Uiteraard draait alles om jouw bol.com succesverhaal met verkopen. En dat verkopen start weer met voorraad. Direct een tip, zorg ervoor dat je altijd rond drie tot vier weken voorraad ‘vooruit’ hebt liggen in jouw magazijn en dat je snel verkopende producten sneller aanvult. Het zou namelijk zonde zijn dat als je een populair product uit voorraad hebt, want dat kost je simpelweg omzet.
Je kan natuurlijk zelf een goede inschatting maken van welke producten het beste verkopen en welke je dus zeker weten altijd ruim op voorraad moet hebben. Dit kun je enerzijds doen op gevoel en ervaring, maar wist je al dat Rylee een tool heeft gemaakt aangaande je verkoopanalyse? In die tool zie precies hoe vaak een product is verkocht, binnen een door jou geselecteerde periode. Ook verkrijg je met deze tool inzichten voor de verwachte klantvraag, waar bol.com een prognose voor maakt op basis van de in het verleden uitgevoerde aankopen. En hiervoor hoef je niet eens het koopblok te hebben!
Als je al een tijdje bol.com partner bent en al heel wat producten hebt verkocht, dan weet je op een gegeven moment of een artikel wel of niet vaak zal verkopen in een bepaalde periode. Hierop stem je je voorraad dan ook af. Maar het wordt anders als je nieuwe artikelen wil gaan aanbieden. Je hebt namelijk geen referentiekader ten aanzien van de verkoopanalyse, dus hoe snel het betreffende product zal gaan verkopen. Het is om die reden aan te bevelen eerst met een kleine voorraad voor deze artikelen te werken. Je neemt dan geen onnodige risico’s en blijft niet (onverwacht) zitten met een flinke voorraad waarnaar geen vraag blijkt te zijn.
Een belangrijke aanvulling hierbij is de mogelijkheid tot het achterhalen van zoektrends. Ook dit zit inbegrepen in de tool van Rylee. Met zoektrends achterhaal jij op een onderbouwde manier de interesse van potentiële klanten naar een bepaald artikel. Zo kun je in deze tool zien hoeveel bol.com bezoekers een bepaald zoekwoord gebruiken en wat de trend door de periodes heen is geweest. Op basis hiervan kun je inschatten of dat nieuwe artikel wat je op het oog hebt om te verkopen via bol.com, kans van slagen heeft of niet.
Als laatste punt kun je in het geval van nieuwe producten ook nog een overzicht krijgen dat nog helemaal niet verkocht wordt en waar klanten wel op zoeken. Hiervoor raadpleeg je de lijst ontbrekend assortiment.
Als je een aantal producten op voorraad hebt, kun je naast dit alles ook nog een inschatting maken van wanneer een bepaald artikel uit voorraad dreigt te geraken, ervan uitgaande dat je het koopblok bezit. Deze analyse is vormgegeven door data uit de verkoopprognose en de huidige voorraadstand. Net als met de eerder genoemde verkoopprognose, heb je alleen de beschikking over dit wanneer je het product in de afgelopen 28 dagen twee keer of meer hebt verkocht. De geschatte periode tot voorraad op is neemt zowel de prognose van Nederland als België mee. Als je het artikel alleen in Nederland of alleen in België aanbiedt, dan wordt de prognose alleen meegenomen voor het land waar je het product aanbiedt. De formule die bij de geschatte periode tot voorraad op is is als volgt opgesteld:
Vrije voorraad : Verwachte producten per dag (gemiddeld)*
*Verkoopprognose NL en/of BE komende of afgelopen 28 dagen
De geschatte periode tot voorraad op is is niet alleen handig te gebruiken om onderbouwde inzichten te verkrijgen in welke artikelen minder goed verkopen, ook helpt het je met het bijbestellen en/of het aanvullen van voorraad. Bijvoorbeeld via Logistiek via Bol.com (LvB).
Nu je in grote lijnen weet hoe je jouw voorraad op peil kan houden is er nog een factor zeer belangrijk, namelijk afspraken die je maakt met jouw leverancier. Ik hoef je niet te vertellen dat je een goede relatie moet blijven onderhouden met je leverancier. Zo weet hij bijvoorbeeld ook wat er voor je op het spel staat als de drukke feestdagen voor de deur staan. Zorg voor goed contact met je leverancier en blijf zelf ook op de hoogte van trends en ontwikkelingen die bij hen spelen. Door dit goed voor de bril te hebben, ben je capabel om in te spelen op wat je ziet gebeuren met je eigen voorraad, seizoensgebonden trends en mogelijkheden die er zijn vanuit de leverancier en transportmaatschappijen.
In een eerder blog schreef ik je al over Logistiek via Bol.com. Als je hier gebruik van maakt, dan vind je in een handig overzicht de actuele voorraadstanden van de producten die in het distributiecentrum van bol.com liggen. Je vindt dat in je verkoopaccount, onder het tabblad ‘Mijn Lvb voorraad’. Per dag wordt door de medewerkers aldaar geteld hoeveel artikelen er op voorraad liggen in het fulfilmentcentrum, welke dan ook per dag in rekening worden gebracht. Dit koppelen ze aan jou terug, zodat je altijd een overzicht bij de hand hebt wat betreft de voorraden die je op peil hebt.
Je kan in aanmerking komen voor Logistiek via Bol als je minimaal 3.000 artikelen per jaar verkoopt via bol.com.
Om je voorraad te beheren kun je magazijnsoftware gebruiken zodat je nooit meer omkijken hebt naar je voorraad. Bol.com maakt gebruik van partners die je kunnen helpen jouw orderproces te versimpelen, zodat je al jouw verkopen vanuit een plek kunt beheren. Samen met die magazijnsoftware partners is een naadloze integratie met het platform van bol.com gerealiseerd. Zo ondersteunen een aantal softwarepartners onder andere ook Verzenden via bol.com of LvB.
Een aantal van die software partners zijn:
Picquer. Magazijnsoftware speciaal voor webwinkels, verwerk bestellingen 5 keer sneller en krijg grip op je magazijn.
ChannelDock. Realtime voorraadsynchronisatie en orderverwerking voor al je verkoopkanalen. Koppel je eigen vervoerder of maak gebruik van bol.com verzendlabels. Verwerk daarnaast je retouren in een handomdraai of sluit aan bij een fulfillmentpartij.
GoedGepickt. Beheer je voorraad, automatiseer je bestellingen- en retourverwerking en professionaliseer je magazijntaken met GoedGepickt webwinkel magazijnsoftware.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.