Zoals in dit eerder artikel aangegeven worden naar schatting maar liefst dertig miljoen artikelen aangeboden voor de verkoop op bol.com. Het e-commerce platform heeft meer dan 9000 categorieën waarvan veel subcategorieën. Het verrichten van productonderzoek is om die reden een belangrijke zaak. Met productonderzoek of product research, onderzoek je naar welke producten nog vraag onder consumenten is. Het grote aanbod op bol.com staat gelijk aan de grootte van de vraag. Immers, als er geen vraag zou zijn naar producten op bol.com zou het aanbod niet zo hoog liggen.
Dankzij de product research tool van Rylee kun je als bol.com verkooppartner het zoekvolume achterhalen, waarmee je de populariteit van jouw product ontdekt. Lees meer over hoe dat in zijn werk gaat hier.
Naast productonderzoek om de vraag te achterhalen moet je natuurlijk ook een product wat je leuk vindt of waar je achter staat. Als je iets verkoopt waar je je toe aangetrokken voelt, dan ben je gemotiveerd om aan de slag te gaan. Bedenk dus wat je graag doet in je vrije tijd. Misschien ken je ook al een aantal mensen waarvan je zeker weet dat ze dat zouden kopen, omdat ze dat als hobby hebben of er geïnteresseerd in zijn. Kun jij daar met je product op in spelen? Op die manier kun je al je doelgroep bepalen. Daarnaast zijn veel ondernemers begonnen met ondernemen omdat ze in de dagelijkse praktijk zelf ergens tegenaan liepen waarbij ze vonden dat daar nog geen of geen goede oplossing voor dat probleem of frustratie was.
Kijk ook eens goed naar recensies van klanten over producten. Waar klagen zij over? Geven ze suggesties in hun feedback? Wat zijn de goede punten? De producteigenschappen, die zowel negatief als positief kunnen zijn, zul je moeten gaan vertalen naar klantvoordelen. Op die manier is jouw product probleemoplossend voor de consument.
Waarschijnlijk wil je na het lezen van dit artikel weten wat een goed product is om te verkopen op bol.com. Die vraag is niet in één keer te beantwoorden. In principe is het zo dat productcategorieën als kantoor, school, koken en huishoudelijke artikelen toegankelijk zijn. Dat komt omdat dit artikelen zijn die over het algemeen geen hoge verkoopprijs hebben. Bovendien zijn ze eenvoudig te verkopen op bol.com. Het nadeel is dat de concurrentie bij dergelijke producten relatief hoog is waardoor je de artikelen ook concurrerend op bol.com moet plaatsen. Denk hierbij aan de prijs en levertijd. Met de tool van Rylee verkrijg je waardevolle informatie in hoe je product in de markt ligt en signaleer je de trends en ontwikkelingen.
Wat niet aan te raden is om te verkopen op bol.com zijn categorieën als kledij en schoenen, want daar moet je rekening houden met maten. Hierbij zul je een inschatting moeten maken hoeveel stuks je van elke maat moet inkopen. Dat is best lastig, omdat de maat a groter uitvalt en maat b kleiner.
Producten als keukengerei, een beschermhoes voor de laptop of een speelgoedauto zijn voorbeelden van artikelen die de consument het hele jaar gebruikt. Dan is het logisch dat ze ook het hele jaar kunnen worden verkocht. Het heeft geen zin om in de zomermaanden die paar handschoenen aan te bieden op bol.com.
Een trend vroeg genoeg herkennen betekent een voorsprong op je concurrenten. Misschien kun je zelfs al marktleider worden op een volledig nieuw product of een bestaand product met nagenoeg geen aanbieders.
De recente trend is dat men niet meer betaald voor het bezit, maar voor het gebruik ervan. Dit biedt voor fabrikanten en verkopers kansen, door producten te kiezen die de consument regelmatig vervangt. Denk aan al die abonnementen die je hebt waarbij je per maand een vast bedrag betaald. Er is een mooi voorbeeld van een parfumfabrikant, die een geur-abonnement aanbiedt. In plaats van één grote fles parfum te kopen ontvangen klanten maandelijks een kleine verpakking van een nieuw geurtje. Binnen een jaar groeide dit parfummerk naar 10.000 abonnees. Voor het bedrijf een vaste maandelijkse cashflow en loyale klanten.
Hoewel het dus lijkt alsof je ieder artikel kunt verkopen, is het ook raadzaam te kijken naar praktische zaken. Nadat je een product verkocht hebt zal het naar je klant moeten worden verzonden. De verzendtarieven worden berekend op basis van de grootte en gewicht van het product. Bol.com adviseert maximale afmetingen van 55 x 45 x 75 centimeter en een maximaal gewicht van 10 kilogram. Je zult je dus moeten afvragen of die boekenkast wel een geschikt product is te verkopen op bol.com, omdat je mogelijk hoge verzendkosten betaald. En dat drukt weer op je winstmarge. Bovendien nemen grote producten veel ruimte in beslag in je magazijn.
Als laatste tip wil Rylee je meegeven dat het niet aan te bevelen is om zogenoemde ‘’hype producten’’ te verkopen op bol.com. Dit zijn producten die een korte tijd heel populair zijn. Een bol.com verkooppartner ben je op de lange termijn, om jou altijd of het hele jaar door zekerheid te bieden in een inkomen. Met de tool van Rylee ontdek jij producten waar in de loop der tijd interesse of vraag is vanuit de consument.
Om het te concretiseren hebben wij een aantal voorbeelden voor je van niet-seizoens gebonden artikelen waar ook op lange termijn vraag naar is.
Fitnessmatjes of attributen. Mensen zullen zowel in de winter als in de zomer sporten, waarbij fitness een sport is die aanzienlijk in populariteit is toegenomen. Let bij de fitnessatributen op artikelen die een gangbare prijscategorie hebben.
Boxen, manden, bakken etc. De consument heeft altijd opbergruimte nodig. Praktische en compacte opbergboxen zijn bij uitstek producten die het hele jaar door wordt verkocht en altijd vraag naar zal zijn.
Magneten. Ideaal voor koelkast, whiteboard of toepasbare muren.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.