De piekmaanden zijn een belangrijke tijd voor bol.com verkopers, gezien het feit dat er tijdens deze periodes - zoals de feestdagen - een toename is van het aantal online shoppers (en dus ook op bol.com). Als bol.com verkoper is het van belang je producten zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de bol.com klanten en er ook voor te zorgen dat de producten gemakkelijk vindbaar zijn. Ik neem je mee door vijf tips die je kan gebruiken om succesvol te verkopen tijdens de piekmaanden op bol.com.
Het gebruik van de juiste keywords (oftewel zoekwoorden) is essentieel voor het optimaliseren van de door bol.com gebruikers zoekresultaten. Door je aanbod te voorzien van relevante zoekwoorden bij de producttitels en productomschrijvingen, vinden jouw potentiële klanten het aanbod sneller en gemakkelijker. Voor die zoekwoorden kan er gebruik worden gemaakt van de geschikte tool van Rylee. Het is belangrijk dat de keywords in een natuurlijke vorm worden geschreven, anders ontdekt je klant dat je geforceerd met relevante zoekwoorden aan de slag bent gegaan.
We hebben het al een aantal keer behandeld in eerdere blogs maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen: zorg voor professionele en tegelijkertijd opvallende productafbeeldingen. De hoofdfoto is het eerste waarmee bol.com klanten met jouw assortiment in aanraking komen en zeker in de piekmaanden zullen deze klanten snel doorscrollen als ze een onscherpe of helemaal geen eerste foto aantreffen. Om ervoor te zorgen dat de productafbeeldingen helder en hoogwaardig zijn, kun je er voor kiezen een productfotograaf in te schakelen die je product of dienst op professionele wijze fotografeert. Hij of zij zal dan ook weten dat verschillende aanzicht hoeken moeten worden gefotografeerd zodat klanten het product vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken.
Tijdens de piekmaanden zijn de bol.com en overige online shoppers duidelijk op zoek naar de beste deals en kortingen. Houd hier rekening mee en pas waar nodig de prijzen aan als die minder aantrekkelijk zijn dan die van je vergelijkbare concurrenten. Dit kan zeer effectief zijn voor het aantrekken van nieuwe klanten en het daardoor verhogen van de verkoop. In dit blog lees je meer over hoe je een duidelijk prijsbeleid neerzet en welke invloed prijssterren daarop hebben.
Ik hoef je vast en zeker niet te vertellen dat klantbeoordelingen (reviews) van bestaande klanten een zeer belangrijke factor zijn voor de overweging van de aanschaf van het product door nieuwe klanten. Ook bol.com sluit zich hier duidelijk bij aan door klantreviews zelfs op te nemen in het beleid. Het verzamelen van positieve beoordelingen van klanten kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het aantrekkelijker aanbieden van bol.com producten en dus ook ter verbetering van de verkoop. Plaats bijvoorbeeld eens in de verzenddoos een kaartje met een QR-code die linkt naar je reviewpagina. Zo maak je het voor bol.com klanten gemakkelijk om in die drukke piekmaanden, die ook voor hen gelden, een review te plaatsen. Jij kunt die feedback vervolgens weer gebruiken om verder te groeien met je bol.com store.
De laatste tip die ik je mee wil geven over hoe jij succesvol verkoopt op bol.com tijdens de piekmaanden, betreft het gebruik maken van verkoopacties in deze periodes. Denk hierbij aan aanbiedingen, kortingscodes of koopjes. Die kunnen helpen om producten te verkopen in de piekmaanden. Probeer altijd wel onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrenten en denk ook eens out of the box. Bedenk opvallende aantrekkelijke aanbiedingen en promoot deze vervolgens ook weer op social media. Je trekt hiermee de aandacht en laat de kans op conversie ook toenemen.
Nadat je alle tips in acht hebt genomen is het belangrijk te vermelden om te blijven testen en te optimaliseren. Hiervoor heb ik een stappenplan geschreven die je kunt volgen om te monitoren en te analyseren.
Volg de verkoopcijfers
Houd je verkoopcijfers en inkomsten structureel in de gaten om te zien of de bovengenoemde tips daadwerkelijk effect hebben gehad. Is dit niet het geval? Neem voor meer tips contact met mij op.
Analyseer je productpagina’s
Achterhaal hoeveel verkeer je betreffende productpagina’s krijgen en hoeveel conversies die pagina’s vervolgens weer genereren
Controleer ook je beoordelingen
Check stelselmatig je klantbeoordelingen en reageer ten minste op de negatieve beoordelingen. Bekijk hieruit of je verbeterkingen kunt aanbrengen. Let op; houd het altijd fatsoenlijk in de reacties naar klanten want ook bol.com zal je klantbeoordelingen nauwlettens in de gaten houden!
Vergelijk je prestaties met je concurrenten
Wees altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied waarin je opereert. Kijk dus ook goed naar je concurrenten en bijvoorbeeld het koopblok.
Verbeter verder!
Blijf verbeteren en experimenteren met nieuwe verkoopstrategieën en tactieken. Hierdoor kun je de verkoop op bol.com niet alleen in de piekmaanden waarborgen, maar ook in alle overige periodes van het jaar.
Door het volgen van deze tips en stappen kun je potentieel jouw verkoopcijfers op bol.com laten groeien en succesvoller verkopen tijdens de piekmaanden. Ik wens je heel veel succes met de implementatie! En nogmaals, mocht je hulp nodig hebben dan weet je mij te vinden!
Snelstartgidsen
Nieuwste artikelen
Door Administratie - 02 Feb. 2024
Door Administratie - 26 Jan. 2024
Door Administratie - 24 Jan. 2024
Door Administratie - 23 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 19 Jan. 2024
Door Administratie - 17 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
Door Administratie - 10 Jan. 2024
We zijn er om je te helpen. Krijg toegang tot de meest geavanceerde tool voor productonderzoek, e-mailmarketing en data insights op de markt.
* Zonder kosten. Abonnement op elk gewenst moment opzeggen.
Nu je helemaal aan het einde van de pagina bent, is het eindelijk tijd om actie te nemen. Druk op de knop hiernaast om je proefperiode te starten!
Wij weten 100% zeker dat jij dat ook gaat vinden.