1. Home
  2. Rylee Blog
  3. Bol.com verkopersinformatie
  4. De basisvoorwaarden voor zichtbaarheid op bol.com

De basisvoorwaarden voor zichtbaarheid op bol.com

Administratie Rylee

Bol.com verkopersinformatie

09 Dec. 2022 - 7 minuten leestijd

Veel startende ondernemers op bol.com denken dat het aanmaken van een verkoopaccount voldoende is voor het binnen laten stromen van orders. Maar niets is minder waar. Je moet als verkoper zichtbaar zijn om orders binnen te halen. Dit is belangrijk voor jou als verkoper, omdat je bedrijf op bol.com anders niet slaagt. Zichtbaarheid is, naast een visueel aantrekkelijk product, misschien wel het belangrijkste onderdeel voor jouw succes op bol.com. Je leest in deze blog dan ook over de basisvoorwaarden voor de zichtbaarheid op bol.com.

Organische zichtbaarheid op bol.com

We starten met het creëren van organische zichtbaarheid op bol.com. Om ervoor te zorgen dat jij als verkoper zichtbaar bent op bol.com dien je een aantal zaken goed op orde te hebben. Meer zichtbaarheid betekent namelijk altijd meer kans op verkoop en dit is wat je als verkoper op bol.com wilt. Allereerst moet je inspelen op de zoektermen van de klant. Aangezien dit een belangrijk onderdeel is, wijden wij hier een volledige paragraaf aan. Deze lees je verderop in de blog. Zichtbaarheid gaat gepaard met de juiste invulling van je producteigenschappen. Het inrichten van deze eigenschappen is essentieel voor je vindbaarheid. Ook is het hebben van een goede producttekst belangrijk. Met deze tekst moet je je product zien te verkopen. Ook kun je goede zoekwoorden in deze producttekst implementeren. Mocht je dit lastig vinden, of weet je niet hoe je pakkende producttekst moet schrijven, kijk dan eens bij onze diensten. Met onze Product Listing service helpen wij je goed op weg. Een ander onderdeel, welke eigenlijk een stap hiervoor komt is de titel. Met een pakkende - en juiste - titel kun je je zichtbaarheid vergroten. Dit is belangrijk om gevonden te worden op bol.com. In deze titel kun je wederom zoekwoorden toepassen. Let er wel op dat meer zoekwoorden niet automatisch meer zichtbaarheid betekent. Het gebruiken van te veel zoekwoorden kan ook als storend worden ervaren.  

Adverteren op bol.com

Naast het organisch vergroten van de zichtbaarheid kun je net als op vele andere platformen en zoekmachines ook adverteren. Natuurlijk heeft bol.com ook slim ingespeeld op advertenties. Het betreft namelijk een win-win situatie. Bol.com kan geld verdienen doordat jij als verkoper gaat adverteren op het platform. Anderzijds zorgt bol.com ervoor dat jouw producten zichtbaar worden bij de gewenste doelgroep. Dit zorgt allereerst voor meer zichtbaarheid, wat goed is voor jou als verkoper. Maar natuurlijk is de gewenste uitkomst meer orders. Dit is een logisch gevolg, omdat jouw producten aan meer mensen getoond worden. Hiermee stijgt ook de kans op verkoop. Met adverteren op bol.com zet je je product of je volledige assortiment makkelijk in de schijnwerpers. De advertentie wordt getoond op basis van relevante zoekwoorden of op basis van klikgedrag van de bezoeker. Het eerste geval wordt search genoemd, het tweede geval wordt browsed genoemd. 

Adverteren via bol.com is erg simpel. Er zijn verschillende voordelen als je aan de slag gaat met het adverteren op bol.com. Allereerst stimuleer je de verkopen online, evenals in de app. Ook heb je rechtstreeks toegang tot de advertentie vanuit je verkoopaccount. De advertentie-omgeving is zo ingesteld dat het erg gebruiksvriendelijk is. Het opstellen van campagnes is dus erg eenvoudig voor jou als verkoper. Ook betaal je heel gericht aan de hand van zoekwoorden. Zo voorkom je onnodige uitgaven welke achteraf zonde blijken te zijn. Je begint met een doel van je campagne. Vervolgens stel je automatische biedingen in op basis van je vooraf ingestelde doel. Tot slot pas je met slechts 1 klik je bestedingslimiet aan. Je betaalt enkel als er op je advertentie wordt geklikt. Het voordeel hiervan is dat bezoekers je product of dienst zien, maar je niet betaalt als ze er niet op klikken. Zo vergroot je eigenlijk gratis je naamsbekendheid. Je stelt zelf je budget per campagne in en de maximale bestedingslimiet. Zo voorkom je achteraf verrassingen. 

Wel zitten er een aantal voorwaarden vast aan het adverteren. Het is belangrijk dat je artikelen in het koopblok staan en dat deze online staan en leverbaar zijn. Ook is het noodzakelijk dat je producten beschikken over de juiste productinformatie. Zorg er hierbij voor dat je producten bij de juiste productcategorie staan en vermeld hierbij altijd de merknaam! De laatste vereiste is dat de producten enkel nieuw mogen zijn en dus niet tweedehands. Daarnaast moet je verkoopaccount logischerwijs actief zijn. Deze mag dus niet gesloten zijn of op non-actief staan. Tot slot moet je product passen in de categorie waarmee je mag adverteren. Bol.com heeft een zogeheten ‘blacklist’ van categorieën. Deze vind je op hun website. 

Onze zoekvolume tool

Voor zowel organische zichtbaarheid als de zichtbaarheid van advertenties hebben wij een handige tool gemaakt. Deze tool vind je op ons dashboard. Onze zoekvolume tool geeft het zoekvolume van het door jou ingetypte zoekwoord weer. Dit kan handig zijn voor verschillende onderdelen:

Organisch verkeer: voor het organische verkeer is de zoekwoorden tool uiterst geschikt. Typ het gewenste zoekwoord in en kijk direct of hier veel zoekvolume op zit. Is dit het geval? Mooi! Gebruik dan zeker dit zoekwoord in de producttitel of in de producttekst. Hierdoor vergroot je direct de zichtbaarheid van jouw product op bol.com. Als je zoekwoord geen hoog volume oplevert kun je ervoor kiezen dit woord niet mee te nemen in de titel of tekst. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen dit wel te doen, als jijzelf vindt dat het goed binnen de context van je product past. Hierbij is niets goed of fout. 

Betaald verkeer: voor je advertentie op bol.com kun je wederom goed gebruik maken van onze zoekwoorden tool. Doordat deze tool aangeeft wat het zoekvolume is van het zoekwoord in zowel Nederland en België, kun je zelf bepalen of het een goed zoekwoord is om te gebruiken in je advertentie. Ook hier geldt: goede zoekwoorden vormen een basisvoorwaarde voor goede zichtbaarheid op bol.com. Het heeft weinig nut om zoekwoorden met een laag zoekvolume mee te nemen in je advertentie. In dit geval zullen namelijk weinig bezoekers je advertentie voorbij zien komen en draagt het niet bij aan de zichtbaarheid én verkoop van je product of producten. 

Onze tool in de praktijk: stel je verkoop opladers, een product met veel concurrentie. Hierbij moet je ervoor zorgen dat je zichtbaarheid op bol.com goed is, wil je jezelf onderscheiden. Het totale zoekvolume van ‘oplader’ ligt op 30.000 in Nederland en België. Onderscheiden met alleen dit zoekwoord is erg lastig. Gelukkig geeft onze zoekwoorden tool ook gerelateerde zoekopdrachten weer. Verkoop je bijvoorbeeld een oplader voor een Apple watch? Zorg dan voor meerdere, specifieke, zoektermen in je producttitel en productbeschrijving. Door verder in onze tool te duiken, ontdek je dat de zoektermen ‘Apple watch oplader origineel’, ‘oplaadkabel Apple watch’, ‘oplader Apple watch en Iphone’ en ‘adapter Apple watch 7’ goede zoekwoorden zijn. Zo vergroot je de zichtbaarheid van je product op bol.com. Simpelweg door de juiste zoektermen te gebruiken. 

Pas de tips toe

Nu weet je wat de basisvoorwaarden voor zichtbaarheid op bol.com zijn. Het is aan jou de taak deze voorwaarden toe te passen. Let er hierbij wel op dat ze binnen jouw strategie moeten passen. Wil je enkel organische zichtbaarheid genereren? Ga dan niet aan de slag met advertenties. Wij hopen je voldoende voorwaarden te hebben gegeven op de zichtbaarheid van jouw producten op bol.com te vergrote en hiermee meer omzet te genereren. Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Ben je benieuwd naar de voordelen van ons platform? Meld je dan aan voor de gratis 14-daagse proefperiode en ontdek alle voordelen!

Administratie Rylee

Veelgestelde vragen over de basisvoorwaarden voor zichtbaarheid op bol.com

Helpen meer woorden in de titel?

Ja en nee. Je zal meer bezoekers krijgen, maar het is wel de vraag of al deze bezoekers relevant zijn. Focus meer op kwaliteit dan kwantiteit bij je producttitel.

Hoe komen mijn producten een pagina hoger te staan?

Zorg ervoor dat je product bijvoorbeeld meer bekeken wordt. Dit kun je realiseren door je producttitel te verbeteren evenals je productbeschrijving. Voor een goede opzet hiervan kun je ook kijken op onze dienstenpagina.

Kun je ook alleen advertenties inzetten?

Ja dit zou kunnen. Echter raden wij aan om aan de basisvoorwaarden te voldoen en hiermee de zichtbaarheid op bol.com te verbeteren. Focus dus zeker ook op de organische vindbaarheid.

Wil je meer op bol.com verkopen?

We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.

* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.

Onze Reviews

Onze klanten vinden ons geweldig

Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.

Fransisco

@fransisco

Een app die zich blijft ontwikkelen!! Sterk aanbevolen! 👍 💎

Karen

@karen

Zeer fijne researchtool die gemakkelijk in gebruik is en een goed overzicht geeft. Sterk aanbevolen! 🥰

Jona

@jona

Zeer fijne tool. Ziet er gelikt uit en heeft zo ongeveer alles wat nodig is voor mijn bedrijf. Echt elke euro waard! Zeer aa... 🔥✨

Bradley

@bradley

Goed voor zowel beginners als degenen die al zijn begonnen. Handig en makkelijk in gebruik. 🥰

Cassandra

@cassandra

Sinds ik Rylee gebruik ben ik gegroeid als bol.com ondernemer. Wat ik fijn vind aan Rylee is dat ik mijn e-mails kan automatiseren ... 🔥✨

Sadat

@sadat

De beste tool om de producten te tracken en goed overzicht duidelijk en makkelijk te gebruiken. 🔥✨

Rajhen

@rajhen

Ideaal om veel producten tegelijk te tracken! Een echte verrijking voor mijn bedrijf. 😊💖

Rogier

@rogier

Rylee is eenvoudig, gemakkelijk te leren en te gebruiken. Zeer voordelig en maandelijks opzegbaar, dus geen vervelende contracten. 🔥✨