Het vinden en verkopen van producten die winstgevend zijn op bol.com wordt door veel verkopers als lastig ervaren. Je hebt grofweg twee mogelijke beleidskeuzes voor je bol.com onderneming als je de vraag stelt welke producten je wilt verkopen. Je strategie kan namelijk enerzijds zijn om op te gaan in de massa en zogenoemde brede productgroepen door het hele jaar gaat verkopen. Hierdoor onderscheid je je niet in het verkopen van specifieke producten. Anderzijds kun je ervoor kiezen om producten te verkopen op bol.com die alleen in een bepaalde periode veel vraag hebben of door specifieke (niche) producten aan te bieden op bol.com.
Ik zal je gelijk iets belangrijks zeggen; de best verkochte artikelen op bol.com zijn vaak de seizoensproducten. Producten waar in een bepaalde periode (seizoen) van het jaar veel vraag naar is worden extreem veel verkocht in dus een korte tijd. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat als we straks weer een zomer krijgen met 30 graden celsius, de zwembaden niet aan te slepen zijn. Veel ondernemers op bol.com kiezen er dan ook voor om in deze periode van het jaar, de winter, zomer gerelateerde producten in te kopen zodat ze een voorraad hebben voor als die periode aanbreekt. Denk ook eens aan buitenspeelgoed, strandstoelen en badhanddoeken als jij succesvol wil zijn op bol.com voor de komende zomer.
Wanneer het eerste lentezonnetje gaat schijnen dan zullen ook de tuinartikelen en klusartikelen in trek zijn omdat mensen in die periode graag zaken in en om het huis willen aanpakken. Speel hier dus op in door nu in te kopen. Los van seizoensproducten loont het ook om te denken aan feestartikelen. Hartjes voor Valentijnsdag, de kerstboom voor kerst of de hondenbrokken voor dierendag, allerlei voorbeelden van seizoensproducten met zeer veel vraag op bol.com in een zeer korte termijn.
Het nadeel van seizoensproducten is dat ze maar voor een beperkte periode aantrekkelijk in de markt liggen. Wat je dan ook veel ziet is dat aan het einde van het seizoen, de seizoensproducten in de uitverkoop gaan. Veel bol.com ondernemers willen niet dat hun voorraad voor de rest van het jaar blijven liggen en dus wordt er met scherpe aanbiedingen gesmeten om de laatste seizoensproducten nog te slijten. Zorg er dus voor dat je aan het begin van een seizoen de producten scherp in de markt zet zodat je aan het einde van het seizoen niet te maken krijgt met overtollige voorraad.
Binnen de tool van Rylee kun je direct inzicht krijgen in het zoekvolume van producten voor een bepaalde periode. Zo kun je gaan verifiëren in hoeverre je product seizoensgebonden is of juist voor een lange periode veel worden gezocht door consumenten op bol.com.
Een niche is een specifieke productcategorie voor een specifieke doelgroep. Doorgaans hebben aanbieders van nice producten weinig last van concurrentie omdat er weinig aanbieders zijn. Nicheproducten kun je dan meestal ook niet in algemene winkels kopen. Voor bol.com verkopers biedt dit mogelijkheden, want nicheproducten zullen dan eerder online worden aangeschaft omdat ze fysiek simpelweg moeilijk te vinden zijn.
In tegenstelling tot seizoensproducten is het lastig formuleren wat nicheproducten zijn, omdat ze eenmaal specifiek door een bepaalde doelgroep worden gezocht. Een moderne grijze boekenkast met glazen deuren is bijvoorbeeld al een nicheproduct. Het is dan ook aan te bevelen dat als je nicheproducten in je assortiment hebt, dat expliciet te vermelden als zoekwoorden in de producttitel. Zet dan ook niet in de producttitel “Boekenkast” maar benoem “Moderne grijze boekenkast glazen deuren”. Zo sluit je geen specifieke zoekwoorden uit waar je klant wellicht naar op zoek is.
In een eerder geschreven blog had ik al eens aangegeven dat je vindbaarheid als bol.com verkoper voornamelijk afhangt van het aantal verkopen of sales dat je genereert op je producten. En de hoeveelheid sales hangt weer af van onder andere het aantal reviews sterren dat je krijgt of hoe vaak je product überhaupt wordt bekeken. Het probleem is echter dat de laatste jaren veel bol.com partners zich extreem focussen op het verkopen van nicheproducten. Dat maakt dat nicheproducten juist meer concurrentie krijgen en daardoor minder interessant zijn, wat dus behoorlijk tegenstrijdig is gezien nicheproducten over het algemeen producten zijn met weinig aanbieders op bol.com. Dit resulteert in het feit dat de meeste niche categorieën weinig cashflow genereren en dus minder interessant is, terwijl je wel in die specifieke categorie een groot marktaandeel hebt.
Als verkoper van nicheproducten zal je als geen ander moeten weten waar je specifieke doelgroep behoefte aan heeft om je aanbod er op aan te passen. Grote spelers die mikken op schaal en volume hebben over het algemeen lagere marges. Daar sta je als niche verkoper niet voor, je zult je moeten onderscheiden en je hebt die grote schaal dan ook niet nodig. Weet als geen ander hoe jouw nichemarkt in elkaar steekt door bij de doelgroep te blijven inventariseren waar de behoefte is. Dat heet niche onderzoek. Als je aanbieder bent van nicheproducten op bol.com, dan kun je niet eenmalig die grijze moderne boekenkast met glazen deuren verkopen. Misschien wil die koper namelijk ook wel een paar specifieke boeken aanschaffen als aanvulling. Focus je daar dan op. Door de tool van Rylee te gebruiken achterhaal jij als geen ander in welke producten veel vraag is met (nog) weinig aanbieders.
Als niche aanbieder kun je je verder ook onderscheiden in de service. Door een persoonlijke relatie te onderhouden met je bol.com klant is de kans dat hij of zij weer bij je gaat kopen groter. Dit terwijl bol.com een transactie platform is, waarbij de meeste bol.com consumenten voor de laagste prijs gaan. Dit kun je voorkomen door bij een bestelling een persoonlijke flyer in de doos mee te leveren waarin je ze verwijst naar je website.
Welke nicheproducten je moet gaan kiezen is zoals eerder aangegeven lastig te vertellen. Zoek in ieder geval een niche waar je je comfortabel bij voelt en waar je misschien ervaring in hebt. Als je hobby bijvoorbeeld zwemmen is, kan het een voordeel zijn je expliciet te focussen op zwemartikelen omdat je een autoriteit bent op dat vakgebied. Je kan daarbij misschien gemakkelijk uit je ‘zwemnetwerk’ aan inkoopkanalen komen, waardoor je een voorsprong kan ontwikkelen op de concurrentie. Een andere benadering is te sturen op data, door via product research te achterhalen wat nog een kansrijke nichemarkt voor jou is om winstgevend te zijn via bol.com.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.