1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Wat is de eerste stap om te verkopen op bol.com?

Wat is de eerste stap om te verkopen op bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

26 Jan. 2023 - 7 minuten leestijd

Wij begrijpen wel dat je wilt beginnen met het verkopen op bol.com. Het is de grootste online winkel van Nederland en België. Even wat cijfers: 85% van de Nederlanders en Belgen kennen bol.com, 140 miljoen mensen bezoeken maandelijks bol.com en er staan ongeveer 34 miljoen unieke artikelen online. Nadat je overtuigd bent van het potentieel van bol.com en je hebt besloten te verkopen op bol.com, zal je jouw verkoopaccount goed willen inrichten. Dat doe je met deze tips.

Tip 1: Product research

Nadat je alle stappen hebt doorlopen ten aanzien van het aanmaken van je bol.com verkopersprofiel, is het tijd om te achterhalen welk(e) product(en) jij op bol.com wilt gaan zetten. Misschien heb je allang een keuze gemaakt, maar toch is het aan te bevelen te achterhalen in hoeverre er vraag is naar het product of de producten die jij op bol.com wilt zetten. Dat doe je met productonderzoek. De vraag van de consument is belangrijk, zodat je de kans op verkoop aanzienlijk vergroot bij genoeg vraag. Product research is voor veel aanbieders de eerste stap van het verkoopproces om de kansen in te schatten. Houd er echter rekening mee dat jouw concurrenten ook productonderzoek zullen gaan verrichten. Als wordt achterhaald dat er veel vraag is naar dat ene product, dan kun je er vergif op innemen dat ook zij het betreffende product zullen gaan aanbieden op bol.com. Het is de kunst om op zoek te gaan naar een bol.com product waarnaar veel vraag is, de marges goed genoeg zijn en er weinig concurrentie aanwezig is.

De prijs is ook een belangrijk element bij product research, dit is immers het belangrijkste aspect waarop klanten besluiten jouw product te kopen. Een vuistregel is dat de producten die tussen de €20,- en €50,- het beste verkopen via bol.com, omdat dit bedragen zijn die de consument doorgaans snel kopen zonder uitgebreid onderzoek te verrichten waarbij verschillende aanbieders worden vergeleken. Dit is veelal wel het geval bij producten duurder dan €50,-. In een ander blog lees je alles over hoe je de juiste prijs kiest voor jouw bol.com product en wat prijssterren zijn.

Product research is het fundament van een succesvolle verkoopstrategie op bol.com. Met de tool van Rylee ontdek jij in een handig overzicht het zoekvolume in een bepaalde periode van een bepaald product. Belangrijke informatie dus voordat je producten op bol.com gaat aanbieden.

Naast dit alles moet je natuurlijk wel een product verkopen waar je achter staat en wat je leuk vindt. Als je je aangetrokken voelt tot het product wat je aanbiedt op bol.com, ben je ook gemotiveerd om aan de slag te gaan met de verkoop. Ook zijn veel ondernemers begonnen met ondernemen omdat ze ergens tegenaan liepen, een vorm van frustratie dus. Met in het achterhoofd dat er een betere of andere oplossing voor dat probleem zou zijn, worden er producten of diensten op de markt gebracht die dat gevoel bevestigen.

Tip 2: Realiseer een goede product listing

Goed bezig, je hebt een product gevonden waarnaar veel vraag is of dat je leuk vindt te verkopen. Nu is het zaak jouw producten dusdanig in de markt te zetten dat ze goed vindbaar zijn (en uiteraard ook conversie opleveren). Dat noemen we product listing. Product listing is dus het optimaliseren van een product zodat een consument potentieel sneller het product te zien krijgt op een platform als bol.com. Een aantal elementen zijn zeer belangrijk alvorens je jouw product gaat verkopen op bol.com.

Zorg voor een goede producttitel. De producttitel is samen met de afbeeldingen de eerste impressie van je potentiële klant, uitermate belangrijk dus. Neem relevante zoektermen in de producttitel mee, die je hebt achterhaald uit je product research. Maak de producttitel niet te lang, maximaal 60 tekens. Een voorbeeld van een goede opbouw is [Merk] - [Serie] - [Productgroep] - [Maat of kleur] - [Aantal stuks of onderscheidende kenmerken]. 

Ook jouw productomschrijvingen zul je SEO-proof moeten inrichten om goed vindbaar te zijn tussen al dat mogelijke concurrentiegeweld. Je hebt bij het schrijven van de productinformatie de keuze uit twee vormen van zoekwoorden (keywords). Dat zijn shorttail- en longtail keywords. Shorttail keywords bestaan uit niet meer dan drie woorden, bijvoorbeeld groene houten tandenborstel. Longtail keywords beslaan meer dan drie termen, zoals groene elektrische tandenborstel gemaakt van hout en van het merk Braun. Aan te raden is om beide vormen van keywords in de productinformatie op te nemen, zodat je geen woorden uitsluit terwijl een aantal consumenten mogelijk wel daarop zoeken. Het zou immers zonde zijn dat je in dat geval niet gevonden wordt! Varieer dus een beetje met de keywords.

Foto’s en video’s. Zoals aangegeven geeft beeldmateriaal ook de eerste indruk van het product voor de consument op bol.com. De meeste consumenten klikker sneller een product aan als er mooie foto’s zijn weergegeven in plaats van veel woorden. De eerste afbeelding - de hoofdafbeelding - is hierbij de belangrijkste, zorg er dus voor dat die er opvallend uitziet. Zo onderscheid je je van andere bol.com aanbieders. Bespaar sowieso nooit op afbeeldingen, want het moet voor de consumsent duidelijk zijn wat je aanbiedt. Huur eventueel een professionele productfotograaf in om jouw product visueel aantrekkelijk in de markt te zetten. Nog een tip: tegenwoordig kun je ook video’s uploaden bij de productinformatie! Dit zegt vaak ook meer dan heel wat lappen tekst.

Een laatste belangrijk element is de beloftes die je waarmaakt. Hoe sneller je kunt leveren, hoe beter je potentieel gevonden wordt op bol.com. Maar een snelle levertijd opgeven is een, het daadwerkelijk nakomen is twee. Bol kan je zelfs verwijderen als je meermaals de opgegeven levertijd niet nakomt. Lees daar alles over in dit blog. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van Logistiek via Bol (LvB). Dan neemt bol.com het gehele logistieke proces voor je uit handen waarbij ze zelfs je voorraad in hun eigen magazijn leggen. Naast dit alles handelen ze ook klantvragen af, behandelen ze retouren en realiseren dus een gegarandeerde lage levertijd. Wel zo handig om succesvol te verkopen via bol.com! In dit artikel kom je meer te weten over de mogelijkheden ten aanzien van de logistiek.

Mocht het nu zijn dat je hulp nodig hebt bij dergelijke optimalisaties of er geen zin of tijd voor hebben, schakel dan de bol.com expert van Nederland - Rylee - in om je hierin te ontzorgen tegen een voordelig tarief. Bekijk hier meer over.

Tip 3: Kies voor adverteren op bol.com

Als laatste tip wil ik je meegeven dat je ook de mogelijkheid hebt om producten te adverteren op bol.com. Dit heet ‘sponsored products’. Dit lijkt op Google Ads, waarbij je net zoals in Google ook op bol.com kunt targeten op het zoekgedrag van potentiele klanten en je komt bij de bovenste plaatsen te staan in de resultaten. De kosten van deze betaalde vorm van adverteren op bol.com hangen af van hoe vaak er op je product wordt geklikt. Je kan eenvoudig een limiet instellen van hoeveel je maximaal wilt uitgeven, je zult dan dus gegarandeerd nooit meer uitgeven dan wat je daar opgeeft. 

Houd er wel rekening mee dat sponsored products enige technische onderlegging behoeft en het weinig oplevert als je het niet goed aanpakt. Rylee kan je hierin adviseren.

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over wat de eerste stap is om te verkopen op bol.com

Welke stappen zijn in ieder geval belangrijk om te verkopen via bol.com?

Begin te allen tijde eerst met het uitvoeren van product research. Dit is het belangrijkste van het verkoopproces. Optimaliseer daarna je producten met product listing.

Hoe richt ik nog meer op een goede manier mijn bol.com store in?

Door goede producttitels- en omschrijvingen op te geven, mooie foto’s up te loaden en een beloofde lage levertijd in te vullen.

Wat kan ik nog meer doen om succesvol te zijn met mijn verkoopaccount op bol.com?

Een van de mogelijkheden die je hebt om een vliegende start te maken is in te zetten op betaald adverteren via bol.com (sponsored products). Zo ben je verzekerd van een hoge rangschikking in de resultaten waarbij er dus potentieel vaker geklikt wordt op jouw product.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨