1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Wat moet je weten over Private Label producten op bol.com?

Wat moet je weten over Private Label producten op bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

11 Jan. 2023 - 7 minuten leestijd

Private Labels zijn goed voor de positionering van je product op bol.com. Wel brengt een Private Label enkele regels met zich mee. In deze blog vertellen we je eerst wat een Private Label inhoudt. Hierna gaan we dieper in op de voordelen van een Private Label op bol.com. Wel moet je er rekening mee houden dat je indien je een Private Label gaat gebruiken, je dit product voor de komende jaren wilt verkopen. Het betreft dus een duurzame investering welke op lange termijn schaalbaar is. Zo kun je in de toekomst uitbreiden richting Amazon of de winkelstraat. Meer over het opzetten en verkopen van een Private Label lees je in deze blog.

Wat is een Private Label?

Een Private Label is eigenlijk niets anders dan het koppelen van jouw merknaam aan een andermans product. In feite koop je een product in bij een leverancier, zoals bijvoorbeeld Alibaba. Vervolgens koppel je je eigen productnaam aan dit product. Deze voorzie je vervolgens van logo en een juiste verpakking. Indien je op zoek bent naar goede productverpakkingen kun je hier een kijkje nemen. Wij helpen je graag om een zo goed mogelijke productverpakking te ontwerpen.

Je product of dienst wordt in het geval van een Private Label ontworpen door een leverancier. Deze leverancier kan in Europa zitten, maar in de meeste gevallen is de leverancier afkomstig uit Azië (China). Nadat dit product of de dienst is geproduceerd komt het product de markt op. Echter gaat er in het geval van Private Label één stap aan vooraf. Het product wordt niet direct te koop aangeboden. Eerst zorg je ervoor dat je merknaam en verpakking op en om het product heen komt. Het inzetten van Private Labels gebeurt de laatste tijd steeds vaker en is geschikt voor het verkopen op bol.com. Het biedt verschillende voordelen. Allereerst rem je de concurrentie. Doordat je een ‘eigen product’ verkoopt, voorkom je dat je veel concurrentie krijgt. Concurrenten kunnen immers niet onder jouw merknaam gaan verkopen. Je onderscheidend vermogen groeit hiermee aanzienlijk. 

Om verwarring te voorkomen leggen we je ook graag het verschil uit tussen het ‘White Label’ en ‘Private Label’. In het geval van een White Label mag iedere verkoper het product verkopen. Je remt de concurrentie dus niet en stimuleert dit eigenlijk. Ook bouw je niet aan een merk en is het opschalen lastiger. Bij een Private Label heb je, zoals het woord ‘private’ al doet vermoeden, als enige het verkooprecht van het betreffende product. Dit is dus ideaal als je een markt wilt domineren met je product. Wij raden dus ook zeker het verkopen van Private Label producten aan. 

Wat is het voordeel van een Private Label?

Het belangrijkste voordeel van een Private Label product is het feit dat je veel beter kunt positioneren. Bij een positionering neem je een bepaalde positie binnen de markt in en bepaal je de plek in het hoofd van de afnemer welke jij met je product wil innemen. Doordat je een Private Label hebt is het product of de dienst in jouw bezit. Géén enkele concurrent mag dit product onder dezelfde naam dus ook verkopen. Dit komt doordat je je eigen merknaam, verpakking en productfuncties hebt. Je grootste voordeel is dus het onderscheidend zijn binnen de markt. Indien je wilt focussen op lange termijn verkopen op bol.com (en andere platformen) raden wij je aan altijd te focussen op Private Label, in plaats van White Label. Bij een White Label bouw je nooit aan een merk, je focust dus niet op de toekomst. Je product is ook niet specialer dan het product van de concurrent. Dit is iets wat je als verkoper nooit moet willen. Ook zal de concurrentie drastisch toenemen als een product meer vraag krijgt. De concurrenten kunnen immers gemakkelijk hetzelfde product verkopen en jouw omzet doen dalen. 

Wat verder belangrijk is bij een Private Label is het focussen op kwaliteit van een product. Op dit onderdeel dien je nooit te moeten bezuinigen. Het is het eerste aspect waarmee afnemers jouw merknaam associëren. Ook kun je hier wederom weer onderscheiden ten opzichte van welke een vergelijkbaar product willen verkopen. Je kunt met een Private Label ook een hogere prijs vragen. Houd de prijs wel realistisch. Hoe hoger de prijs, des te meer een klant verwacht van het product. Voorkom onnodig veel retouren door een verkeerd beeld te schetsen. Bijkomend voordeel is dat je bij een Private Label aan een merk bouwt. Zet je creativiteit in om het volledig eigen te maken. Je bent zelf volledig vrij te bepalen hoe jij wilt dat een product overkomt bij de afnemer. 

Natuurlijk kent een Private Label ook nadelen. Logischerwijs is het opzetten van een Private Label duurder dan het verkopen van een White Label. Je moet tijd en geld investeren in een product/branding. Zeker in het geval van lange termijn verkopen is het wel belangrijk dat je geen White Label gaat verkopen. Dit biedt geen garanties voor de toekomst. 

Staan leveranciers open voor een Private Label?

Het antwoord is vaak heel simpel, Ja! Bij een Private Label ontstaat namelijk een duurzame relatie. Dit is voor zowel verkopende partij als leverancier gunstig. Wel zal dit in het begin wat lastig kunnen zijn. Leveranciers vragen vaak hoge oplages van een product. De reden hiervan is dat ze een aantal aanpassingen door moeten voeren in het productieproces. Er komen kosten bij zoals het opslaan van je voorraad en het doorvoeren van de nieuwe productverpakking. Je kunt de oplages wel reduceren door geen merknaam te laten drukken op je product. Een keuze kan zijn om dit achteraf te doen óf enkel te kiezen voor een productnaam op de verpakking. Voor bol.com is het niet verplicht om een merknaam op je product te hebben. 

Vereisten Private Label op bol.com

Voor het verkopen van Private Label producten op bol.com moet je als verkoper voldoen aan een aantal eisen. Deze eisen worden onderstaand benoemd;

  • EAN code: ieder merk moet voorzien zijn van een GS1 EAN code. Deze code moet zichtbaar zijn op de productverpakking;

  • Merknaam: je mag je product niet zomaar een merknaam geven. Dit moet geregistreerd staan bij het BOIP. Je handelsnaam regel je bij de Kamer van Koophandel. Let op dat een merkregistratie wel twee tot drie maande kan duren, voordat alles is geregeld; 

  • Zichtbaarheid merk: je merk moet zichtbaar zijn op de productverpakking en/of het product. Ook moet je een afbeelding van je product of verpakking toevoegen aan je product listing. Meer hierover lees je hier

Wat kost een Private Label?

Een Private Label brengt logischerwijs ook extra kosten met zich mee. Onderstaand sommen we op waar deze kosten vandaan komen;

  • Merkregistratie bij BOIP;

  • Kopen van GS1 codes;

  • Doorvoeren eigen productverpakking;

  • Kwaliteit van zowel verpakking als product;

  • Vertaling van gebruiksaanwijzing;

  • Extra kosten voor de klantreis, denk aan social media en persoonlijke foto’s.

Het volledige kostenplaatje hangt af van de complexiteit van je product. Indien je kiest voor een goedkope productverpakking (wat wij niet aanraden), zal dit schelen in het kostenplaatje. Ook kun je zelf bepalen in hoeverre je ondersteunende middelen inzet voor de klantreis. Denk aan social media en de hoeveelheid productfoto’s. 

Je bent nu volledig op de hoogte over wat je moet weten over Private Label producten op bol.com. Indien je vragen hebt, schroom niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder. Ook wat betreft de diensten bieden wij uitkomst. Bekijk ons volledige dienstenaanbod op deze pagina. Waar nodig zijn wij bereid je te helpen om succesvol van start te gaan met het verkopen van jouw Private Label op bol.com!

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over wat je moet weten over Private Label producten op bol.com

Is een Private Label op bol.com verplicht?

Nee dit is het niet. Wel raden wij het zeker aan, omdat je op deze manier de concurrentie remt. In het geval van een White Label laat je de concurrentie makkelijker toe. Dit kan leiden tot omzetverlies van je eigen shop.

Waar moet je aan voldoen om een Private Label te verkopen op bol.com?

Zorg ervoor dat je beschikt over een EAN code. Ook moet je je merknaam registreren bij het BOIP. Tot slot moet je merknaam zichtbaar zijn op de productverpakking of op het product.

Willen leveranciers meewerken aan een Private Label?

Ja dit willen ze zeker. Je streeft namelijk naar een strategische relatie met de leverancier. Dit is precies wat je wilt voor beide partijen. Ook zijn ze hierdoor welwillend om aanpassingen door te voeren, welke jij wens voor je product.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨