1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Verkopen op bol, dit is de reden dat veel mensen hierin falen

Verkopen op bol, dit is de reden dat veel mensen hierin falen

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

24 Oct. 2022 - 6 minuten leestijd

Het verkopen op bol.com is niet altijd rozegeur en maneschijn. Dit is vaak de eerste gedachte die beginnende verkopers op bol.com hebben, in het begin lijkt dit wel zo te zijn. Je kiest een product, maakt hier je eigen productverpakking voor. Een paar advertenties laten lopen en verkopen maar. Dit is niet het geval. Het verkopen op bol vraagt om duidelijk vooronderzoek. Zorg ervoor dat je weet wat je wilt verkopen op bol, aan wie en op welke manier je dit aan de man brengt. In deze blog vertellen wij jou de meest gemaakte fouten van starters die willen verkopen op bol. Nu is het aan jou de taak niet in deze valkuilen te trappen en wel een succesverhaal maakt van jouw verkopen op bol.com.

Waarom falen mensen in het verkopen op bol?

Het falen in verkopen op bol kan verschillende redenen hebben. Het gaat hier zoals benoemd om verschillende redenen. Het is niet zo dat iedereen die wil starten met verkopen op bol dezelfde fout(en) maakt. Dit hangt van verschillende factoren af. De meest voorkomende redenen zullen wij onderstaand benoemen. Lees deze redenen goed en zorg ervoor dat jij als je gaat starten met verkopen op bol niet in deze valkuilen trapt. 

  1. Niet uniek zijn: veel mensen die starten met verkopen op bol zijn in het beginstadium niet uniek. Bol.com beschikt over een enorm aanbod van miljoenen artikelen. Automatisch geldt hierbij dat de concurrentie hierdoor moordend is. Het is zaak voor jou als verkoper op te vallen tussen deze concurrenten. Het is erg eenvoudig om producten te vinden welke goed verkopen. Maar wat als ieder startende verkoper dit doet? Dan valt je niet meer op tussen alle vergelijkbare producten en zul je niet veel verkopen. Wat je wel kunt doen is het uitvoeren van goed onderzoek. Kijk hierbij naar de doelgroep welke het product afneemt. Waar kan jij het product in verbeteren? Hoe kun jij hierdoor een nog beter product dat de concurrent verkopen op bol? Je moet als verkoper uniek zijn. Zorg voor het extra’tje wanneer een product wordt verkocht. Verkoop je tandenborstels? Doe er dan een kleine tube tandpasta bij. Verkoop je dure gel of wax? Voeg dan een kam toe. Dit hoeft allemaal niet veel te kosten, maar zorgt wel voor een positieve ervaring van de klant. Gebruik de reviews van je klanten niet als hoofdpijndossier, maar kijk hier goed naar. Wat vinden zij onvoldoende en hoe kun je dit verbeteren? Zo ontwikkel je je product die je wil verkopen op bol tot iets beters dan de concurrentie;

  2. Merkloos verkopen: het hebben van een merkproduct is belangrijk. Een merk (branding) zorgt voor vertrouwen als je wil verkopen op bol. Het kan een valkuil zijn als je geen geregistreerd merk hebt bij het BOIP, Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. In dit geval kan een concurrent onder je listing gaan verkopen en hiermee het koopblok veroveren waardoor jij geen omzet meer boekt. Het verkopen van een merkloos product op bol maakt het voor concurrenten makkelijk om onder jouw listing te verkopen. Pas hier dus voor op. Je kunt dit probleem oplossen met het banding pakket van Rylee. Met dit branding pakket creëer jij een eigen branding voor jouw product. Je ontvangt van ons een merkboek, de doelgroep, een passend klantgevoel, kleuren, vormen én een typografie. Zo kan jij verder schalen binnen jouw doelgroep, zonder dat je bang hoeft te zijn dat jouw producten gekopieerd worden. Benieuwd? Kijk dan even verder op onze website

  3. Slecht voorraadbeheer: een andere valkuil bij verkopen op bol is het beheren van een slechte voorraad of het niet beheren van je voorraad. Het inschatten van de benodigde voorraad kan erg lastig zijn. De ene week zul jij meer verkopen op bol dan de andere. Dit maakt het inschatten een knelpunt. Het beschikken over slecht voorraadbeheer is niet goed voor jou bij het verkopen op bol. Sterker nog, het kan je positie binnen bol.com verzwakken, door van de eerste pagina af te gaan. Dit gaat je veel omzet en dus winst schelen. Bij je voorraadbeheer is het belangrijk dat jij als verkoper vooruit leert denken. Maak een ruwe schatting van je gemiddelde verkoop. Zodra je dit in kaart hebt, dien je in te schatten hoeveel tijd het bestellen, produceren en leveren van je product gaat kosten. Het is hierbij erg belangrijk dat je vooruit kunt plannen. Als je voorraad op is, wordt dit in de meeste gevallen niet per direct aangevuld. Rylee kan je hierbij helpen, dit proces kun je namelijk automatiseren. Start je gratis proefperiode hier en ontdek de mogelijkheden.

    Zorg daarnaast voor goede afspraken met je leverancier en breng een toekomstige bestelling voor jezelf duidelijk in kaart. Als dit allemaal loopt kun je je logistieke proces optimaliseren. Dit scheelt voorraadkosten, terwijl je wel voldoende voorraad hebt. Dit is een goede situatie, omdat je zo je positie binnen bol.com behoudt of verbeterd. 

  4. Omzet is geen winst: dit is een veelgemaakte fout van verkopers die net starten met verkopen op bol. Je dient te weten wat de marges van je product zijn. Het verkopen van een product levert je omzet op. Dit is het bedrag waarbij inkoop, verzending, bol.com haar commissie en opslagkosten nog niet in berekend zijn. Deze kosten gaan allemaal van jouw omzet af. Bereken alvorens je gaat verkopen de marges van de producten die je gaat verkopen op bol. Vaak is het zo dat deze marges groter worden naarmate je meer gaat verkopen op bol. Vaak heb je bij grootschalig inkopen meer voordeel. Dit geldt ook voor de verzending. Een gemiddelde marge ligt op circa 30%. Hierbij geldt uiteraard wel, hoe hoger je marge hoe beter. 

  5. Je listing is niet optimaal ingericht: wanneer je wilt beginnen met verkopen op bol is het van belang dat je listing goed is ingericht. Een teken van een slechte listing kan zijn dat je je producten online zet, maar je geen omzet genereert. Je productinformatie is in dit geval misschien wel onvoldoende ingericht. Dit verkleint de kans op verkoop en dus de kans op succes bij het verkopen op bol. Je mist bijvoorbeeld de juiste afbeeldingen of cruciale informatie over een bepaald product. Het is voor klanten belangrijk dat ze precies weten wat ze bestellen. Bepaald gegevens zijn hiervoor van belang. Zorg voor een complete omschrijving van je product. Bol.com helpt door te sturen welke gegevens en informatie van belang is. Zorg voor goede teksten en afbeeldingen van kwalitatief hoog niveau. Mocht je moeite hebben met de juiste foto’s of producttekst, bezoek dan onze dienstenpagina. Met ons product listing pakket helpen wij jou met de juiste afbeeldingen, 3D mock-up, een goede productbeschrijving of titel. Niets is te gek!

Op naar een succesvolle start

Na het lezen van deze blog weet jij waarom veel beginnende verkopers falen als ze starten met verkoper op bol.com. Lees bovenstaande onderdelen goed door om te voorkomen dat jij niet dezelfde fouten gaat maken. Heb je hulp nodig bij het succesvol opstarten van jouw bol store? Ontdek alle mogelijkheden van Rylee op de website, of ontdek het tijdens je gratis proefperiode.

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over waarom veel mensen falen als ze starten met verkopen op bol.com

Wat is de meest gemaakte fout?

Dit hangt af van het product dat je verkoopt. Vaak denken beginnende verkopers te makkelijk over het verkopen van producten. Zo wordt de fout waarbij je product niet uniek genoeg is, vaak gemaakt.

Kan ik hulp inschakelen voor de branding van mijn product?

Zeker kan dit. Bij Rylee helpen wij jou graag met het optimaal inrichten van je branding. Bekijk de dienstenpagina op onze website en ontdek of er een geschikte dienst voor jou bij zit.

Ben ik na het langslopen van deze fouten klaar om te starten?

Of je helemaal klaar bent hangt van meer factoren af. Wel hopen wij dat we door middel van deze blog de kans op falen te hebben verkleind. Succes met verkopen op bol.com!

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨