slagingskans van jou als verkoper. Je kunt starten met het verkopen van een product, maar als niemand hier behoefte aan heeft verkoop je niks. Hoe fijn zou het zijn als je wel wist hoe dit moest, om zoveel verkoop te realiseren? We nemen je mee in hoe je ontdekt aan welke producten veel behoefte is en welke tools je helpen om dit te ontdekken.
Voorafgaand aan de verkoop dien je te ontdekken aan welke producten veel behoefte is. Dit kun je op verschillende manieren doen, te starten bij productonderzoek. Productonderzoek komt in verschillende stappen, zodat je per stap meer informatie op kunt zoeken als dit nodig is. Door deze stappen zorgvuldig te doorlopen, ontdek je sneller aan welke product veel behoefte is. Nadat je dit hebt ontdekt kun je gaan inkopen en verkopen op basis van feiten in plaats van aannames. Dit is wel zo prettig, zeker als je grote aantallen van een product in wilt kopen is het fijn dat je weet of hier veel vraag naar is. Blijkt dit uit onderzoek inderdaad zo te zijn, koop je met een stuk meer vertrouwen je producten in. Onderstaand worden stappen opgesomd welke je kunt gebruiken om goed productonderzoek te verrichten. Pas deze stappen toe in de praktijk en doe er je voordeel mee:
Bepaal je doelgroep: dit zou een goede eerste stap kunnen zijn. Wel is het zo dat sommigen eerst hun product bepalen en later pas de doelgroep. Beide volgordes is prima, maar wij raden toch aan om eerst je doelgroep te bepalen. Door te weten voor wie je product bedoeld is, kun je gericht onderzoek doen en je product inkopen of ontwikkelen op basis van deze wensen en behoeften;
Verzamel de benodigde data: alvorens je start met verkopen is het goed om bruikbare data te verzamelen. Dit kun je op veel verschillende manieren doen. Hoe je dit doet hangt wel af van de doelgroep. Kies je voor een niche-markt? Dan kun je beter gaan voor interviews met potentiële klanten. Kies je liever voor de massa? Zet je pijlen dan op het uitzetten van een enquête. Bekijk de markt en bijbehorende statistieken ook goed. Vul je gegevens aan met een concurrentie-analyse om zo de mogelijke verkoopkansen in kaart te brengen;
Analyseer de beschikbare marktgegevens: nadat je de gegevens hebt verzameld, kun je deze analyseren. Bekijk hierbij of de gegevens welke je hebt verzameld kansen bieden om te verkopen of juist niet. Door de kansen en bedreigingen tegen elkaar af te wegen, kom je tot een inzicht om wel of niet in te kopen. Neem deze kansen en bedreigingen serieus. Vanzelfsprekend kun je kansen creëren en bedreigingen elimineren, maar dit gaat in de praktijk vaak lastiger dan gedacht;
Onderzoek de concurrentie nogmaals: na het verrichten van een concurrentie-analyse in stap 2, kun je verder gaan door de concurrentie goed onder de loep te nemen. Het is inmiddels bekend wie dit zijn. Bekijk de websites, reviews en online vindbaarheid. Wat zijn hun sterke- en zwakke punten? Bepaal op basis van deze informatie of je wel of geen kans maakt in de markt om deze te betreden;
Test je product grondig: voordat je je product op de markt brengt, dien je deze eerst goed te testen. Niet alleen voor het verminderen van het aantal retouren is dit goed. Ook zorg je voor minder negatieve klanten. Iets wat je in het begin niet wilt hebben. Test je product niet alleen zelf, maar ook bij je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de mensen welke je hebt geïnterviewd. Zo ontdek je, op basis van betrouwbare input, of je op de goede weg bent met je product;
Monitor de markt: de laatste stap is misschien wel de meest belangrijke stap. Hierbij ga je de markt monitoren. Houd de marktgegevens continu in de gaten en stuur bij waar nodig. Door de resultaten nauwlettend in de gaten te houden kun je je strategie hierop aanpassen als dit moet. Zo blijf je jezelf verbeteren ten opzichte van de concurrentie.
Er zijn tegenwoordig enorm veel tools welke je kunnen helpen met het uitvoeren van productonderzoek. De vraag is meestal niet of een tool je kan helpen, maar naar welke tool je op zoek bent. Zoals eerder beschreven kun je kiezen voor het uitzetten van een enquête. Survio zou hiervoor een prima optie zijn. Onderstaand volgen een aantal andere tools welke handig zijn, inclusief een voorbeeldbedrijf;
Concurrentie-analyse: voor het uitvoeren van een goede concurrentie-analyse kun je gebruikmaken van een tool zoals SEMrush. Hiermee ontdek je hoe een bedrijf online presteert en waar deze kansen laat liggen;
Als je feedback wilt verzamelen van je kopers kun je hiervoor allereerst de reviews van bol.com of je website voor gebruiken. Wil je kiezen voor een andere tool, kan je gebruikmaken van bijvoorbeeld UserVoice;
Voor zoekwoorden onderzoek kun je indien je gaat verkopen op bol.com, gebruikmaken van onze zoekwoorden tool. Ontdek direct welke zoekwoorden goed scoren op bol.com, zowel in Nederland als België. Ga je niet verkopen op bol.com? Kies dat voor een zoekwoorden tool zoals Google Keyword Planner;
Op social media kun je ook veel monitoren. Denk bijvoorbeeld aan een tool zoals Hootsuite om de online kanalen te monitoren;
Het verrichten van goed marktonderzoek is essentieel. Ook hiervoor kun je gebruikmaken van veel verschillende tools. Heb je behoefte aan goede en betrouwbare informatie? Kies dan voor bijvoorbeeld Statista;
Als laatste punt is het kiezen voor heatmapping een optie. Middels heatmapping ontdek jij waar de bezoeker met de muis heeft gezocht. Door dit zoekgedrag te analyseren, met bijvoorbeeld de tool Hotjar, kun je eventuele buttons aanpassen op basis van het zoekgedrag van de bezoeker. Hierdoor kun je sneller converteren.
Natuurlijk beschikken wij, indien je gaat verkopen op bol.com, ook over een goede tool. Binnen onze tool krijg je inzicht in alles wat je nodig hebt op bol.com. Binnen onze tool verricht je snel en gemakkelijk zoekwoorden onderzoek, track je je concurrenten of hun producten, houd je in het analytics-dashboard alles nauwkeurig bij én heb je in één oogopslag alle producten voor je. En dit is nog niet alles, we bieden meer, veel meer. Benieuwd naar onze tool en of jij er je voordeel mee doet? Maak dan gebruik van onze gratis 14-daagse proefperiode en ontdek de voordelen zelf.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 09 Oct. 2024
Door Administratie - 27 Aug. 2024
Door Administratie - 07 Aug. 2024
Door Administratie - 24 Jul. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 06 Jun. 2024
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.