Op dit moment zijn er meer dan 50.000 gebruikers op bol.com, waarbij dit aantal nog altijd ieder jaar groeit. Dat betekent ook dat er meer bol.com verkopers - bol.com noemt dit partners - bij komen. Om jezelf als bol.com verkoper te onderscheiden zul je ergens uniek in moeten zijn. Wat echter helaas het geval is, is dat nagenoeg alle bol.com verkopers gebruikmaken van Low Ticket verkopen. En dat is dus niet onderscheidend. We nemen je eerst even mee naar het verschil tussen Low- en High Ticket.
Om direct antwoord te geven op de vraag “Wat is Low Ticket?” dan kunnen we kort zijn, dit zijn producten die een lage waarde vertegenwoordigen in de perceptie van de consument. Stel dat jij een bol.com verkoper bent in telefoonhoesjes en je verkoopt deze gemiddeld altijd voor prijzen die schommelen tussen de 20 en 30 euro. Dan zou het natuurlijk heel gek zijn als je er ineens 200 euro voor gaat vragen. Jouw klanten kopen die telefoonhoesjes dan (naar alle waarschijnlijkheid) niet omdat ze de financiële waarde van het product niet inzien. Low Ticket producten zijn dus producten waar je winstmarge over het algemeen lager is dan bij High Ticket producten. De kans is aannemelijk dat jouw netto winst bij het voorbeeld van de telefoonhoesjes, die tussen de 20 en 30 euro kosten, niet heel groot is. Laten we zeggen dat je 10 euro winst op dat product maakt. Als je er 1000 per maand verkoopt dan is het met een maandsalaris van €10.000,- best winstgevend. Maar doordat je, zoals eerder beschreven, hoogstwaarschijnlijk veel concurrenten hebt is dat aantal van 1000 niet helemaal reëel.
High Ticket producten zijn producten met een prijs van 200 euro en hoger. Hier zit geen prijsplafond aan, ook auto’s behoren bijvoorbeeld tot High Ticket producten. High Ticket producten hebben dus een hogere waarde, mensen betalen er meer voor en jij als verkoper kan er meer netto winst uithalen. Bovendien heb je ten opzichte van Low Ticket producten minder concurrentie. Met High Ticket verkopen haal je dus uit één product al een veel hogere netto winst dan (afhankelijk van je product) 50 producten bij elkaar. High Ticket producten bespaart je dus meer tijd en je hebt gerichtere klanten die niet snel impulsaankopen zullen doen. Je hebt minder klanten als je High Ticket producten verkoopt, waarbij je dus ook een minder grote klantenservice hoeft te hebben.
Nog een voordeel is als jij een ‘High Ticket verkoper’ op bol.com bent, dat je potentieel sneller je business kan opschalen doordat je sneller en meer kunt herinvesteren. Als je Low Ticket producten verkoopt duurt het langer om te groeien met je onderneming.
High Ticket verkopen is dus per saldo winstgevender. Maar we realiseren ons maar al te goed dat je zeker in het beginstadium van je bol.com business niet meteen de financiële middelen hebt om High Ticket producten in te kopen. Dat is ook helemaal niet erg. Iedere grote onderneming is klein begonnen met het verkopen van Low Ticket producten. Daarbij is er ook sprake van een mate van risicospreiding als je eerst begint met Low Ticket producten. Het zou zonde zijn als je dure (High Ticket) producten gaat inkopen en vervolgens met die dure voorraad blijft zitten. Je hebt dan ‘dood kapitaal’ en dat is desastreus voor de continuïteit van jouw bol.com verkoopplatform.
Het is lastiger om High Ticket producten te verkopen op bol.com omdat je veel vertrouwen moet opbouwen bij je klant. Je zult hem of haar namelijk moeten overtuigen het dure product aan te schaffen. Zorg er voor dat jouw bol.com verkoopaccount optimaal geprofessionaliseerd is. Hierbij kun je denken aan een uitgebreide verkopersinformatie, het duidelijk weergeven van het logistieke proces en een webwinkel keurmerk. Je verkoopaccount moet één en al professionaliteit uitstralen zodat een klant een goed gevoel bij je aangeboden High Ticket producten heeft.
Het is helaas een veelvoorkomend probleem binnen bol.com doordat het zoveel actieve partners heeft, de prijzenoorlog. Verschillende aanbieders van hetzelfde product willen vanzelfsprekend het koopblok veroveren en voeren de één na de andere prijsverlaging door om maar als eerste vindbaar te zijn op het betreffende product met veel concurrenten. We blijven nog even bij het eerdere voorbeeld over de telefoonhoesjes. Als jij deze aanbiedt voor 20 euro, dan is de doelgroep er ook naar. Dat wil zeggen dat jouw klant is gefocust op het zo goedkoop mogelijk vinden van het gewenste telefoonhoesje. Als jouw concurrent voor hetzelfde telefoonhoesje 15 euro vraagt, dan is de kans bijzonder groot dat die klant dat telefoonhoesje aanschaft en niet die van jou. Dat verschil van 5 euro is in de ogen van de consument behoorlijk groot, temeer omdat het gaat over een product van 20 euro. Bij deze Low Ticket producten gaat iedere bol.com verkoper dus strijden om de prijs om sales te maken.
Hoe duurder het product is, hoe beter het ook lijkt in de ogen van de consument. Mensen zien een product van 200 euro als kwalitatiever dan dat telefoonhoesje van 20 euro. Het nadeel van High Ticket producten kan zijn is dat de verwachting van de consument logischerwijs hoger ligt dan bij Low Ticket producten. Als het High Ticket product niet (volledig) voldoet aan de productinformatie en dus verwachtingen, dan zal de kans groter zijn dat er een negatieve product review wordt geplaatst en/of dat het product zal worden geretourneerd. Dit zal sneller het geval zijn dan bij het Low Ticket product vanwege de lagere financiële en economische waarde die het product vertegenwoordigd.
High Ticket producten op bol.com zijn dus beter in de ogen van de consument. Omdat de prijs anders is ten opzichte van Low Ticket producten, wordt er anders over het product gedacht. Bij Low Ticket producten zul je meer ‘koopjesjagers’ treffen, terwijl bij High Ticket producten de kwaliteit en duurzaamheid voor de klant centraal staat.
Welke strategie je ook kiest, Rylee helpt je met het interactieve dashboard waarin je onder meer kunt zien welke producten in welke periode winstgevend voor je business zijn.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.