Verkopen bij bol.com, iedereen zou het moeten kunnen. Maar niet iedereen weet de dingen die ze moeten weten voordat ze kunnen beginnen met verkopen bij bol.com. Alvorens het verkopen bij bol.com zijn er een aantal zaken welke je moet regelen als verkoper. Doe je dit niet, kun je niet verkopen bij bol.com. Wij willen van jouw verkooptraject een succes maken. Door deze blog te lezen ontdek jij welke belangrijke punten je niet moet vergeten voordat je begint met verkopen bij bol.com. Goed van start gaan? Lees dan deze blog.
Er zijn verschillende dingen die je moet weten voordat je begint met verkopen bij bol.com. Dit zijn de stappen voorafgaand aan de verkoop. Sommigen noemen het randzaken, anderen vinden het de meest belangrijke stappen van het verkopen. Wij sluiten ons aan bij dit laatste. Doorloop je deze stappen namelijk niet goed, kan het zijn dat je verkoop avontuur niet eens van start gaat. Dit wil iedere verkoper voorkomen denken wij. Wil jij dit ook voorkomen, volg dan de door ons opgestelde stappen.
Verricht marktonderzoek: voordat je begint met verkopen bij bol.com is het belangrijk marktonderzoek te verrichten. Sommige verkopers zien dit als een klein onderdeel, maar het verrichten van goed marktonderzoek kan cruciaal zijn voor jouw verkoopsucces. Met goed marktonderzoek breng jij je doelgroep in kaart. Ook sluit je eventuele niet interessante doelgroepen uit. Het is belangrijk dat de mensen welke in jouw niche zitten interesse hebben in je product. Je wilt niet een product verkopen bij bol.com waar vervolgens geen vraag naar is. Onderzoek verrichten kan op verschillende manieren. Zo kun je starten met een concurrentieonderzoek als hier sprake van is. Ook kun je het zoekgedrag van je potentiële klanten analyseren. Waar zoeken ze, wat zoeken ze, hoe beslissen ze of ze gaan kopen. Kortom, breng de buyer journey van je toekomstige klanten goed in kaart. Tot slot kun je kijken naar de meest voorkomende uitdagingen binnen de door jou gekozen niche. Op deze uitdagingen kun je inspelen met jouw product. Maar zover is het nog niet. Nadat je de markt in kaart hebt gebracht dien je je bedrijf te registreren. Uiteraard kan dit ook andersom, maar hierbij loop je het risico dat je een bedrijf registreert die producten verkoopt waar vervolgens geen vraag naar is;
Registreer je bedrijf: na het verrichten van je marktonderzoek kun je je bedrijf registreren. Je weet nu welke markt je wilt betreden en of er interesse is in jouw product. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je gaat jezelf registreren als bedrijfseigenaar van je toekomstige bedrijf. Je geeft je bedrijfsnaam op bij de Kamer van Koophandel. Je geeft hier de door jouw gekozen nichemarkt op. Zorg hierna voor je BTW-nummer en overige belastinggegevens. Is ook dit geregeld? Open dan een zakelijke rekening bij de bank. Deze zakelijke rekening is handig voor het onderscheiden van bedrijfs- en persoonsgegevens zoals inkomen en uitgaven. Dit zorgt niet alleen voor overzichtelijkheid, maar ook voor een professionele uitstraling;
Controleer de geschiktheid van je aanbod op bol.com: Dit is een stap welke veel beginnende verkopers bij bol.com vergeten te zetten, daarom is Rylee er om je hiermee te helpen. Is dit het geval en heb je de vorige stappen al doorlopen, heb je zeker iets aan deze tip. Bol.com hanteert een assortimentsbeleid bij de verkoop van producten. Je vindt deze voorwaarden op de website van bol.com. Dit assortimentsbeleid zorgt ervoor dat je samen met bol.com de betrouwbaarheid en kwaliteit uitstraalt. Door middel van de e-Learning ontdek je welke producten wel en niet geschikt zijn voor de verkoop. De producten moeten gezond, veilig en ethisch verantwoord zijn. Je mag geen materialen van beschermde plant- en diersoorten verkopen, geen artikelen waarin bont is verwerkt, geen artikelen waarbij kinderarbeid is ingezet verkopen en geen producten met als doel een criminele activiteit te verrichten. Ook mogen er geen levende dieren worden verkocht en geen promotieartikelen zoals testers;
De servicenormen van bol.com: bol.com hanteert verschillende servicenormen waaraan jij moet voldoen als je gaat verkopen bij bol.com. Check voordat je gaat verkopen goed of je deze normen kan halen. De eerste servicenorm is het op tijd leveren van artikelen. Je moet er als verkoper voor zorgen dat minimaal 93% van de beste artikelen op tijd geleverd worden. Deze servicenorm zal in de toekomst richting 98% gaan. Let hierop als verkoper. Tot 2% van de bestellingen mogen door jou als verkoper geannuleerd worden. Dit zijn de verkopen welke jij als verkoper annuleert, omdat je je voorraad beheer bijvoorbeeld niet op orde hebt. Indien de klant voor de afgesproken levertijd zelf annuleert, telt dit niet mee bij de 2%. Ook moet je een track&trace nummer bij alle bestellingen toevoegen. De telefonische bereikbaarheid van jou als verkoper dient 90% te zijn. Bol.com hanteert hierbij de tijden 9.00-17.00 uur als werktijden. Neem je buiten deze tijd niet op is dit niet erg. De tijden gelden van maandag tot en met vrijdag. De beoordelingsnorm dient ook goed te zijn. Bol.com vindt tevreden klanten erg belangrijk. De ondergrens wordt gesteld op een 8. Onder dit getal zijn klanten niet écht tevreden. De responstijd op e-mails dient in minimaal 90% van de gevallen maximaal 24 uur te zijn. Red je dit percentage niet, zul je strafpunten krijgen en wordt je score als verkoper lager. Tot slot wordt de NPS na klantcontact gezien als servicenorm. Deze NPS-score dient 10 of hoger te zijn;
Maak een verkoopaccount aan: nadat je de voorgaande stappen hebt doorlopen kun je een verkoopaccount aanmaken om jouw product of producten mee te verkopen. Dit doe je door het aanmeldformulier op de website in te vullen. Eerst kom je op de controle pagina waar de servicenormen nogmaals staan beschreven. Hierna check je je assortiment. Zorg ervoor dat je assortiment breed is. Hiermee trek je meer klanten. Hierna start je met het aanmaken van je account of het inloggen bij een bestaand account. In het geval van een nieuw account vul je je persoonsgegevens in en kun je van start met verkopen bij bol.com;
Logistieke proces via bol.com: na je verkoopaccount dien je je logistieke proces te regelen. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt ervoor kiezen dit zelf te regelen. In dit geval kies je een leveranciers zoals DHL. Je levert zelf de pakketten aan bij DHL, zodat zij deze kunnen versturen. Ook kun je een fulfilment center inschakelen. Dit zijn bedrijven welke voor jouw de levering uit handen nemen. Je kunt een deel van je voorraad bij dit bedrijf brengen, zodat zij vanuit hier versturen. Hiervoor betaal je uiteraard per verzending een bepaald bedrag voor. Tot slot kun je leveren via bol.com (lvb). In dit geval leg je (een deel van) je voorraad bij bol.com neer. Bol.com verzendt jouw artikelen richting de consument. Ook hiervoor betaal je commissie;
Inrichting van je verkoop is cruciaal: het laatste onderdeel voor meer verkoop is het inrichten van je webshop. Let hierbij goed op cruciale onderdelen zoals producttekst, goede foto’s, juiste omschrijvingen en afmetingen van je product. Het goed inrichten hiervan is cruciaal voor je score op bol.com en de beslissing van de klant. Hoe beter je informatie bij je product vermeldt staat, des te meer verkoop je realiseert. Moeite met het goed inrichten van je shop? Bekijk dan onze product listing. Wij zorgen voor goede optimalisatie door middel van foto’s, merkidentiteit, productbeschrijving- en titel.
Je weet nu als startende verkoper welke 7 dingen jij moet weten voordat je gaat starten met verkopen bij bol.com. Wij hopen je door middel van deze blog een duwtje in de rug te kunnen geven. Veel succes met jouw verkoop avontuur én voor vragen kun je ons altijd bereiken!
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.