Bol.com is het grootste e-commerce platform van Nederland. De winkel heeft momenteel 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België en een assortiment van 41 miljoen artikelen. Bol.com werkt uitluitend met verkooppartners, waarbij het op dit moment 49.000 bol.com aanbieders kent (cijfers t/m 31 december 2021). Dat aantal loopt nog steeds op. Geen wonder dus dat het best lastig kan zijn om met jouw product of producten op de 1e pagina te komen.
Als het goed is heb je je voorwerk al gedaan. Je hebt namelijk productonderzoek uitgevoerd om te achterhalen hoe goed je aangeboden product op bol.com potentieel kan scoren. Er wordt namelijk onderzocht naar welke producten nog vraag is vanuit de consument. Product research is dan ook de eerste stap in het verkoopproces, omdat je de verkoopkansen hiermee kan inschatten. Dit zal je concurrent ook doen. Lees in een eerder geschreven blog meer over product research voor producten op bol.com.
Een product listing houdt in hoe je jouw aangeboden product op bol.com kunt optimaliseren zodat deze goed gevonden wordt en sneller op de 1e pagina komt. Ook hiervoor hebben wij per optimalisatie eerder een blog geschreven om dit succesvol te realiseren. Ik wil nog even kort de belangrijkste optimalisaties met je bij langs gaan.
Keywords
Keywords (zoekwoorden) zijn termen waar consumenten naar zoeken. Rylee beveelt je dus aan dit in de productinformatie (product titel en omschrijving) op te nemen. Er is hierbij onderscheid tussen zogenoemde shorttail keywords en longtail keywords. Shorttail zoekwoorden bestaan uit minder dan drie woorden in één zin, bijvoorbeeld ‘1e pagina bol.com’. Longtail zoekwoorden zijn specifieker en bestaan uit meerdere woorden in één zin, zoals ‘Hoe kom je op de 1e pagina op bol.com?’. Er wordt aangeraden beide te hanteren voor jou aangeboden product(en) op bol.com, om het optimale rendement te behalen. Ook is het aan te bevelen in de producttitel het merk en een eventuele serienaam of producttype te vermelden. Het merk kan namelijk bij (een deel van) de consumenten bekend zijn waardoor ze direct de merknaam intypen binnen bol.com.
Met de tool van Rylee kun je de zoekvolumes achterhalen. Ideaal voor jou als bol.com verkoper om de zoekvolumes op bepaalde keywords te ontdekken, waarbij in de tool de Nederlandse- en Belgische markt apart zijn genomen. Je kan ook je gehele product listing door Rylee uitbesteden!
Afbeeldingen
Naast tekst is ook het gebruik van afbeeldingen essentieel om op de 1e pagina van bol.com te komen. Consumenten kijken eerder naar afbeeldingen dan dat ze teksten lezen, zorg er dus voor dat je hoofdafbeelding (eerste afbeelding) zeer aantrekkelijk is en opvalt dus het concurrerende aanbod. Dat bepaalt namelijk of de consument op jouw advertentie gaat klikken of niet. En hoe meer clicks je krijgt, hoe relevanter je wordt gezien door het algoritme van bol.com wat ook weer bijdraagt aan de vindbaarheid.
Let er op dat je nooit gaat besparen op de afbeeldingen. Huur desgewenst een professionele productfotograaf in om jouw aanbod opvallend te presenteren. Afbeeldingen van de fabrikant is zeker niet aan te bevelen, omdat jouw concurrent dit immers ook kan gebruiken. Hanteer dus je eigen unieke afbeeldingen.
Categorie
Als je een product wil toevoegen op bol.com geef je de unieke EAN-code in. Bol.com zoekt dan automatisch naar de juiste categorieën en reikt je suggesties aan. Het klinkt misschien als een open deur, maar zorg er voor dat je je in de consument verplaatst en een logische categorie toewijst voor je product.
Prijs
Ik vertel je waarschijnlijk niets nieuws als ik zeg dat de laagste prijs bijdraagt aan de vindbaarheid van je product op bol.com. Consumenten zijn behoorlijk prijsgevoelig, zeker als het gaat om producten met veel bol.com aanbieders en een prijs tot €20. In een eerder blog schreef ik al hoe je de juiste prijs kiest.
De beste prijs is, naast de criteria van de snelste levertijd en de beste service, een belangrijke factor die bol.com meeneemt in de beoordeling van het koopblok. Het koopblok houdt in dat jij als bol.com aanbieder als eerste zichtbaar bent als de consument op jouw product klikt die meer aanbieders heeft. Meer informatie over hoe je het koopblok veroverd lees je hier.
Levertijd en voorraad
Bij het plaatsen van je prodct op bol.com is het ook verplicht een levertijd op te geven. Hoe sneller je kunt leveren, hoe groter de kans dat jij het koopblok bent en dus eerder op de eerste pagina komt van bol.com. Wel is het van essentieel belang dat je de beloofde levertijd nakomt, anders krijg je te maken met restricties vanuit bol.com. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat het algoritme van bol.com je niet meer meeneemt in de indexatie waardoor je nagenoeg niet gevonden wordt. En dat wil je niet natuurlijk!
Eén van de mogelijkheden die je hebt om de verzendtijd naar beneden te krijgen is door gebruik te maken van Logistiek via Bol (LvB). In dat geval neemt bol.com het gehele logistieke proces voor je uit handen waarbij zelfs je voorraad in hun magazijn wordt bijgehouden. Wel zul je dan moeten zorgen voor een voorraad die altijd op peil is. Lees hier meer over hoe je jouw logistiek aan bol.com kunt uitbesteden.
Een aangeboden product wordt sneller gevonden zodra het populairder wordt dan de vergelijkbare producten door concurrerende aanbieders. Die populariteit is te wijden aan het feit dat het product vaker bekeken of daadwerkelijk verkocht wordt, meer sales dus! Daarnaast rangschikt het algoritme van bol.com de producten op trends in een bepaalde periode, waardoor producten soms van plek wisselen als ze op een bepaald moment minder bekeken of gekocht worden.
Het is niet zo dat als je de eerder genoemde optimalisaties eenmalig doorvoert, je altijd op de eerste pagina komt van bol.com. Je hebt de maken met een constant spel van vraag en aanbod. Nieuwe aanbieders komen bijvoorbeeld op de markt, die nog sneller kunnen leveren of een lagere prijs hanteren en daardoor boven jou komen te staan. Ook de vraag in een bepaald product kan in algemene zin afnemen. Ga dan op zoek naar alternatieve of aanvullende producten om de vraag weer op te wekken. Implementeer ook synoniemen in de productomschrijvingen, want dan is de kans groter dat je gevonden wordt. Door het algoritme worden namelijk meerdere keywords herkent per productgroep. Het is overigens niet aan te bevelen veel woorden in de producttitel te zetten, want dat maakt het voor de consument onoverzichtelijk en kan verwarring veroorzaken.
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.