In een eerder blog gaven we je al een aantal tips om je producten goed vindbaar te maken op bol.com. Zorg er onder andere voor dat je zowel in de producttitel als in de productomschrijving zoekwoorden toepast met een hoog zoekvolume. Hierdoor stijgt niet alleen je vindbaarheid, ook werkt het conversieverhogend. Of te wel, bol.com detecteert je product als relevant waardoor je eerder zal worden getoond in de zoekresultaten ten opzichte van je concurrenten.
Eerst willen we dieper ingaan op wat een algoritme is, hoe het werkt en hoe je dit kunt interpreteren. Een algoritme is een set regels of stappen die je zet om een bepaald doel te bereiken en die automatisch worden nageleefd. Wiskundige Hannah Fry beschrijft vier verschillende functies van een algoritme:
Prioriteren (Google beslist welke zoekresultaten bovenaan komen te staan)
Classificeren (een algoritme die kan onderscheiden)
Associëren (er wordt je een geschikt product aanbevolen op basis van bepaalde gedragingen die je eerder hebt gedaan)
Filteren (achtergrondgeluiden worden weggefilterd als bijvoorbeeld Siri zijn spraakherkenning uitvoert).
Een algoritme combineert vaak meerdere van deze functies. In tegenstelling tot wat velen vaak denken hoeft een algoritme niet met technologie te maken te hebben. Zo is het bereiden van een maaltijd ook een algoritme. Je volgt namelijk de stappen van je recept om het eten op tafel te krijgen.
Laten we je direct uit de droom helpen: het algoritme van bol.com is niet voor de volle 100% te ontcijferen. Net zoals Google zal bol.com dit ook nooit vrijgeven. Wel nemen we je graag mee naar een aantal interessante bevindingen over het algoritme van bol.com.
Het is bekend dat het bol.com algoritme in actie komt als er bijvoorbeeld voor een bepaald artikel verschillende informatie is aangeleverd. Op basis van een aantal voorwaarden kiest het algoritme de beste productinformatie (of een combinatie ervan) voor de klant, die vervolgens wordt getoond op de productpagina. Denk bijvoorbeeld aan de lengte van een titel en of het merk wel of niet in de producttitel en omschrijving staat. Meer daarover bij ‘Optimalisatie van producttitel en productomschrijving’.
Stel dat jij een verkoper bent van ‘Deodorant AXE mint 300 ml’ bent. Naast jou zijn er nog eens tien andere verkopers, ieder met een eigen prijs, levertijd en productinformatie. Het bol.com algoritme bepaalt op basis van deze criteria wie de ‘beste’ verkoper is, waardoor die het koopblok heeft veroverd. Dat betekent dat die verkoper automatisch de koopknop krijgt.
Voordat je jouw productinformatie kunt optimaliseren om hoger te komen in bol.com is het aan te bevelen zoekwoordenonderzoek te verrichten. Dit kan eenvoudig met onze tool, welke je vindt in ons dashboard. Je verkrijgt binnen no-time inzicht in de zoekwoorden waarop veel wordt gezocht, als je een verwante zoekterm in de tool opgeeft. Dit zoekvolume wordt voor zowel Nederlandse- als Belgische verkopers inzichtelijk gemaakt, evenals gerelateerde zoekopdrachten. Zoekwoorden onderzoek helpt ook om te achterhalen of het product dat je wil verkopen wel vraag heeft en dus geschikt is voor de verkoop op bol.com. Vervolgens kun je met onze rekentool berekenen hoe winstgevend een product is. Naast zoekwoordenonderzoek in bol.com zelf raden wij je ook aan naar het zoekvolume binnen Google te kijken, want misschien staat een product niet op bol.com maar is er wel degelijk veel vraag naar.
Als je zoekwoorden onderzoek hebt verricht, is het zaak de zoekwoorden met een hoog zoekvolume te plaatsen bij de productinformatie. Als je daar al zoekwoorden had staan die minder goed scoren, dan kun je die gelijk vervangen door zoekwoorden met wel een hoog volume. Dit zorgt ervoor dat je als verkoper beter zichtbaar bent op bol.com. Meer hierover lees je in onze andere blog.
Het koopblok bepaalt voor een groot deel jouw winst en omzet op bol.com. Het koopblok is de advertentie welke de klant als eerste te zien krijgt. Uit onderzoek is gebleken dat 97% van de bezoekers koop via het koopblok op bol.com. Als je de enige aanbieder bent van een product, kom je als verkoper sowieso op het koopblok te staan. Vaak is dit niet het geval, waardoor je beter je best moet doen de plek in dit koopblok te bemachtigen. Het draait bij het koopblok namelijk niet alleen om de laagste prijs. Meerdere factoren zijn van invloed. Een product wordt binnen het koopblok geplaatst wanneer deze de de beste prijs, levertijd en prestatiescore heeft. Hierbij wordt gelet op het gemiddelde van de drie bovenstaande factoren. De volgende drie factoren worden onderstaand toegelicht:
Prijs: prijs is deels van invloed op het koopblok. Klanten zijn altijd opzoek naar de beste prijs voor een product. Toch is het zo dat minimale prijsverschillen, zoals bijvoorbeeld €0,20 geen nut hebben. Heb je dezelfde leveringsvoorwaarden en beide goede beoordelingen? Dan zou het nut hebben om je prijs met bijvoorbeeld €2,- te verlagen. Dit zorgt ervoor dat je wél kans maakt op het koopblok.
Levering: levering is een belangrijk onderdeel voor het behalen van het koopblok. Klanten willen hun producten altijd zo snel als mogelijk in huis hebben. Verkopers houden verschillende leveringstijden aan. Zo kiest de ene verkoper voor ‘voor 15.00 uur besteld, morgen in huis’, waar de andere kiest voor ‘verzending binnen 3 dagen’. Bij levering is het erg belangrijk dat je de leveringstijd waar kunt maken die je hebt beloofd. Indien dit niet het geval is, gaat dit ten koste van je prestatiescore.
Prestatiescore: de prestatiescore is het laatste onderdeel welke bepaalt of jij met je product op het koopblok komt. Op je persoonlijke verkoopaccount binnen bol.com kun je je prestatiescore zien. Meer over deze onderdelen lees je in onze andere blog.
Goede productinformatie draagt bij aan jouw positie binnen bol.com. Bol.com vraagt veel van de verkopers op hun platform. Ze willen de klanten namelijk de best mogelijke informatie bieden, zodat ze gemakkelijk een order plaatsen. De productinformatie bestaat uit drie verschillende onderdelen:
Minimale informatie: de minimale informatie bestaat uit de basisinformatie zoals de titel en afbeeldingen.
Aanvullende informatie: bij de aanvullende informatie zorg je ervoor dat jouw product zich onderscheidt ten opzichte van de andere producten. Deze informatie draagt ook bij aan de vindbaarheid op bol.com. Dit zorgt ervoor dat jij als verkoper hoger komt te staan binnen bol.com.
Optionele informatie: bij de optionele informatie kun je gegevens invullen welke niet verplicht zijn. Wel zorgen deze gegevens ervoor dat je je product nog beter toelicht. Dit verhoogt tevens de kans op verkoop.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.