1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. Hoe krijg je meer en betere reviews op bol.com?

Hoe krijg je meer en betere reviews op bol.com?

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

23 Aug. 2022 - 6 minuten leestijd

De populariteit van online winkels blijft stijgen. Consumenten ruilen voor de meeste aankopen steeds vaker de fysieke winkel in voor de online shop. Deze verschuiving biedt kansen voor online ondernemers. Hierdoor stijgt ook de online concurrentie, waardoor het extra belangrijk wordt voor jou als ondernemer om goede reviews te ontvangen. In het geval van bol.com verkoop hebben alle klanten de mogelijkheid om een review achter te laten.

Het is bewezen dat consumenten reviews meenemen in de beslissing van een aankoop. Goede reviews zorgen voor een hoge betrouwbaarheid en stimuleren hiermee de verkoop. 

Waarom zijn reviews belangrijk?

Zoals bovenstaand benoemd baseren consumenten hun keuze deels op basis van reviews. Naast deze reden zijn er een aantal andere redenen waarom jij als verkoper op bol.com reviews wilt ontvangen. Allereerst krijg jij als verkoper meer bezoekers. Als je als verkoper niet op de eerste pagina in Google staat, is de kans aannemelijk dat je niet gevonden wordt. Reviews zorgen ervoor dat je verschijnt in de zoekresultaten van Google. Google herkent namelijk reviews waarin klanten veelal zoektermen van jouw product gebruiken. Een bijkomend voordeel is de hoge autoriteit van bol.com. Dit draagt bij aan een goede ranking binnen Google. Daarnaast wordt in het geval van veel én goede reviews jouw positie binnen bol.com verhoogd. Dit geeft nogmaals aan dat reviews cruciaal zijn voor jouw succes als verkoper op bol.com.


Een tweede reden houdt verband met de conversieratio’s. Hoe hoger een conversieratio is, des te meer er verkocht wordt. Klanten gaan door een verkoopfunnel heen. Dit begint vaak met een zoekmachine zoals Google. Hierna komen zij op een pagina terecht van bijvoorbeeld bol.com. Nadat deze pagina is bezocht wordt er geklikt op een bepaald product, wat vervolgens moet leiden tot een verkoop. Goede reviews dragen bij aan het succes van jou als verkoper. Het hebben van weinig tot geen reviews zorgt namelijk niet voor vertrouwen bij consumenten. Anderzijds dragen goede reviews bij aan het vertrouwen, waardoor producten sneller worden gekocht. Ook kunnen klanten in hun reviews net dat stukje informatie over het product toevoegen, welke de consument miste in de beschrijving. 


De laatste reden is voor jou als verkoper misschien wel de belangrijkste. Reviews helpen namelijk jouw product te verbeteren. Wanneer een product in het echt tóch anders blijkt dan van tevoren omschreven, kan een review minder positief uitpakken. Let op, negeer negatieve reviews nooit. Dit mag dan wel de makkelijkste optie zijn, slim is het niet. Als verkoper is het verstandig om deze reviews serieus te nemen. Een negatieve klant, welke vervolgens goed wordt geholpen, is vaak positiever dan een klant die in één keer tevreden was. Ook kun jij als verkoper je producten verbeteren door de feedback door te voeren. Zo creëer je een gevoel bij klanten dat zij gehoord worden. 

Hoe ontvang je meer reviews?

Je bent nu als verkoper goed op de hoogte over waarom reviews belangrijk zijn op bol.com. Nu is het de vraag hoe je meer reviews ontvangt als verkoper. Dit kan op verschillende manieren, welke onderstaand worden beschreven.

  1. Stimuleren: Stimuleer je klanten om een review achter te laten. Denk hierbij aan een foldertje met bijvoorbeeld een QR-code waarin je linkt naar je reviewpagina, op die manier maak je het laagdrempelig en toegankelijk voor klanten om een review te geven.

  2. Bedanken: Bedank je klanten voor het geven van reviews, zeker wanneer deze erg uitgebreid is. Een klein bedankje in de vorm van een bericht of presentje is al voldoende. Wanneer potentiële kopers zien dat jij als verkoper je klanten serieus neemt, stimuleert dit wederom de verkoop;

  3. E-mail: Stimuleer klanten om een review te schrijven via de mail. Na de verkoop van een product heb jij als verkoper het e-mailadres van je klant. Hierdoor is het erg eenvoudig om een bedankmail te sturen met call-to-action naar de reviewpagina. Via ons platform kun jij als verkoper gebruikmaken van onze email marketing tool. Middels deze tool kun jij als verkoper het achterlaten van reviews stimuleren;

  4. Social media: Social media is een uiterst geschikt medium om reviews te stimuleren. Op social media willen de gebruikers gehoord worden. Je kunt als verkoper reviews/quotes delen op je kanalen. Dit zorgt niet alleen voor meer reviews, maar is ook geschikt als promotiemateriaal. Maak hier als verkoper goed gebruik van;

  5. Kwaliteit: Zorg er als verkoper altijd voor dat je je werk goed doet en dat je kwaliteit levert. Vanzelfsprekend is de kwaliteit van een product belangrijk. Wanneer vervolgens ook de prijs-kwaliteit verhouding goed is, komen de reviews vanzelf. Anderzijds kan slechte kwaliteit ook direct zorgen voor negatieve reviews. Tel hier een slechte klantenservice bij op en je kan als verkoper beter stoppen;

  6. Nep reviews: De laatste tip is het tegengaan van frauduleuze reviews. Het opvallende is dat enkel mensen die een bestelling hebben geplaatst een review kunnen schrijven op bol.com. Het betreft dus altijd een ‘echte koper’. Toch komt het voor dat kopers om één of andere reden de behoefte hebben een nep review te plaatsen. Deze nep reviews kunnen de score van je product behoorlijk omlaag halen. Komt een review dubieus over? Zorg dan dat je snel schakelt door een melding te maken bij bol.com. Toch worden deze reviews niet zomaar verwijderd door bol.com. Zorg als verkoper voor hard bewijs. Het kan zijn dat de koper een review heeft geplaatst bij een verkeerd product óf dat er aanstootgevende uitspraken in staan. In dit geval zal bol.com jou als verkoper helpen door de review te verwijderen. 

Aan de slag!

Je bent nu als verkoper klaargestoomd om je reviewpagina te optimaliseren. Ook ben je op de hoogte waarom reviews op bol.com zo belangrijk zijn voor jou als verkoper. Reviews vormen de basis voor een succesvolle verkoop. Nu is het de taak aan jou als verkoper om bovenstaande tips in de praktijk toe te passen. Voor vragen kun je ons altijd een bericht sturen. Naast meer reviews ook aan de slag met een handige tool voor de verkoop op bol.com? Bekijk dan ons pakket en start een gratis 14-daagse proefperiode. 

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over hoe je meer en betere reviews krijgt op bol.com

Met welke tools kan ik meer reviews ontvangen?

Gebruik hiervoor het pakket van Rylee. Ons pakket biedt een overzichtelijk platform met een optie tot e-mail marketing.

Wat is het voordeel van goede reviews?

Voor jou als verkoper hebben goede reviews positieve invloed op de verkoopresultaten. Het verhoogt de autoriteit en laat consumenten beslissen op basis van eerdere ervaringen.

Moet ik alle tips toepassen?

Nee, dat hoeft niet. Kijk welke tips voor jou als verkoper het meest opleveren. Aan het begin wordt het aangeraden alle tips te proberen, om zo vervolgens een weloverwogen beslissing te maken.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨